Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

مصطفی گودرزی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران : به دلیل نوسان های قیمتی که در ارز و کاهش ارزش پول ملی اتفاق می افتد بسیاری از فعالین این صنعت محصولات را به قیمت داخلی می خرند و خود آن را صادر می کنند که این موضوع منجر به رشد حجم فروش داخلی و کاهش فروش صادراتی شده، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. با این عمل صادرات صورت می گیرد اما ثبت نمی شود. بازار ارز باید هر چه سریعتر به ثبات برسد در غیر این صورت اتفاقاتی می افتد که کاملا بی سابقه است.کما این که تا به این لحظه تشکیل صف خرید و تقاضای فزاینده برای کاشی و سرامیک سه برابر حالت عادی بوده و اگر این شرایط ادامه داشته باشد شاید تولید کشور تکافوی تقاضاهای موجود را نداشته باشد...

رخدادهای بی سابقه در صنعت کاشی و سرامیک

بورس24 : صنعت کاشی و سرامیک هم در ماه های گذشته با افزایش نرخ مواجه شده است اند و این افزایش نرخ منجر شده تا مقدار فروش شرکت های فعال در این صنعت نسبت به سال گذشته با افزایش رو به رو باشند، حال آن که صادرات این صنعت در مقایسه با سال گذشته کاهش داشته است!بالاترین مقام صنفی این صنعت در گفت و گو با بورس24 به اعلام آخرین وضعیت صادراتی این صنعت پرداخته است.

مصطفی گودرزی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کاشی و سرامیک ایران در خصوص ارز صادراتی و رقم تسعیر این صنعت بیان داشت: صنعت کاشی و سرامیک درآمد ارزی ندارد که بخواهد تسعیر کند. در واقع این صنعت صادرات ارزی ای ندارد که بتواند آن را به ریال تبدیل نماید.

وی ادامه داد: صادرات شرکت های کاشی و سرامیکی حدود 80 درصد به عراق و 8 تا 9 درصد به افغانستان است که تمامی آن ها با ریال و به قیمت های مورد نظر صورت می گیرد. در نتیجه نوسانات نرخ ارز و رشد آن نمی تواند موجب درآمدزایی برای شرکت های فعال در صنعت کاشی و سرامیک شود.

وی در مورد نیاز این شرکت ها به ارز برای واردات تاکید کرد: شرکت های فعال در این صنعت به دلیل این که اغلب مواد اولیه خود را از طریق واردات تامین می کنند به ارز برای تامین آن نیاز دارند و با توجه به مشکلات و تاخیراتی که سامانه نیما دارد مجبورند بخشی از ارز خود را از طریق بازار آزاد تامین نمایند.

رئیس اتحادیه کاشی و سرامیک عنوان کرد: این موضوع منجر شده تا بهای تمام شده شرکت های کاشی و سرامیک بالا برود و برای جبران آن اقدام به افزایش نرخ محصولات خود می نمایند.

وی تاکید کرد: بسیاری از تولید کنندگان براساس نوسانات نرخ ارز و به دلیل رشد آن اقدام به افزایش قیمت فروش محصولات خود کرده اند و در حال حاضر که اوضاع بازار ارز بسیار نابسامان بوده و رشد زیادی داشته است موج دوم افزایش نرخ کاشی و سرامیکی ها در راه است.

این مقام مسئول با اظهار نگرانی در خصوص افزایش قیمت ها گفت: قیمت ها و افزایش قیمت هایی که در این برهه از زمان رخ می دهند، بی سابقه بوده و ما در نابسامانی بی تجربه ای به سر می بریم.

گودرزی در خصوص میزان صادرات و دلیل کاهش آن در سال جاری تصریح کرد: ما در سال گذشته صادرات خیلی خوبی داشتیم که میزان آن به اندازه 148 میلیون متر مربع بوده این رویه در سال 97 نیز ادامه داشته و روند کاهشی در صادرات نداشتیم. دلیل این که میزان صادرات کمتر به نظر می رسد ، به حجم کم صادراتی مربوط نیست و به حجم کم میزان صادراتی ثبت شده مربوط است.

وی افزود: به دلیل نوسان های قیمتی که در ارز و کاهش ارزش پول ملی اتفاق می افتد بسیاری از فعالین این صنعت محصولات را به قیمت داخلی می خرند و خود آن را صادر می کنند که این موضوع منجر به رشد حجم فروش داخلی و کاهش فروش صادراتی شده، در حالی که واقعیت چیز دیگری است. با این عمل صادرات صورت می گیرد اما ثبت نمی شود. بازار ارز باید هر چه سریعتر به ثبات برسد در غیر این صورت اتفاقاتی می افتد که کاملا بی سابقه است.کما این که تا به این لحظه تشکیل صف خرید و تقاضای فزاینده برای کاشی و سرامیک سه برابر حالت عادی بوده و اگر این شرایط ادامه داشته باشد شاید تولید کشور تکافوی تقاضاهای موجود را نداشته باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24