Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مرتضی علی اکبری معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت و گو با بورس ٢۴ در خصوص شفاف سازی صورت گرفته در خصوص خرید نیروگاه ها گفت: با توجه به این که مجموعه توسعه معادن و فلزات استراتژی ورود به صنعت نیروگاهی را دنبال می کرد، توانست به این هدف خود برسد و طی شفاف سازی که بر روی کدال منتشر شده دو نیروگاه جمعا بالغ بر ١٠٠٠ میلیارد تومان خریداری شده اند. در آینده ظرفیت تولید هر یک از نیروگاه ها از ٣٢۴ مگاوات به ۵٠٠ مگاوات افزایش خواهد یافت و همچنین هلدینگ انرژی پروژه هایی بالغ بر ١٠٠٠ مگاوات ساخت نیروگاه را در دست بررسی و مذاکره جهت شرکت های گروه دارد.

بزرگترین هلدینگ معدنی بورس سه زیر مجموعه خود را به بازار سهام می آورد/ NAV «ومعادن» دو برابر قیمت روز است

بورس24 : سال ها است که شرکت توسعه معادن و فلزات به دنبال ورود به صنعت نیروگاهی ( نیروگاه برق و خورشیدی) به میزان بیشتر می باشد، این مجموعه به تازگی با استفاده از فرصتی که سازمان خصوصی سازی ایجاد کرد اقدام به خرید نیروگاه شاهرود و همچنین افزایش 50 درصدی در سهامداری نیروگاه سمنان کرد، به گونه ای که سهامداری توسعه معادن و فلزات در نیروگاه سمنان از 25 درصد به 75 درصد رسید. به گفته معاون مالی و اقتصادی این مجموعه هلدینگ انرژی طرح های دیگری هم در این خصوص دارد. نکته قابل توجه در خصوص قیمت «ومعادن» در بازار این است که از ارزش روز دارایی های این شرکت فاصله زیادی دارد و از طرفی در محاسبه ارزش روز داریی های توسعه معادن و فلزات، بهای تمام شده شرکت های غیر بورسی در نظر گرفته شده و نه ارزش روز آن ها؛ مسلما بهای تمام شده یک دارایی بسیار پایین تر از ارزش روز آن است.

درباره خرید نیروگاه ها

مرتضی علی اکبری معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات در گفت و گو با بورس24 در خصوص شفاف سازی صورت گرفته در خصوص خرید نیروگاه ها گفت: با توجه به این که مجموعه توسعه معادن و فلزات استراتژی ورود به صنعت نیروگاهی را دنبال می کرد، توانست به این هدف خود برسد و طی شفاف سازی که بر روی کدال منتشر شده دو نیروگاه جمعا بالغ بر 1000 میلیارد تومان خریداری شده اند. در آینده ظرفیت تولید هر یک از نیروگاه ها از 324 مگاوات به 500 مگاوات افزایش خواهد یافت و همچنین هلدینگ انرژی پروژه هایی بالغ بر 1000 مگاوات ساخت نیروگاه را در دست بررسی و مذاکره جهت شرکت های گروه دارد.

وی ادامه داد: با تمام این موارد NAV شرکت توسعه معادن و فلزات به بیش از 15000 میلیارد تومان رسیده است که در نتیجه NAV هر سهم برابر با 460 تومان برآورد می شود، با توجه به اینکه هر سهم ومعادن برابر با 255 تومان در بازار معامله می شود، می توان مدعی شد که این قیمت حدود 60 درصد NAV است، لازم به ذکر است که در NAV مورد نظر ارزش شرکت های غیر بورسی به بهای تمام شده محاسبه شده که همین موضوع به معنی رشد ارزش روز دارایی ها نسبت به ارقام گفته شده در بالا، می شود.

عرضه شرکت های جدید در راه است

وی افزود: در محاسبه NAV ارزش شرکت گهر زمین، به قیمت بهای تمام شده، وجود دارد که این مجموعه در حال انجام مقدمات خود برای ورود به بورس می باشد، علاوه بر آن شرکت جهان فولاد سیرجان نیز که 51 درصد آن متعلق به گل گهر بوده، همین مراحل را برای ورود به بورس طی می کند که به زودی ما شاهد عرضه این دو مجموعه در بورس خواهیم بود.

علی اکبری عنوان کرد: از دیگر شرکت هایی که می توان به آن اشاره کرد شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر بوده که حدود 3 میلیون تن آهن اسفنجی تولید می کند، این مجموعه نیز در مالکیت غیر مستقیم ما قرار دارد، توسعه معادن و فلزات 10 درصد این شرکت و گل گهر 50 درصد آن را دارا است. توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز در آینده وارد بورس خواهد شد.

معاون مالی و اقتصادی شرکت توسعه معادن و فلزات تاکید کرد: این شرکت ها همگی شرکت های معظم و بزرگی هستند که مطمئنا اگر در بورس قیمت بخورند ارزش بالاتری را از آن خود می کنند و همین موضوع بر روی NAV سهم ومعادن نیز اثر مثبت می گذارد و شاهد رشد آن از 15000 میلیارد تومان به ارقام بالاتر خواهیم بود. به همین دلیل مجموعه توسعه معادن و فلزات معتقد است که قیمت سهم در بازار بسیار ارزنده بوده و می تواند سرمایه گذاران را به خود جذب نماید.

منطقه فولادسازی در کشور ایجاد می شود

وی با اشاره به دو شرکت بزرگ بورسی خود یعنی گل گهر، چادر ملو و همچنین فولاد مبارکه اصفهان گفت: سه مجموعه گل گهر، چادر ملو و فولاد مبارکه در نظر دارند تا با تشکیل یک شرکت اقدام به ایجاد یک منطقه فولاد سازی در چابهار نمایند، که این طرح منجر به تولید 10 میلیون تن فولاد در سال خواهد شد به گونه ای که مواد معدنی آن از استرالیا تامین شود. این طرح از حمایت ریاست منطقه آزاد چابهار و همچنین ایمیدرو برخوردار بوده و عملیات اجرایی آن به زودی آغاز می شود.

بهره مالکانه زیاد نمی شود

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال آیا با آزاد سازی نرخ ارز می توان احتمال داد که بهره مالکانه معادن هم توسط دولت افزایش یابد، گفت: چنین چیزی اصلا عملیاتی نیست چرا که رقم بهره مالکانه به خودی خود بالا بوده و معدنی ها مواد اولیه ای که به فولادی ها می دهند بسیار پایین تر از ارقام جهانی است چرا که این قیمت ها توسط دولت کنترل می شود.

ارزان فروشی خاتمه یابد

این مقام مسئول با اشاره به اعتراض فولادی ها به قیمت محصولات شان در بورس کالا گفت: شرکت های فولادی نسبت به قیمت گذاری محصولاتشان در بورس کالا معترضند که به نظر به حق هم هست، چرا که آن ها موظفند نرخ مورد نظر را با در نظر گرفتن دلار 4200 تومانی در بورس لحاظ نمایند و این در حالی است که قیمت های جهانی بالاتر از این مقدار بوده، از طرفی این نحوه قیمت گذاری منجر به رانت قیمتی و سوء استفاده برخی واسطه ها می شود. چرا که تمام کسانی که از طریق بورس کالا اقدام به خرید محصولات فولادی می کنند تنها مصرف کننده نهایی نیستند و این فاصله قیمتی تا ارز آزاد به جای آن که نصیب تولید کننده و سهامداران و نهایتا افزایش تولید و افزایش سرمایه گذاری شود به جیب وسطه ها واریز خواهد شد، این موضوع منجر به عدم تولید و همچنین عدم پیشبرد طرح های توسعه فولادی ها می شود، از طرف دیگر مسلما سهامداران شرکت های فولادی نیز از این مسئله ضربه می خورند. به نظر باید در این شیوه قیمت گذاری اصلاحاتی صورت بگیرد.

از «بکام» چه خبر؟

وی در مورد کابل شهید قندی نیز پاسخ داد: این مجموعه نیز به دنبال مشتری خوب برای زمین های خود بوده که همچنان در این پروسه قرار دارد. مسلما فروش این زمین ها به شرکت کمک زیادی خواهد کرد و موجبات پوشش هزینه ها و همچنین راه اندازی طرح های توسعه شرکت را فراهم خواهد آورد.

مرتضی علی اکبری در پایان در مورد آزاد سازی نرخ ارز و تاثیر آن بر شرکت گفت: قطعا این آزاد سازی نرخ ارز و قیمت گذاری آن براساس عرضه و تقاضا، برای شرکت های صادراتی مفید بوده و آن ها می توانند صورت های مالی خود را اصلاح نمایند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24