Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

عظیم ثابت خبره بازار سرمایه در گفت و گو با بورس ٢۴ همه افرادی که قصد دارند به تازگی وارد بازار سرمایه شوند و کلیه افرادی که هم اکنون در بازار سرمایه فعالیت دارند را مخاطب قرار داد و گفت: متاسفانه بازار ما فاقد تحلیل است. بازاری که بر اساس تحلیل پیش نرود می تواند همه را متضرر کند. توصیه می کنم که به کلیت بازار بیشتر فکر کنیم. نگاه هایی که بر مبنای نوسان ۵ درصدی یا حجم مبناست را کنار گذاشته و از صف محوری دوری کنیم. متاسفانه بازار هم اکنون بر اساس این هیاهوها و ذهنیت های روانی حرکت می کند که باید اصلاح شود. وی افزود: به سهامداران خرد تازه کار به جد توصیه می شود که سرمایه های خود را وارد صندوق ها کنند. این افراد با مراجعه به سایت fipiran می توانند عمکرد و بازدهی صندوق ها را رصد و بررسی کنند. سایر افراد نیز باید به بازار دید میان مدت و بلند مدت داشته باشند و سرمایه خود را بر اساس تحلیل سرمایه گذاری کنند و برای رسیدن به بازدهی تحمل داشته باشند و عجله نکنند.

چرا مردم سکه و دلار را بیشتر از سهام ترجیح می دهند؟ / توصیه به حقیقی های تازه کار : فقط روی صندوق های سرمایه گذاری تمرکز کنید

بورس24 : در نیمه ابتدایی امسال بازارهای مختلف بازدهی های متفاوتی داشتند. بیشترین بازدهی مربوط به بازار ارز بود. بهای هر دلار آمریکا در نخستین روزهای سال جاری در محدوده 5،035 تومان قرار داشت که در پایان شهریور ماه با 189 درصد رشد به 14،570 تومان رسید.

قیمت هر قطعه سکه با 172 درصد افزایش از ابتدای امسال تا پایان شهریور ماه از 1،650،000 تومان به 4،500،000 تومان رشد کرد. شاخص بازار سهام نیز با 66 درصد افزایش از 96 هزار واحد به 160 هزار واحد رسید.

به رغم این که بسیاری از کارشناسان اقتصادی و فعالان بازار سرمایه اعتقاد داشتند که بازار سهام هنوز جای زیادی برای رشد دارد و می تواند به میزان بازدهی دلار و سکه رشد داشته باشد اما از ابتدای هفته دوم مهر ماه شاهد بودیم که شاخص با رسیدن به ارتفاع 195 هزار واحدی به اصلاح گرایش پیدا کرد و از آن زمان تا کنون که حدود 10 روز معاملاتی پشت سر گذاشته شده و بازار همچنین در مسیر اصلاح قرار دارد.

حال این پرسش مهم مطرح می شود که چرا بازار سرمایه در نیمه ابتدایی امسال نسبت به بازار ارز و سکه بازدهی کمتری داشت؟

بازار ارز و سکه نسبت به سهام شناخته شده ترند

عظیم ثابت مدیر سرمایه گذاری صندوق های سرمایه گذاری گنجینه زرین شهر و اندوخته توسعه صادرات آرمانی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره علت عقب ماندگی رشد بازار سهام از سایر بازارها  در سال 97 ابراز داشت: مهمترین علت این مساله که چرا بازار سرمایه به اندازه بازارهای سکه و ارز در دوره 6 ماهه ابتدایی امسال رشدی نیافته این است که بازار سهام به اندازه ی بازارهای سکه و ارز دارای مقبولیت و معروفیت نیست. به این معنا که بسیاری از افراد بازار بورس را در اولویت های بعدی سرمایه گذاری خود قرار می دهند.

وی افزود: با توجه به این موضوع زمانی که سرمایه گذاران بازار هدفی را در نظر می گیرند ، بورس در اولویت اول آن ها نیست. افرادی که ریسک گریز هستند و محتاط در سرمایه گذاری قطعا سپرده گذاری در بانک ها را انتخاب می کنند. افرادی که به دنبال حفظ ارزش پول خود هستند نیز به دنبال بازاری هستند که دارایی های آن ها قابل لمس باشد، بنابراین بازار ارز و سکه را انتخاب می کنند.

او در ادامه گفت: بازار سهام در زمره دارایی های مالی قرار دارد و این گروه از دارایی ها به دلیل این که قابل رویت نیستند و در واقع مانند ارز و سکه قابل لمس نیستند شاید از محبوبیت کمتری در میان سرمایه گذاران برخوردار باشند.

بازار سرمایه حوزه تخصصی است

این مدیر سرمایه گذاری در ادامه به دومین عامل مهم عقب ماندگی بازار سرمایه از رشد بازار ارز و سکه اشاره داشت و تصریح کرد: باید در نظر داشت که سرمایه گذاری در بازار سهام نیازمند اطلاعات و شناخت دقیق تری است. اگر فردی قصد خرید سکه داشته باشد نه به دانستن سود قابل پیش بینی نیاز دارد و نه لازم است از سود تقسیمی چیزی بداند. نه درگیر مباحث ارزش بازاری است و نه لازم است از بحث طرح توسعه اطلاعاتی داشته باشد.

وی تاکید کرد: همچنین دانستن صورت های مالی و شفافیت های مالی نیز به هیچ عنوان مطرح نیست. فرد سرمایه گذار در بازار ارز یا سکه صرفا یک کالایی را خریداری می کند و تنها کاری که لازم است انجام دهد رصد کردن قیمت همان کالاست. در صورتی که فعالیت در حوزه بورس نیازمند تجربه، تخصص و شناخت است و این موضوع شاید باعث می شود استقبال کمتری از سرمایه گذاری در بورس شود.

شفافیت معاملات و قیمت های لحظه ای

ثابت مباحث موجود در بازارهای مالی را سومین عامل مهم در عقب ماندن بازار سرمایه نسبت به بازار سکه و ارز عنوان کرد و گفت: در بازار سرمایه قیمت ها به لحظه است و همه افراد می توانند به راحتی بازدهی لحظه ای پورتفوی خود را محاسبه کنند. همین امر موجب می شود تا برای فروش و شناسایی سود سریع تر از سایر بازارها اقدام نمایند. این در حالی است که سرمایه گذاران بازار سکه و ارز قیمت ها را چندان رصد نمی کنند.

این مدیر سرمایه گذاری اذعان داشت: البته نباید فراموش کرد که بازار سهام نیز در نیمه ابتدایی امسال رشد کمی نداشته، به طوری که بسیاری از سهم ها در این دوره 6 ماهه بیش از 100 درصد بازدهی داشتند و این طبیعی است که عده ای نسبت به شناسایی سود خود پس از کسب بازدهی های قابل توجه اقدام نمایند. در چنین شرایطی بازار به دنبال بهانه ها ای است تا سود شناسایی کند و چه بهانه ای بهتر از ریسک های سیستماتیک می تواند وجود داشته باشد؟ بهانه هایی مانند نرخ خوراک پتروشیمی ها یا اتفاقات بازار دلار که اخیرا مطرح شد و به کل بازار تسری یافت و موجب اصلاح بازار شد.

باید فرهنگ صف محوری را از بین ببریم

ثابت در ادامه همه افرادی که قصد دارند به تازگی وارد بازار سرمایه شوند و کلیه افرادی که هم اکنون در بازار سرمایه فعالیت دارند را مخاطب قرار داد و گفت: متاسفانه بازار ما فاقد تحلیل است. بازاری که بر اساس تحلیل پیش نرود می تواند همه را متضرر کند. توصیه می کنم که به کلیت بازار بیشتر فکر کنیم. نگاه هایی که بر مبنای نوسان 5 درصدی یا حجم مبناست را کنار گذاشته و از صف محوری دوری کنیم. متاسفانه بازار هم اکنون بر اساس این هیاهوها و ذهنیت های روانی حرکت می کند که باید اصلاح شود.

وی افزود: به سهامداران خرد تازه کار به جد توصیه می شود که سرمایه های خود را وارد صندوق ها کنند. این افراد با مراجعه به سایت fipiran می توانند عمکرد و بازدهی صندوق ها را رصد و بررسی کنند. سایر افراد نیز باید به بازار دید میان مدت و بلند مدت داشته باشند و سرمایه خود را بر اساس تحلیل سرمایه گذاری کنند و برای رسیدن به بازدهی تحمل داشته باشند و عجله نکنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24