Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس ٢۴ : چالش مهم نماد های معاملاتی دو بورس فعال در کشور برطرف شد.نماد «انرژی ٣» که ویژه حقیقی هاست ، دیروز بازگشایی شد تا پس از ثبت قیمت بیش از ٧٠٠٠ تومانی دوباره متوقف شود. مهمترین چالش نمادهای بورس انرژی و بورس کالا چند نرخی بودن سهام این شرکت ها بود.از سال ها پیش نهاد نظارتی بازار سرمایه برای این که سهام این بورس ها به دلیل ماهیت حاکمیتی بودن دست اشخاص حقیقی و حقوقی خاصی نیفتد ، چند نماد برای این شرکت ها تعریف کرد تا به صورت سنتی نصاب های سهامداری که حداکثر ٢.۵ درصد تعیین شده بود را رصد کرده و کنترل نماید.اما در سال های اخیر رشد و توسعه این بورس ها سبب شد تا چند نرخ برای سهام این بورس ها ایجاد شود.به عنوان مثال سهام بورس انرژی ویژه حقیقی ها در نماد »انرژی ٣» هم اکنون ٧٠٠٠ تومان است ، اما بورس انرژی ویژه نهادهای حقوقی در نماد «انرژی ١» تنها ٧٠٠ تومان قیمت دارد!در ماه های گذشته این چند نرخی بودن و پیشرفت بازار به لحاظ نرم افزاری و امکان کنترل نرم افزاری نصاب های سهامداری سبب شد تا چهره های مختلف بازار خواستار تجمیع این نمادها برای جلوگیری از سفته بازی شوند. اما دیروز شورای عالی بورس در این خصوص تصمیم مهمی گرفته است.

رخداد مهم درباره بورس ها / فرمان تجمیع نمادها صادر شد...

بورس24 : چالش مهم نماد های معاملاتی دو بورس فعال در کشور برطرف شد.نماد «انرژی 3» که ویژه حقیقی هاست ، دیروز بازگشایی شد تا پس از ثبت قیمت بیش از 7000 تومانی دوباره متوقف شود.

مهمترین چالش نمادهای بورس انرژی و بورس کالا چند نرخی بودن سهام این شرکت ها بود.از سال ها پیش نهاد نظارتی بازار سرمایه برای این که سهام این بورس ها به دلیل ماهیت حاکمیتی بودن دست اشخاص حقیقی و حقوقی خاصی نیفتد ، چند نماد برای این شرکت ها تعریف کرد تا به صورت سنتی نصاب های سهامداری که حداکثر 2.5 درصد تعیین شده بود را رصد کرده و کنترل نماید.اما در سال های اخیر رشد و توسعه این بورس ها سبب شد تا چند نرخ برای سهام این بورس ها ایجاد شود.به عنوان مثال سهام بورس انرژی ویژه حقیقی ها در نماد »انرژی 3» هم اکنون 7000 تومان است ، اما بورس انرژی ویژه نهادهای حقوقی در نماد «انرژی 1» تنها 700 تومان قیمت دارد!در ماه های گذشته این چند نرخی بودن و پیشرفت بازار به لحاظ نرم افزاری و امکان کنترل نرم افزاری نصاب های سهامداری سبب شد تا چهره های مختلف بازار خواستار تجمیع این نمادها برای جلوگیری از سفته بازی شوند. اما دیروز شورای عالی بورس در این خصوص تصمیم مهمی گرفته است.

پروژه تجمیع نمادها استارت خورد

سعید اسلامی بیدگلی عضو جدید شورای عالی بورس در خصوص تجمیع نمادهای بورس انرژی و بورس کالا در گفت گو با بورس24 گفت: روز گذشته جلسه ای توسط شورای عالی بورس برگزار شد که تمامی اعضای شورای عالی بورس به این نتیجه رسیدند که باید ساز و کارها در خصوص حل و فصل چالش فعلی و تجمیع نمادها آماده شود.

وی گفت: در این جلسه اعضای شورای عالی بورس تاکید کردند که اقداماتی صورت پذیرد تا همه نماد بورس ها تجمیع شود، نتیجه این جلسه و پیشنهادات هم به سازمان بورس ارسال شد.

اسلامی بیدگلی تاکید کرد: این موضوع ملزم به ایجاد تغییرات اساسنامه ای است که باید شکل بگیرد و به زودی شاهد این موضوع خواهیم بود.

این مقام مسئول خبر داد: با توجه به این که در نهایت این مسئله از سوی هیئت مدیره شرکت ها ( بورس انرژی و بورس کالا ) باید تصویب شود، مقدمات لازم هم باید آماده شود، اما هیئت مدیره این شرکت ها هم به اهمیت این مسئله برای شفاف شدن معاملات واقف هستند و موافقت خود را اعلام کرده اند.

وی افزود: به همین علت و با توجه به موافقت تمام مسئولین و هیئت مدیره شرکت ها به نظر می رسد به زودی شاهد تجمیع نمادها بورس ها باشیم.

این عضو شورای عالی بورس خاطر نشان کرد: مسلما این تجمیع نیازمند تغییرات اساسنامه ای است که به زودی صورت خواهد گرفت.

علت توقف نماد؟

صابر جعفروند آذر مدیر نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس و اوراق بهادار هم در خصوص دلیل توقف نماد بورس انرژی به بورس24 گفت: روز گذشته معاملات مربوط به «انرژی 3» بازگشایی شد که دلیل این موضوع به شفاف سازی لازم برای معاملات مربوط به نفت بود ، در واقع پس از ارائه مستندات در خصوص معاملات نفت خام در بورس انرژی دلیلی بر توقف نبود و این نماد روز گذشته بازگشایی شد.

این مقام نظارتی در پاسخ به این سوال که آیا دلیل توقف امروز نماد بورس انرژی به ماجرای تجمیع نمادها مربوط می شود، تائید کرد: دلیل توقف امروز چهارشنبه 23 آبان 97 به مسئله تجمیع نمادها باز می گردد.

وی خبر داد: در نظر داریم تا موضوع تجمیع به نتیجه برسد و سپس شاهد بازگشایی نماد بورس انرژی باشیم.سازمان بورس مستندات لازم در خصوص تجمیع نمادها را درخواست کرده و به محض تحویل مستندات و انجام اقدامات مربوطه نماد بورس انرژی به صورت تجمیع شده ، بازگشایی خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24