Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو یکی از امضاکنندگان این نامه بود. او در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ درباره خبر تصویب قیمت خودرو به ۵ درصد کمتر از حاشبه بازار توسط وزارت صنعت تصریح کرد: هنوز هیچگونه مصوبه ای در این باره انجام نشده و وزارت صنعت هنوز هم پاسخی به درخواست خودروسازان و قطعه سازان ...

آخرین خبر از تصمیم وزارت «صمت» برای افزایش نرخ خودرو

بورس24 :  خبر رسید که وزارت صنعت تصویب کرده که قیمت خودرو 5 درصد کمتر از حاشیه بازار شود. این یک رویداد مثبت اقتصادی است که اثرات قابل توجهی بر صنعت خودروسازی دارد و می تواند به سایر صنایع نیز تسری یابد.

اگر قیمت خودرو درب کارخانه و بازار آزاد اختلاف زیادی داشته باشد، افراد سودجو و رانت خوار از این فاصله قیمتی سودهای زیادی می برند. همانگونه که در سال های اخیر از این فضا تا حد توان بهره برده اند. اما با نزدیک شدن قیمت خودرو درب کارخانه و بازار آزاد و رسیدن این اختلاف قیمت به 5 درصد دیگر جذابیبتی برای دلال ها و افراد سودجو باقی نخواهد ماند تا با خرید از کارخانه و فروش آن در بازار آزاد منافع کلانی را به جیب بزنند. از طرفی سود اصلی نصیب خودروسازان خواهد شد و شرایط آن ها بهبود خواهد یافت.

از سوی دیگر قطعه سازان خودرو اخیرا اقدام به نوشتن نامه ای برای ریاست جمهوری کرده اند تا جهت افزایش قیمت و جلوگیری از آنچه که فاجعه در این صنعت خوانده شده، سریعا اقدام شود.

خودروسازان و قطعه سازان همچنان در انتظار افزایش نرخ هستند

محمدرضا نجفی منش دبیر انجمن سازندگان قطعات خودرو یکی از امضاکنندگان این نامه بود. او در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره خبر تصویب قیمت خودرو به 5 درصد کمتر از حاشبه بازار توسط وزارت صنعت تصریح کرد: هنوز هیچگونه مصوبه ای در این باره انجام نشده و وزارت صنعت هنوز هم پاسخی به درخواست خودروسازان و قطعه سازان جهت موافقت با افزایش قیمت محصولات نداده است. با توجه به اینکه سازندگان خودرو و قطعات مدت زیادی است که جهت بالا بردن نرخ محصولات خود تلاش های زیادی انجام داده اند و هنوز بی نتیجه مانده از این رو نامه ای به ریاست جمهوری نوشتیم و از او خواستیم تا در این مساله ورود کند.

وی افزود: معمولا در ابتدا پیش خبری منتشر می شود و سپس خبر اصلی انتشار می یابد. از این رو به نظر می رسد خبر مصوبه وزارت صنعت به زودی از طریق رسانه ها انتشار یابد. اما همانطور که گفتیم هنوز این خبر صحت ندارد.

او اضافه کرد: ما دو ماه است که منتظر افزایش قیمت ها هستیم. یک ماه است که خودروسازان به دلیل شرایط نامطلوب هیچگونه پرداختی به قطعه سازها نداشته اند. این در حالی است که بدهی های قبلی صنمعت خودروسازی به قطعه سازان هنوز پابرجاست.

در ادامه نجفی منش با ذکر یک مثال ابراز داشت: یک دینام را در نظر بگیرید. مواد اولیه دینام شامل آلومینیم، مس، فولاد و مواد پتروشیمی است که کلیه این مواد از ابتدای سال جاری تاکنون دست کم سه برابر شده اند. این دینام به بلبرینگ هم نیاز دارد که از خارج از کشور تامین می شود در نتیجه بهای آن بر اساس جهش نرخ دلار از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از سه برابر شده است. از طرفی دستمزدهای کارگران نیز بر اساس ابلاغیه دولت افزایش یافته است. حال چگونه ممکن است نرخ فروش کنونی این دینام همانی باشد که در ابتدای سال جاری بوده...؟

او گفت: ما خواستار  افزایش نرخ 80 تا 140 درصدی قیمت محصولات تولیدکنندگان قطعات خودرو هستیم. اگر این درخواست نادیده گرفته شود شرایط قطعه سازان وخیم تر خواهد شد و ناچار به تعدیل بخش قابل توجهی از نیروهای خود خواهند بود. اگر درخواست ما ترتیب اثر داده شود در آن زمان بحث تاثیر تحریم ها را باید بررسی کرد که خود به راهکارهای دیگری نیازمند است.

گفتنی است ، افزایش نرخ خودرو 5 درصد پائین تر از حاشیه بازار روزگذشته از سوی مدیر روابط عمومی وزارت صمت هم تکذیب شده بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24