Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیر مشاوره خدمات مالی تامین سرمایه امین در خصوص ضرورت اصلاح ساختار هلدینگ ها به منظور تسهیل شرایط تامین مالی آن ها گفت: فلسفه وجودی شرکت های هلدینگ ایجاد زیرساخت و نیروی محرک قوی برای محقق شدن رشد اقتصادی و توسعه کشورها بوده است. سونای امیر بابایی گفت: به همین خاطر به تناسب افزایش میزان توسعه یافتگی کشورها از کارایی شرکت های هلدینگ در تحقق رشد و توسعه اقتصادی کاسته شده است .

ضرورت اصلاح ساختار هلدینگ ها به منظور تسهیل شرایط تامین مالی

بورس24 : مدیر مشاوره خدمات مالی تامین سرمایه امین در خصوص ضرورت اصلاح ساختار هلدینگ ها به منظور تسهیل شرایط تامین مالی آن ها گفت: فلسفه وجودی شرکت های هلدینگ ایجاد زیرساخت و نیروی محرک قوی برای محقق شدن رشد اقتصادی و توسعه کشورها بوده است.

سونای امیر بابایی گفت: به همین خاطر به تناسب افزایش میزان توسعه یافتگی کشورها از کارایی شرکت های هلدینگ در تحقق رشد و توسعه اقتصادی کاسته شده است .

به گفته وی، از آنجا که کشورهای درحال توسعه نسبت به کشورهای توسعه یافته کارا تر هستند، اینکه چرا هلدینگ‌ها می تواند موجبات رشد اقتصادی را فراهم کنند متاثر از عواملی نظیر امکان تنوع‌بخشی و کاهش ریسک، بهره مندی از معافیت مالیاتی، امکان تفکیک حق رای از جریانات نقدی و حفظ کنترل و مدیریت علیرغم کاهش جریان نقدی، در نهایت ایجاد بهره وری از طریق تشکیل زنجیره های ارزش است.

به گفته امیربابایی ، مهمترین عامل اثربخشی هلدینگ ها در رشد اقتصادی اثرات مثبت آن بر جبران کارکرد نامناسب قرار دادها است، چرا که هزینه‌های مبادلات و ضمانت های اجرایی در قراردادهایی که بین شرکت‌های بدون ارتباط سهامداری مشترک وجود دارد نسبت به قراردادهای بین شرکت های متعلق به یک گروه بسیار بیشتر است.

وی ادامه داد: البته باید توجه داشت که این اثرات مثبت زمانی منجر به تحقق رشد اقتصادی می‌شوند که این هلدینگ ها از درون بخش خصوصی تشکیل و بالغ شوند. این در حالی است که هلدینگ های موجود در ایران عموماً در راستای سیاست گذاری های دولتی و اجرای قوانین و مقررات مربوط تشکیل شده اند و لذا از کارآیی مناسب برخوردار نیستند.

وی تصریح کرد : از این رو اصلاح ساختار سهامداری شرکت های هلدینگ گذر از بخش دولتی به بخش خصوصی قطعا اصلاح ساختار عملیاتی و به تبع آن اصلاح ساختار مالی را در پی خواهد داشت، چرا که بخش خصوصی بر خلاف بخش دولتی فقط به دنبال حداکثر سازی سود است که قطعاً تحقق رشد اقتصادی را به دنبال دارد .

وی گفت: با توجه به اینکه مهمترین رسالت شرکت های هلدینگ تجهیز بهینه منابع مالی و تخصیص کارآمد آن در بین شرکت‌های زیرمجموعه است موفقیت این شرکت ها به شدت وابسته به توانایی آنها در تامین منابع مالی است.

به گفته وی شرکت های هلدینگ از طریق منابع بیرونی شامل بازار پول و بازار سرمایه و نیز منابع مالی درونی یا به اصطلاح بازار سرمایه داخلی که همان مدیریت نقدینگی در بین شرکت‌های زیرمجموعه است می‌توانند تامین مالی کنند.

مدیر خدمات مشاوره مالی تأمین سرمایه امین گفت:خوشبختانه پیرو معافیت مالیاتی,تامین مالی درونی بین شرکت‌های هلدینگ بر اساس عقود مشارکتی ، بر اساس ماده ۳۰ قانون رفع موانع تولید کارایی بازار سرمایه داخلی به شرکت‌های زیرمجموعه حوزه افزایش پیدا کرده است اما به دلیل منع سیستم بانکی از اعطای تسهیلات به شرکتهای هلدینگ، نقش بازار سرمایه و ابزارهای تامین مالی در عملکرد شرکتهای این بسیار حائز اهمیت است.

وی عنوان کرد :شرکت های هلدینگ سهامی عام ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار با بیش از ۲۰ درصد ارزش روز بازار بورس و اوراق بهادار عملا ۳۱ درصد از ارزش افزایش سرمایه های انجام شده در بازار سرمایه را به خود اختصاص دادند که این نسبت در مقابل نسبت سهم ۵ درصدی از تامین مالی شرکت‌ها از بازار بدهی البته بدون در نظر گرفتن سهم تامین مالی شرکت شستا از طریق اوراق اجاره سهام بیانگر عدم کارایی ابزار های موجود در ساختار شرکت های هلدینگ تامین مالی ۴۲۰۰ میلیارد تومانی شرکت شستا تامین مالی شرکتهای هلدینگ را از ۵ درصد به بیش از ۲۰ درصد افزایش داده است .

وی در ادامه افزود: پس از ارزیابی کارایی هر کدام از ابزارهای موجود برای تامین مالی شرکت های عمده، ابزار اوراق اجاره سهام منفعت سهام و اوراق وکالت را به عنوان ابزارهای اختصاصی تامین مالی شرکت های حوزه معرفی می‌شود . اوراق وکالت جدیدترین ابزار تامین مالی از بازار بدهی است که بر اساس نیازسنجی از شرکت‌های حمل و با هدف رفع موانع موجود به منظور تسهیل امکان تامین مالی شرکتهای زیرمجموعه از طریق شرکت هلدینگ یا مادر توسط تامین سرمایه امین طراحی و به سازمان بورس و اوراق بهادار پیشنهاد شده است.

وی در ادامه بیان داشت: با توجه به اینکه تامین سرمایه امین موفق به اخذ مجوز مصوبه کمیته فقهی شده است پس از تکمیل فرایند تدوین و تصویب این اوراق در کمیته تدوین مقررات و تصویب آن در هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، شرکت‌های هلدینگ می‌توانند از این ابزار در جهت تامین مالی شرکت های زیرمجموعه خود استفاده کنند.

امیر بابایی گفت: شرکت‌های هلدینگ با انتشار اوراق وکالت می توانند به طور مستقیم شرکت های زیرمجموعه را در قالب هایی از قبیل اجاره ، مرابحه، خرید دین، و غیره با اهداف مشخص شامل خرید دارایی ثابت اجرای پروژه تامین سرمایه در گردش و سایر موضوعات تامین مالی کنند در این ساختار شرکتهای عنوان بانی در نقش مدیر سرمایه گذاری وجوه جمع‌آوری شده از سرمایه گذاران را به وکالت از آنها در موضوعات پیش گفته سرمایه‌گذاری می‌کنند و سود حاصل از این سرمایه‌گذاری‌ها را به سرمایه گذاران بازمی‌گرداند .

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه در این ساختار امکان سرمایه گذاری مجدد وجوه در بین دوره وجود دارد یا تحقق سود با نرخی بیش از نرخ سود متعارف بازار دور از ذهن نیست بر این اساس امکان تعیین کارمزد برای مدیر سرمایه گذاری یا بانی وجود دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24