Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

وحید روشن قلب ، رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص توقف نماد شرکت بورس اوراق بهادار تهران به خبرنگار بورس ٢۴ گفت: این شرکت به دلیل برخی تغییرات در محدودیت های فعلی موجود در ترکیب سهامداری شرکت متوقف شده است.

دلیل توقف نماد بورس تهران اعلام شد / چرا «کهرام» و «شفارا» از بورس خداحافظی کردند؟ / اخطار نهاد ناظر به «قشرین»

بورس24 : آخرین روند پرونده برخی از شرکت های تعلیق شده در بورس بررسی شد. گزارش ها حاکی از این است که شرکت بورس تهران در روز جاری به دلیل پاره ای از ابهامات متوقف شده است و تا بررسی های سازمان بورس در خصوص این شرکت کامل نگردد، نماد متوقف خواهد ماند . ظاهرا یکی از دلایل توقف نماد، بحث تجمیع نمادهای بورس، است.

تجمیع نماد های بورس از چه زمانی آغاز شد؟ شرکت های فرابورس، بورس اوراق بهادار تهران، بورس انرژی و بورس کالای ایران با توجه به این که شرکت های حاکمیتی بودند ، با عرضه عمومی این سهام شرکت ها در بازار سرمایه ، نهاد ناظر می توانست در راستای خصوصی سازی گام موثری بردارد، ولی این عرضه عمومی از طرفی پاشنه آشیلی برای ورود اشخاص بدون صلاحیت در کرسی مدیریتی نهادهای حاکمیتی بازار هم بود،به طور مثال با ورود برخی اشخاص حقیقی و یا حقوقی ناشناس، دسترسی به سامانه معاملات ممکن می شد.به همین خاطر سازمان برای ورود اشخاص حقوقی محدودیت 2.5درصد قرارداد و این روش باعث شد که زمین بازی حقیقی ها و حقوقی ها در نماد این شرکت ها جدا شود.به طور مثال نماد های بورس انرژی از سه وضعیت،«انرژی1 »- نهادهای مالی بورس انرژی، «انرژی2 »- فعالان بورس انرژی،«انرژی3» - سایر اشخاص بورس انرژی، تشکیل شده است. فقط تنها بورسی که با یک نماد پذیرش شده ، شرکت فرابورس ایران بود که مدل پذیرش و عرضه این شرکت به گونه ای طراحی گردید ، که هیچ شخص حقیقی و حقوقی بالای 2.5درصد از سهام این شرکت را خریداری نکند.

حال، باتوجه به تفاوت قیمت فاحشی که در نرخ نمادهای مختلف این شرکت ها ایجاد شده ، نهاد ناظر تصمیم گرفته است تا نماد شرکت های حاکمیتی بورس را تجمیع نماید، تا با یک قیمت و در یک نماد معامله انجام شود. البته پس از تجمیع نمادها ، دستور العمل های لازم برای نحوه سهامداری این شرکت های نیز اجرایی می گردد.

بورس تهران هم بسته شد چون...

وحید روشن قلب ، رئیس اداره نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص توقف نماد شرکت بورس اوراق بهادار تهران به خبرنگار بورس24 گفت: این شرکت به دلیل برخی تغییرات در محدودیت های فعلی موجود در ترکیب سهامداری شرکت متوقف شده است.

وی ادامه داد: پس از تعیین و تکلیف شدن موضوع و اطلاع رسانی در کدال، نماد شرکت بورس اوراق بهادار تهران بازگشایی می گردد.

از این مقام مسئول در سازمان بورس اوراق بهادار در خصوص توقف نماد «شفارا» و لغو پذیرش آن شرکت از بورس پرسیدیم که گفت: پتروشیمی فارابی به علت عدم ارائه گزارش کنترل های داخلی پس از اتمام مهلت ارائه شده توسط بورس تهران متوقف شد و پس از بررسی توسط هیئت پذیرش بورس و با عنایت به وضعیت سودآوری و اطلاع رسانی شرکت لغو پذیرش شد.

وی در خصوص نماد «کهرام »گفت: همانطور که در سال گذشته به اطلاع عموم سرمایه گذاران رسید، ۴ نماد خکاوه، خاور ، کهرام و قشرین با توجه به این که بیش از دو سال مشمول ماده ۱۴۱ بودند ، هیئت پذیرش تصمیم به اعطای مهلت برای شرکت ها گرفت .حال پس از اتمام مهلت ارائه شده به «خکاوه» و «خاور » شرکت های فوق نتوانستند در مهلت قانونی از ماده ۱۴۱ خارج شوند و لغو پذیرش شده اند.

آیا « قشرین » هم بازار پایه ای می شود...؟

این مقام نظارتی افزود:شرکت «کهرام» تا گزارش ۶ ماهه حسابرسی شده سال ۹۷ برای خروج از ماده ۱۴۱ فرصت داشت که با ارائه صورت‌های مالی منتشر شده نتوانست ، از ماده ۱۴۱ خارج شود در نتیجه لغو پذیرش گردید.

وی گفت : شرکت قند شیرین خراسان با نماد « قشرین» نیز تا سی ام دی ماه مهلت دارد که از ماده ۱۴۱ خارج شود ، در غیر این صورت لغو پذیرش شده و به بازار پایه خواهد رفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24