Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

با افزایش قیمت چند برابری محصولاتی مثل قیر و فولاد، کارخانجات سیمانی امیدوارند که سیمان تا حدی جایگزین این دو محصول در ساخت جاده و ساختمان شود.

امیدواری سیمانی ها به استفاده بیشتر از سیمان به دلیل افزایش نرخ چند برابری قیر و فولاد

بورس24 : شرکت سیمان سبزوار از جمله شرکت های سیمانی بود که در نشست و نمایشگاه صنعت و تجارت ایران با کشورهای همسایه حضور داشت؛ این نمایشگاه با حضور کشورهای همسایه 6 لغایت 8 آذر ماه در سالن نمایشگاه های بوستان گفتگو برگزار شد. این نشست و نمایشگاه می تواند به ایجاد روابط صادراتی منجر شود تا این شرکت ها بتوانند محصولاتشان را به کشورهای همسایه معرفی کنند. این موضوع می تواند باعث ارز آوری شده و از سوی دیگر شرکت های سیمانی را ترغیب به عملکرد بهتر کند.

علیرضا امیرفراهانی رئیس هیات مدیره شرکت سیمان سبزوار در حاشیه این نمایشگاه با بورس24 گفتگو کرد.

*طبق آخرین صورت های مالی، شرکت سیمان سبزوار با زیان دهی مواجه است. علت این زیان چیست؟

آخرین گزارشی که به صورت رسمی منتشر شده برای دوره 9 ماهه است. آن زمان تبدیل وام ارزی به ریالی نهایی نشده بود که بخش عمده ای از آن زیان مربوط به زیان تسعیر ارز بوده است. با پیگیری های مدیریت قبلی شرکت سیمان سبزوار وام ارزی به ریالی تبدیل شده که حدود 75 میلیارد تومان سود ناشی از تسعیر بوده و از ۹۵ میلیارد تومان زیان انباشته کاسته شده است. هم اکنون شرکت در مرحله حسابرسی سال مالی منتهی به ۳۱/۶/۱۳۹۷ قرار دارد و به نظر می رسد در پایان این دوره نهایتا ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان زیان انباشته باقی بماند.

*آیا شرکت می تواند در امر صادرات وارد شود؟ علت عدم صادرات جدی شرکت چیست؟

در حقیقت با توجه به افزایش قیمت دلار، برای شرکت های سیمانی هم مزیت های صادراتی ایجاد شده است. کشورهایی همچون افغانستان و عراق و کشورهای آسیای میانه مقاصد خوبی برای صادرات سیمان هستند. اما با همه این ها، محدودیت های بسیاری از جمله مشکلات مربوط به حمل و نقل و دستورالعمل های مربوط به تعهد ارزی و نحوه ورود ارز به داخل کشور برای صادرکنندگان وجود دارد. شرکت سیمان سبزوار نیز برنامه هایی برای صادرات سیمان به کشورهای آسیای میانه و افغانستان دارد که امیدواریم روند اجرای آن تسهیل شود. مدیریت قبلی شرکت امکان حضور در این نمایشگاه را فراهم آورده بود که با حضور در این نمایشگاه امیدواریم بتوانیم از ظرفیت موجود استفاده کنیم.

*در حال حاضر نرخ های فروش شرکت، نسبت به سایر شرکت ها کمتر است؛ به عبارتی هر تن زیر 100 هزار تومان به فروش می رسد. در حالی که قیمت فروش سایر شرکت های سیمانی در سطوح 120 تا 140 هزار تومان است. علت قیمت پایین سیمان تولیدی شما چیست؟

قیمت هایی که در گزارش های فروش ماهیانه در سامانه کدال به ثبت رسیده بصورت ترکیبی است در واقع میانگین قیمت فروش محصولات شامل سیمان مرکب، تیپ 2 فله و پاکتی می شود. تلاشمان این است که ارزان فروشی نداشته باشیم و طی یک رقابت سالم با سایر شرکت ها محصولاتمان را با قیمت واقعی عرضه کنیم.

با توجه به شروع دور جدید تحریم ها عمده مشکل ما در این خصوص نقل و انتقال ارز خواهد بود و تاثیر مستقیم آن در بودجه 98، کاهش بودجه عمرانی خواهد بود و به تبع آن نیز با رکود در ساخت و ساز مواجه خواهیم شد. طی 2 سال گذشته بدترین شرایط برای شرکت های سیمانی وجود داشته است و به نظر نمی رسد شرایط از این دشوارتر شود. البته درصورتیکه شرکت ها از نظر تولید و فروش داخلی همین سهمیه بندی حدود ۶۵ درصد ظرفیت تولید را در فروش داخلی ادامه دهند و رقابت منفی نداشته باشند.

*آخرین افزایش نرخی که برای سیمان مصوب شد، نظر شما را تامین کرده است؟

با توجه به تورم ناشی از افزایش قیمت دلار هزینه های تولید سیمان هم افزایش یافته است در حالیکه افزایش قیمت سیمان به هیچ وجه متناسب با تورم و افزایش هزینه ها نبوده است.

سیمان در برخی مصارف کالای مکمل است و با توجه به افزایش قیمت چند برابری محصولاتی مثل قیر و فولاد، به نظر می رسد که سیمان می تواند تا حدی جانشین آنها شود و با جایگزین شدن روکش بتنی به جای روکش آسفالت در بحث جاده سازی یا افزایش تمایل به سازه های بتنی به جای سازه های فولادی هم هزینه های راهسازی و ساختمان سازی کاهش یابد و هم افزایش تقاضا برای مصرف سیمان ایجاد شود. به نظر می رسد با تمام محدودیت‌ها و تحریم ها این اتفاق در سال آینده بیفتد.

*نتیجه مجمع اخیر شرکت برای انتخاب اعضای هیات مدیره چه بود؟

قصد دارم تشکر ویژه ای از هیات مدیره قبلی شرکت سیمان سبزوار داشته باشم. چرا که مشکل تغییر وام ارزی به ریالی شرکت را برطرف کردند و همچنین برگزاری مجمع اخیر انتخاب اعضای هیات مدیره علیرغم تمامی مشکلاتی که قبل از برگزاری بوجود آمد اما در نهایت به بهترین شکل ممکن و در آرامش کامل برگزار شد.

نکته مهمی که در مورد سیمان سبزوار وجود دارد، مشارکت سهامداران جزء بود. سهامداران سیمان سبزوار در دو مقطع توانستند 2 شگفتی ایجاد کنند. در ابتدای تاسیس با مشارکت بیش از 40 هزار نفر توانستند این کارخانه را راه اندازی کنند و در مجمع اخیر انتخاب اعضای هیات مدیره نیز سهامداران از تمامی نقاط کشور با هم متحد شدند و حدود دو سال سهام داری کردند و نه سهام بازی؛ چرا که هدف بالاتری داشتند و نهایتا نیز در این مجمع با اتحادشان سبب شدند که نتیجه به گونه دیگری رقم بخورد و نمایندگان آنها به عنوان ۷ عضو هیات مدیره انتخاب شدند و با توجه به پایان سال مالی در شهریور ماه مجمع عمومی سالیانه شرکت سیمان سبزوار نیز دی ماه برگزار خواهد شد.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24