Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

دولت می تواند، روی همین نرخ قیمت دلار را نگه دارد عیسی رضایی مدیر عامل سابق موسسه اعتباری کوثر در گفت وگویی با خبرنگار بورس ٢۴ و در خصوص وضعیت این روزهای اقتصاد با توجه به اینکه یک دوره با رشد شدید قیمت ها مواجه بودیم و هم اکنون نشانه هایی از رکود دیده می شود، گفت...

یک کارشناس خبره در گفت وگو با بورس ٢۴: زمان حضور فعالان با تجربه در بازار سرمایه است

بورس24 : مدیر عامل سابق موسسه اعتباری کوثر گفت: بازار سرمایه همواره چشم بسته بالا می رود و چشم بسته هم روند کاهشی می یابد. 

او گفت: متاسفانه اقتصاد ما همیشه اینگونه بوده است. مردم و فعالان بازار همواره قبل از اینکه منافع اقتصادیشان تاثیر پذیرد تصمیم گرفته و از بازار خارج می شوند، اما به هر حال پیش بینی کلی فعالان بازار برای ماه های آینده ادامه روند کاهشی است. 

عیسی رضایی مدیر عامل سابق موسسه اعتباری کوثر در گفت وگویی با خبرنگار بورس24 و در خصوص وضعیت این روزهای اقتصاد با توجه به اینکه یک دوره با رشد شدید قیمت ها مواجه بودیم و هم اکنون نشانه هایی از رکود دیده می شود، گفت: در درجه اول کسانی که باعث ایجاد چنین وضعیتی بودند باید پاسخگو باشند اما شاهد بودیم که با افزایش نرخ دلار بازار سهام نیز خود را با آن قیمت های افزایشی منطبق کرد.

او گفت: در حقیقت چنین واکنشی از بازار سهام طبیعی بود. با توجه به آن شرایط فروش نفت و محصولات پتروشیمی نیز افزایش یافت با کاهش نرخ ارز طبیعتا فروش این محصولات نیز کاهش یافت.

وی افزود: در واقع چند عامل دیگر نیز چاشنی تشدید این وضعیت شده است. هم اکنون به دلیل شرایط سیاسی حاکم ما از طریق فروش محصولات پتروشیمی نمی توانیم ارز آوری داشته باشیم. از سوی دیگر نیز تعطیلات ماه ژانویه در پیش است. علاوه بر این ها کاهش قیمت جهانی نفت نیز به این وضعیت دامن زد و مباحث سیاسی مطرح شده و بازگشت تحریم ها نیز بر سایر علل موجود افزوده شد. 

مردم به دلار 9 هزار تومان راضی شدند!

وی همچنین در خصوص روند افزایشی ناگهانی قیمت ارز طی ماه های اخیر و همچنین کاهش دوباره آن اظهار کرد: دولت در مقطعی نرخ ارز را رها کرد و شرایطی به وجود آمد و به گونه ای مدیریت شد که هم اکنون همه به دلار 9 هزار تومان و یا 9 هزار و پانصد تومان راضی هستند.

او گفت: هم اکنون نیز دولت می تواند روی همین نرخ قیمت دلار را نگه دارد. از سویی نیز نمی توان برای نرخ ارز یک قیمت تعادلی مطرح کرد، چرا که به مداخله و یا عدم مداخله دولت بستگی دارد. در حقیقت عوامل بیرونی و خارج از محیط کنترلی نرخ ارز را افزایش یا کاهش می دهند، فلذا روند افزایش و یا کاهش قیمت ارز حتما باید کنترل شده باشد. به نظر می رسد که نرخ ارز بر همین قیمت 10 هزار تومانی باقی بماند.

پیش بینی فعالان بورس ادامه روند کاهشی است 

عیسی رضایی در خصوص وضعیت این روزهای بازار سرمایه با توجه به روند کاهشی شاخص کل، تصریح کرد: بازار سرمایه همواره چشم بسته بالا می رود و چشم بسته هم روند کاهشی می یابد.

وی ادامه داد: متاسفانه اقتصاد ما همیشه اینگونه بوده است. مردم و فعالان بازار همواره قبل از اینکه منافع اقتصادیشان تاثیر پذیرد تصمیم گرفته و از بازار خارج می شوند. اما به هر حال پیش بینی کلی فعالان بازار برای ماه های آینده ادامه روند کاهشی است.

او گفت: در حقیقت گمان نمی کنم در یکی 2 ماه آینده برای بازار سرمایه اتفاق خاصی رخ داده و رونقی شکل گیرد. به نوعی حتی می توان گفت، این امکان وجود دارد که عواملی رخ دهد تا بر روند کاهشی بورس شدت ببخشد.

وی بیان کرد: ریسک هایی که در خصوص سیاست گذاری ها وجود دارد و همچنین سیاست های تاثیر گذار خارجی، بحران های منطقه ای و فشارهای اقتصادی ممکن است، که شوک وارد کند. نمی توان علت رونق بازار سرمایه را رشد شرکت ها عنوان کرد.

او گفت: همان طور که مشاهده کردیم، طی روزهای اخیر برخی شرکت ها تولید و فروش خوبی داشتند و سهامشان نیز رشد قیمتی مناسبی داشت، اما همچنان شاخص کل بازار سرمایه روند کاهشی داشت.  

وی در ادامه اظهار کرد: اینکه عنوان کنیم زمانی که شرکت ها رشد می کنند بازار سرمایه نیز رونق پیدا می کند تفسیر نادرستی است. البته تاثیرگذار است، اما علت کافی نبوده و رشد بازار سرمایه به عوامل متعددی بستگی دارد. با توجه به شرایط کنونی بازار سرمایه بهتر است که فعالان با تجربه تر در این بازار حضور داشته باشند. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24