Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

دو روز پیش مدیرعامل بورس تهران در جلسه ای با حضور مدیر یا نماینده ٢٣ صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت راهکارهای ورود نقدینگی به بازار سهام را بررسی کرد.این جلسه بهانه ای شد تا خبرنگار بورس ٢۴ در گزارش آماری بررسی کند که مجموع دارایی های فیکس اینکام ها چقدر است؟چقدر از منابع خود را وارد بازار سرمایه کرده اند و چقدر به رشد و رونق بازار سهام کمک نموده اند...

سهم بورس از کیک ١۵٠ هزار میلیارد تومانی «فیکس اینکام» ها

بورس24 : صندوق های سرمایه گذاری در ایران با تصویب قانون بازار اوراق بهادار در سال 1384 فعالیت خود را آغاز کردند و از سال 1388 بر تعداد آن ها افزوده شد.

به طور کلی صندوق های سرمایه گذاری با در نظر گرفتن توانایی ها و اختیاراتی که دارند در تلاش هستند تا سرمایه گذاری در بازار را جذاب تر کرده و فرصت ها و گزینه های بیشتری جهت انتخاب ریسک کمتر و بازدهی بیشتر را برای سرمایه گذاران میسر سازند.

در حال حاضر سه نوع صندوق سرمایه گذاری اصلی در بازار وجود دارند. صندوق های در سهام، صندوق های با درآمد ثابت و صندوق های مختلط. از میان این ها صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت یا همان «فیکس اینکام» به گونه ای است که بازدهی نسبتا معقولی را با حداقل ریسک ممکن عاید سرمایه گذاران خود می کند. بنابراین افرادی که در صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت سرمایه گذاری می کنند سرمایه گذاران کم ریسک یا ریسک گریزی هستند که انتظارشان به دست آوردن بازدهی مثبت است. از این رو بخش عمده ای از سرمایه این صندوق ها صرف خرید اوراق بهادار کم ریسک مانند اوراق مشارکت، اوراق اجاره و اسناد خزانه می شود.

بر مبنای آمار منتهی به پایان آذر ماه 1397 تعداد صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت 73 صندوق و ارزش روز دارایی های آن ها حدود 148 هزار میلیارد تومان است.

سیاست تخصیص دارایی ها در صندوق های با درآمد ثابت نیز به این شکل است که حداقل 5 درصد و حداکثر 30 درصد در سهام و حداقل 70 درصد و حداکثر 95 درصد در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری شود.

آمارها نشان می دهد از مجموع 148 هزار میلیارد تومان موجودی صندوق های فیکس اینکام حدود 29 درصد آن معادل بیش از 43 هزار و 656 میلیارد تومان به اوراق مشارکت اختصاص یافته و61 درصد یعنی بالغ بر 90 هزار و 543 میلیارد تومان از این مبلغ در بانک ها سپرده شده اند که در مجموع 90 درصد از موجودی کل فیکس اینکام ها را در بر گرفته اند.

اما سهم بازار سرمایه از نقدینگی که توسط صندوق های با درآمد ثابت جذب شده چقدر است؟ به طور کلی حدود 7 درصد معادل حدود 10 هزار میلیارد تومان از موجودی فیکس اینکام ها به خرید سهام تخصیص یافته است. کمتر از 1 درصد معادل نزدیک به یک هزار و 270 میلیارد تومان از این موجودی به صورت وجه نقد است و حدود 1 درصد دیگر یعنی حدود 2 هزار میلیارد تومان در سایر دارایی ها سرمایه گذاری شده است.

با توجه به این که فلسفه ایجاد صندوق های سرمایه گذاری افزایش جذابیت سرمایه گذاری در بازار بوده و با محوریت و مد نظر قرار دادن این هدف رفته رفته تعداد این صندوق ها افزایش یافته و نقدینگی زیادی را به خود جذب کرده اند اما به نظر می رسد که در مواقعی که بازار بیش از هر زمان دیگری به نقدینگی و حمایت نیاز دارد این صندوق ها می توانند به عنوان رقیبی برای بازار سهام تلقی شوند که از کشش نقدینگی به سمت بازار سرمایه جلوگیری به عمل می آورند.

بنابراین رویکرد صندوق ها و به خصوص فیکس اینکام ها این تفکر را ایجاد می کند که به رقیبی برای بورس بدل شده اند و به دلیل بازدهی مثبت و همیشگی که دارند در مواقع نیاز بازار سرمایه به ورود نقدینگی به صورت معکوس عمل کرده و نقش بازدارنده ای را در جذب منابع در بازار سهام را ایفا می کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24