Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

موفقیت عرضه‌ ها در بورس را با این مهم شاهد خواهیم بود ابوالفضل شهرآبادی معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان نوشت: حجم نقدینگی کل اقتصاد ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان است و دولت می‌ خواهد حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان از آن را جذب کند؛ یعنی رقم کوچکی از نقدینگی است و اگر ساز و کار درستی داشته باشیم، می‌ توانیم این نقدینگی را به سادگی جذب کنیم و به اقتصاد هم کمک خواهد شد، ولی اگر این عرضه با نظم و ترتیب خاصی نباشد، می‌ تواند به نرخ بهره و تورم فشار بیاورد که ساز و کار بازار سرمایه را هم به هم می‌ ریزد. پیشنهاد بر این است، که هماهنگی دقیق بین دولت و بازار سرمایه ( شرکت‌ های تامین سرمایه) انجام شود و...

یک تحلیلگر بازار سرمایه: هماهنگی دقیق بین دولت و بازار سرمایه یک نیاز است

بورس24 : ابوالفضل شهرآبادی معاون تامین مالی تامین سرمایه لوتوس پارسیان - بودجه سال آینده، با رقم ۴۰۷ هزار میلیارد تومان توسط دولت بسته شده که احتمال دارد ۴۰ هزار میلیارد تومان اضافه شود؛ یعنی بودجه ۴۴۷ هزار میلیارد تومان شود که بنا است، مازاد ۴۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش نفت یا برداشت صندوق توسعه ملی تامین شود. 

با این بررسی موردی که وجود دارد، احتمال داده می‌ شود کسری بودجه سال آینده بر اساس اعداد و ارقام موجود حدود ۱۱۲ هزار میلیارد تومان باشد.

همچنین بر اساس برنامه ششم بنا بوده این کسری ۴۶ هزار میلیارد تومان باشد، ولی در بودجه ۹۸ این کسری به میزان ۱۱۲ هزار میلیارد تومان می‌ رسد؛ یعنی رقم کسری حدود ۲ یا ۳ برابر رشد کرده است. در برنامه ششم بنا بوده است، در سال آینده، ۳۴ درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی اختصاص یابد که به دلیل شرایط نامناسب صادرات نفت، این رقم به ۲۰ درصد رسید.

احتمالا در سال آینده با اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، این درصد کم‌ تر هم خواهد شد که بعدها اثرات نا به هنجار بر اقتصاد می‌ گذارد.

تاکید رئیس جمهور بر این است که در سال آینده استفاده بیشتری از بازار سرمایه خواهیم داشت. به گفته رئیس قوه مجریه سال ۹۸ سال عرضه‌ های بزرگ بنگاه‌ های اقتصادی دولتی بازار سرمایه است و بنا است دولت در سال آینده، همه شرکت‌ های شستا را وارد بورس کند که زیر مجموعه‌ های این هلدینگ بسیار زیاد است.

با این واگذاری بسیاری از تخلفات کاهش می‌ یابد و دیگر شرکت‌ ها زیر ذره‌ بین بورس خواهند بود. از طرفی دیگر رئیس جمهور تاکید داشته که بانک‌ ها در سال آینده اصلاح می‌ شوند که یکی از اصلاحات، فروش برخی از دارایی‌ های مازاد فیزیکی و مالی است.

موردی که در بودجه مطرح شده، این است که بودجه با دلار ۵ هزار و ۷۰۰ تومان بسته شه که این رقم دلار می‌ تواند باعث کسری بودجه شود. تمامی این موارد منجر به تورم می‌ شود و فشار بر سطح زندگی مردم می‌ آورد.

همچنین دولت حجم انتشار اوراقی را که در نظر گرفته، حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان است که توسط شرکت‌ های دولتی و .. عرضه می‌شود. حدود ۱۳ هزار میلیارد تومان این اوراق از اسناد خزانه، ۲۹ هزار میلیارد تومان سایر اوراق مشارکت اسلامی و ۲ هزار میلیار تومان هم اوراق تسویه خزانه است، که جمعا حدود ۴۴ تا ۴۵ هزار میلیارد تومان می‌ شود.

همچنین دولت برای بازپرداخت اوراق سررسید شده هم وضعیت مشخصی در بودجه ۹۸ ندارد. بر این اساس به نظر امکان انتشار اوراق بدهی در سال ۹۸ به بیش از این میزان وجود دارد. در ۸ ماهه سال جاری، دولت بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق بدهی منتشر کرد و تا پایان سال قطعا بیش از این خواهد شد.

حجم نقدینگی کل اقتصاد ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان است و دولت می‌ خواهد حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان از آن را جذب کند؛ یعنی رقم کوچکی از نقدینگی است و اگر ساز و کار درستی داشته باشیم، می‌ توانیم این نقدینگی را به سادگی جذب کنیم و به اقتصاد هم کمک خواهد شد، ولی اگر این عرضه با نظم و ترتیب خاصی نباشد، می‌ تواند به نرخ بهره و تورم فشار بیاورد که ساز و کار بازار سرمایه را هم به هم می‌ ریزد.

پیشنهاد بر این است، که هماهنگی دقیق بین دولت و بازار سرمایه ( شرکت‌ های تامین سرمایه) انجام شود. دومین مورد تجهیز منابع است و باید سازمان بورس هم در این زمینه همکاری کند؛ ضمن اینکه با تامین سرمایه‌ ها باید هماهنگ شوند. 

بنابراین هماهنگی دقیق بین دولت و ارکان بورس یکی از شروطی است که می‌ تواند باعث موفقیت عرضه‌ ها شود. از طرفی دولت نباید به خاطر عرضه‌ های خود نرخ سازی کند. معمولا دولت در زمان عرضه‌ های خود نرخ را افزایش یا کاهش می‌ دهد که مشکلات بسیار زیادی را در پی خواهد داشت. 

پیشنهاد دیگر این است که عرضه اوراق در بازار سهام با توجه به شرایط بورس صورت گیرد؛ یعنی در زمانی که بازار سرمایه صعودی است و با صف‌ های خرید روبرو هستیم، بهترین زمان عرضه سهام شرکت‌ های دولتی است و زمانی که بازار نزولی است، زمان مناسب برای عرضه اوراق بدهی است.

منبع: اطلاعات بورس 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24