Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شاید در ارتباط با ارزهای خارجی قدری ریال تقویت شود اما باید به این موضوع توجه کرد که کم کردن صفر عملا منجر به تقویت پایه پولی نخواهد شد و اگر با سایر شاخص های اقتصادی از جمله افزایش سرمایه گذاری در تولید، کاهش هزینه های تولید و رشد اقتصادی همراه نشود عملا حذف صفر از پول ملی راهگشا نخواهد بود.

حذف صفرهای پول ملی، با اقتصاد ایران چه می کند؟

بورس24 : صبح اول هفته است و پس از دو روز تعطیلی ساعت 7 صبح از خواب بیدار می شوی به سمت آشپزخانه می روی و شعله گاز را روشن می کنی تا سریعتر چای آماده شود. در همان حالت خواب و بیدار اول صبح تلویزیون را روشن می کنی و اخبار در حال اعلام آخرین قیمت های داد و ستد سکه و ارز است. در بازار تهران هر دلار آمریکا با قیمت 11 تومان داد وستد شد! صدای تلویزیون را بیشتر می کنی و گوینده قیمت سکه تمام بهار آزادی را 3580 تومان اعلام می کند! یک لحظه شک می کنی که هنوز خوابی یا بیدار از شدت تعجب نیشگونی از خود می گیری اما ظاهرا خواب نیست و کاملا این خبرها درست است.

مگر چه شده؛ نکند وعده های انتخاباتی محقق شده است که این چنین شده است. دست بر قضا در ترافیک صبحگاهی پیامک حقوق هم از راه می رسد. با اشتیاق پیام را باز می کنی و می بینی نوشته است واریز 2000 تومان بابت حقوق! یعنی چه شده است؟ باز هم از شدت تعجب دوباره پیام را نگاه می کنی، یک لحظه حال غریبی را حس می کنی و در اندیشه فرو می روی که شاید مانند اصحاب کهف در خوابی عمیق 300 ساله رفته ای که ناگهان چشمت به روزنامه های دکه کنار محل کارت می افتد که با تیتر درشت نوشته است 4 صفر از پول ملی حذف شد!

این روزها در هر گوشه و کناری در رسانه های و اخبار سیما پیرامون این فرضیه اعلام شده از سوی رئیس بانک مرکزی صحبت است.

به دلیل بالا بردن ارزش پول ملی باید 4 صفر حذف شود تا برابری قدرت خرید ریال در برابر دلار افزایش یابد.

اما یک نظریه دیگر هم در این ارتباط وجود دارد؛ اینکه کاهش ارزش پول ملی و تورم در ایران به حدی بوده است که ارقام میلیارد دیگر در محاسبات کلان کاربرد ندارد و عملا دفاتر حاضر برای ثبت حسابداری با کمبود جا برای درج صفرهای اعداد روبرو است و شاید اصلی ترین دلیل برای حذف 4 صفر این است و دیگر هیچ ... .

از منظر اقتصادی اما حذف 4 صفر چه اثری بر اقتصاد و تورم کشور دارد؟

حسین پور احمدی دانشیار دانشگاه شهید بهشتی درباره حذف صفرها از پول ملی گفت: البته فعلا اول راه است و با مواردی که تاکنون مطرح شده است نمی توان تحلیل جامع و کاملی از موضوع ارائه داد و فعلا این موضوع در حد یک فرضیه است که باید به تایید مجلس و دولت برسد.

وی ادامه داد: شاید در ارتباط با ارزهای خارجی قدری ریال تقویت شود اما باید به این موضوع توجه کرد که کم کردن صفر عملا منجر به تقویت پایه پولی نخواهد شد و اگر با سایر شاخص های اقتصادی از جمله افزایش سرمایه گذاری در تولید، کاهش هزینه های تولید و رشد اقتصادی همراه نشود عملا حذف صفر از پول ملی راهگشا نخواهد بود.

پور احمدی گفت: قطعا مردم با سیستم جدید پولی تطبیق خواهند یافت اما کاهش تعداد صفرها در کوتاه مدت اثرات تورمی شدیدی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: مادامی که شاخص های رشد اقتصادی تقویت نشود و تولید منشا تولید ثروت نشود حذف صفر نتیجه خاصی در بر نخواهد داشت.

این استاد دانشگاه به تجربه سایر کشورها هم اشاره کرد و گفت: تجربیات گذشته در سایر کشورها که با حذف صفر روبرو بودند نشان می دهد که حذف صفر از نظر روانی موجب تقویت پول و افزایش قدرت برابری در برابر دلار خواهد شد. اما در شرایط فعلی به سایر بازارهای مالی از سوی تصمیم گیران اشاره ای نشده است و فقط از پول صحبت به میان آمده است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24