Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

جلیقه زردهای بازار پایه چه شرکت هایی هستند؟ نارنجی ها مشکل حسابرسی دارند... شرکت های ورشکسته مهمان تابلوی قرمز می شوند؟ اطلاعات جدید از تغییرات بازار پایه در گفت و گوی بورس ٢۴ با یک مقام نظارتی

رمزگشایی از رنگ آمیزی شرکت های بازار پایه؟

بورس24 : صحبت از رنگ آمیزی بازارپایه فرابورس است.بازار پایه داستان طول و درازی دارد که فلسفه وجودی آن به الزامات قانون برنامه پنجم توسعه بر می گردد.قانونی که هر گونه معامله سهام در جایی غیر از بازار سرمایه را ممنوع کرده بود در حالی که پیش از این سهام بسیاری از شرکت های سهامی عام به ویژه در شهرهایی غیر از تهران در بنگاه های معاملاتی املاک معامله می شد!شرکت هایی که به دلیل عدم شفافیت و حسابرسی شدن صورت های مالی شرایط حضور در بازار سرمایه را نداشتند.این گونه شد که فرابورس مجبور شد تا بازاری ویژه شرکت هایی ایجاد کند که شرایط پذیرش را ندارند اما لاجرم باید سهام آن ها قابل معامله شود ؛ بازاری به نام «پایه» که در سال های گذشته همواره معاملات آن برای نهاد ناظر با حساسیت بالایی دنبال شده است.

حال خبر تغییرات در بازار پایه فرابورس چند روزی است که دست به دست می شود و به همین دلیل توجه معامله گران بازار را به سمت خود جلب کرده است.

بر اساس اعلام مقامات نظارتی ، بازار پایه فرابورس که در تابلوهای الف ، ب و ج دسته بندی شده اند ، بزودی به بازار پایه زرد ، نارنجی و قرمز تغییر ماهیت می دهند.

چون این موضوع برای سهامداران این شرکت ها مهم است ، جزئیات آخرین تحولات احتمالی بازار پایه را از یک مقام نظارتی پیگیری کرده ایم.

سعید محمد علیزاده مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با بورس24 در این خصوص و در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر در مقررات مرتبط با بازار پایه، دامنه نوسان هم تغییر می کند، گفت: بله. دامنه نوسان در زمان انجام حراج پایانی بدون محدودیت و در سایر مواقع با محدودیت یک ریالی می باشد.

وی ادامه داد: توضیح این که با توجه به اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل ها، حراج پایانی جهت کشف قیمت سهام ناشر درج شده در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب دو روز در هفته، یک روز در هفته و یک روز در ماه صورت می گیرد. حراج مذکور بدون محدودیت دامنه نوسان و در زمان انجام مرحله حراج پایانی بازار رخ خواهد داد.

جلیقه زردهای بازار پایه ؟

وی تصریح کرد: به منظور شفاف تر شدن موضوع باید گفت، همانطور که قبلا عنوان شد حراج پایانی جهت کشف قیمت سهام ناشر تابلوی زرد (ناشری که از وضعیت اطلاع رسانی مناسب تری نسبت به ناشران تابلوی نارنجی و قرمز برخوردار می باشد) طی 2 روز معاملاتی در هر هفته انجام می شود. قیمت کشف شده در آن روز با دامنه نوسان به اضافه یک ریال، قیمت قابل معامله بر روی سهام ناشر در روز معاملاتی بعد می باشد. سپس در روزهای معاملاتی بعدی، قیمت قابل معامله بر روی سهام ناشر معادل قیمت پایانی روز قبل به اضافه یک ریال خواهد بود و این روال تا قبل از انجام مرحله حراج پایانی بعدی جهت کشف مجدد قیمت ادامه خواهد یافت.

علیزاده عنوان کرد: مطابق توضیحات فوق، انجام حراج پایانی برای ناشر درج شده در تابلوی نارنجی (ناشری که در تابلوی زرد یا قرمز نباشد و یا اظهارنظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی نسبت به هر یک از صورت­ های مالی شرکت اصلی یا تلفیقی گروه آن از نوع عدم اظهارنظر یا اظهار نظر مردود باشد) یک روز در هفته بوده و روز معاملاتی بعدی با قیمت کشف شده در آن روز به اضافه یک ریال و سایر روزهای معاملاتی آتی (تا قبل از انجام حراج پایانی بعدی جهت کشف قیمت) معادل قیمت پایانی روز قبل به اضافه یک ریال خواهد بود.

چرا وضعیت برخی شرکت ها قرمز می شود؟

این مقام مسئول در ادامه در برابر این سوال که انجام حراج پایانی برای ناشر درج شده در تابلوی قرمز چگونه خواهد بود؟ توضیح داد: ناشری که رأی بدوی یا قطعی مراجع قضایی مبنی بر ورشکستگی آن صادر شده باشد و مجمع عمومی فوق ­العاده یا مراجع قضایی رأی به انحلال آن داده باشند و ناشری که در سررسید دوره­ه ای رسیدگی حداقل سه سال مالی متوالی صورت­ های مالی حسابرسی شده ارایه نکرده باشد ،حراج پایانی آن در تابلوی قرمز یک روز در ماه بوده و قیمت کشف شده در آن روز به اضافه یک ریال مبنای معاملات بر روی سهام ناشر در روز معاملاتی بعد می باشد. سایر روزهای معاملاتی آتی ماه با قیمت پایانی روز قبل به اضافه یک ریال صورت می پذیرد.

دامنه نوسان که هست و گفتم...

وی در پاسخ به این سوال که آیا طبق شایعات دامنه نوسان برای برخی نمادها در شکل جدید بازار پایه حذف می شود؛ گفت: دامنه نوسان به شرح توضیحات فوق متغیر خواهد بود.

بازار پایه در همه روزها معامله دارد...

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد روزهای معاملاتی این بازار و این که آیا محدود می شود، نیز پاسخ داد: خیر. در تمامی روزهای معاملاتی هفته امکان معامله بر روی سهام ناشر بازار پایه (شامل هر سه تابلو) برقرار می باشد. مگر آن که نماد ناشر به علت انجام اقدامات شرکتی متوقف باشد. به عنوان نمونه ناشر اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه نماید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24