Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌ ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت وگو با خبرنگار بورس ٢۴ تمام این شایعات را تکذیب کرده و به گفته وی ، ساز و کار جدید بازار پایه طبق مصوبه قبلی از خرداد ماه انجام خواهد شد.

تکذیب شد ! رنگ آمیزی بازار پایه فرابورس انجام شده و تغییرات در موعد مقرر استارت می خورد...

بورس24 : اواسط زمستان سال گذشته بود که خبر از تغییرهایی بزرگ آمد. تغییراتی که بازار پایه را نشانه رفته بود. قرار بود این بازار رنگی شود.دلیل اصلی تشکیل بازاری با عنوان بازار پایه از این قرار بود که شرکت هایی وجود داشتند که سهامشان به دلیل عدم شفافیت لازم و حسابرسی مالی در جایی خارج از بازار سرمایه معامله می شدند ، مثل بنگاه های معاملاتی املاک.

از سال ها پیش با وجود شرکت های سهامی عام غیر قابل پذیرش در فرابورس ، مدیریت این بازار مجبور شد تا بازاری را تشکیل دهد که این گونه شرکت ها در بازار پایه مورد معامله قرار بگیرند. اینگونه شد که بازار پایه متولد شد تا این شرکت های سرگردان را در برگیرد و به آن ها امکان معامله و جابه جایی سهام بدهد. بازار پایه در تابلوهای الف، ب، ج دسته بندی شده است ، اما در زمستان سال گذشته خبری آمد که از رنگی شدن این تابلوها حکایت داشت.

چندی پیش خبری از سوی مدیران بازار فرابورس مطرح شد مبنی بر تغییر قوانین این بازار و این که به طور کلی ساز و کار بازار پایه فرابورس تغییر خواهد. در همین راستا نیز بورس24 مصاحبه ای با سعید محمد علیزاده مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار داشت.

جزئیات این تغییرات چه بود؟

این مقام نظارتی در گفت و گو با بورس24 در این خصوص و در پاسخ به این سوال که آیا با تغییر در مقررات مرتبط با بازار پایه، دامنه نوسان هم تغییر می کند، گفته بود: بله. دامنه نوسان در زمان انجام حراج پایانی بدون محدودیت و در سایر مواقع با محدودیت یک ریالی می باشد.

وی ادامه داد: توضیح این که با توجه به اصلاحات صورت گرفته در دستورالعمل ها، حراج پایانی جهت کشف قیمت سهام ناشر درج شده در تابلوهای زرد، نارنجی و قرمز به ترتیب دو روز در هفته، یک روز در هفته و یک روز در ماه صورت می گیرد. حراج مذکور بدون محدودیت دامنه نوسان و در زمان انجام مرحله حراج پایانی بازار رخ خواهد داد.

جلیقه زردهای بازار پایه ؟

وی تصریح کرده بود: به منظور شفاف تر شدن موضوع باید گفت، همانطور که قبلا عنوان شد حراج پایانی جهت کشف قیمت سهام ناشر تابلوی زرد (ناشری که از وضعیت اطلاع رسانی مناسب تری نسبت به ناشران تابلوی نارنجی و قرمز برخوردار می باشد) طی 2 روز معاملاتی در هر هفته انجام می شود. قیمت کشف شده در آن روز با دامنه نوسان به اضافه یک ریال، قیمت قابل معامله بر روی سهام ناشر در روز معاملاتی بعد می باشد. سپس در روزهای معاملاتی بعدی، قیمت قابل معامله بر روی سهام ناشر معادل قیمت پایانی روز قبل به اضافه یک ریال خواهد بود و این روال تا قبل از انجام مرحله حراج پایانی بعدی جهت کشف مجدد قیمت ادامه خواهد یافت.

علیزاده عنوان کرده بود: مطابق توضیحات فوق، انجام حراج پایانی برای ناشر درج شده در تابلوی نارنجی (ناشری که در تابلوی زرد یا قرمز نباشد و یا اظهارنظر حسابرس مستقل و بازرس قانونی نسبت به هر یک از صورت های مالی شرکت اصلی یا تلفیقی گروه آن از نوع عدم اظهارنظر یا اظهار نظر مردود باشد) یک روز در هفته بوده و روز معاملاتی بعدی با قیمت کشف شده در آن روز به اضافه یک ریال و سایر روزهای معاملاتی آتی (تا قبل از انجام حراج پایانی بعدی جهت کشف قیمت) معادل قیمت پایانی روز قبل به اضافه یک ریال خواهد بود.

چرا وضعیت برخی شرکت ها قرمز می شود؟

این مقام مسئول در ادامه در برابر این سوال که انجام حراج پایانی برای ناشر درج شده در تابلوی قرمز چگونه خواهد بود؟ توضیح داده بود: ناشری که رأی بدوی یا قطعی مراجع قضایی مبنی بر ورشکستگی آن صادر شده باشد و مجمع عمومی فوق العاده یا مراجع قضایی رأی به انحلال آن داده باشند و ناشری که در سررسید دوره ای رسیدگی ، حداقل سه سال مالی متوالی صورت های مالی حسابرسی شده ارایه نکرده باشد ،حراج پایانی آن در تابلوی قرمز یک روز در ماه بوده و قیمت کشف شده در آن روز به اضافه یک ریال مبنای معاملات بر روی سهام ناشر در روز معاملاتی بعد می باشد. سایر روزهای معاملاتی آتی ماه نیز با قیمت پایانی روز قبل به اضافه یک ریال صورت می پذیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طبق شایعات دامنه نوسان برای برخی نمادها در شکل جدید بازار پایه حذف می شود؛ گفته بود: دامنه نوسان به شرح توضیحات فوق متغیر خواهد بود.

بازار پایه در همه روزها معامله دارد...

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد روزهای معاملاتی این بازار و این که آیا محدود می شود، نیز پاسخ داده بود: خیر. در تمامی روزهای معاملاتی هفته امکان معامله بر روی سهام ناشر بازار پایه (شامل هر سه تابلو) برقرار می باشد. مگر آن که نماد ناشر به علت انجام اقدامات شرکتی متوقف باشد. به عنوان نمونه ناشر اقدام به برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه نماید.

مقررات جدید بازار پایه قرار بود از خردادماه عملیاتی شود.

اما در دوازدهمین نمایشگاه بورس، بانک و بیمه شایعاتی مطرح شد مبنی بر لغو اجرای این مقررات و این که بازار پایه بدون هیچگونه تغییری باقی خواهد ماند.

حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌ ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت وگو با خبرنگار بورس24 تمام این شایعات را تکذیب کرده و به گفته وی ، ساز و کار جدید بازار پایه طبق مصوبه قبلی از خرداد ماه انجام خواهد شد.

وی افزود: این که افراد چه قصدی از مطرح کردن این شایعات دارند را نمی دانم اما آنچه مسلم است این است که قوانین جدید اعمال خواهند شد و طبق برنامه های از قبل تعیین شده پیش خواهیم رفت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • طاهره یعقوبی
    طاهره یعقوبی

    با این کار عملا بازار پایه از بورس حذف می شه معاملات تو این بازار به صفر می رسه

    5 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24