Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس ٢۴ : قند ثابت خراسان در دوره ٩ ماهه منتهی به ٣١ فروردین ٩٨ با تولید حدود ٣٣ هزار تن محصول و فروش حدود ٣۴ هزار تن به مبلغی بالغ بر ۶۵١ میلیارد ریال دست یافت. این در حالی است که در دوره ٩ ماهه سال مالی منتهی به ٣١ تیر ٩٧ این شرکت قندی ٧١ هزار تن تولید و ٩٣ هزار تن فروش به ارزش بیش از هزار و ٧٧ میلیارد ریال داشت. به رغم این که در دوره ٩ ماهه سال مالی منتهی به ٣١ تیر ٩٨ قند ثابت خراسان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با افت ۵٣ درصدی تولید و کاهش ۶٣ درصدی فروش تناژی و همچنین افت ۴٠ درصدی فروش ریالی مواجه شده اما این روزها قثابت یکی از خوش اقبال ترین سهم های بازار سرمایه شناخته شده است...

علت صف خرید قند ثابت خراسان را از مدیرعامل آن پرسیدیم...

بورس24 : قند ثابت خراسان در دوره 9 ماهه منتهی به 31 فروردین 98 با تولید حدود 33 هزار تن محصول و فروش حدود 34 هزار تن به مبلغی بالغ بر 651 میلیارد ریال دست یافت. این در حالی است که در دوره 9 ماهه سال مالی منتهی به 31 تیر 97 این شرکت قندی 71 هزار تن تولید و 93 هزار تن فروش به ارزش بیش از هزار و 77 میلیارد ریال داشت.

به رغم این که در دوره 9 ماهه سال مالی منتهی به 31 تیر 98 قند ثابت خراسان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته با افت 53 درصدی تولید و کاهش 63 درصدی فروش تناژی و همچنین افت 40 درصدی فروش ریالی مواجه شده اما این روزها قثابت یکی از خوش اقبال ترین سهم  های بازار سرمایه شناخته شده است.

به طوری که طی چند روز اخیر این سهم با صف خرید همراه شده و تا محدوده 630 تومان پیش رفته است. البته کل گروه قندی نیز طی هفته های گذشته با بهبود نسبی قیمت ها همراه بودند. اما قثابت که پایان دی ماه 97 در محدوده 370 تومان متوقف شد و تا اواخر فروردین ماه امسال متوقف مانده بود 28 فروردین ماه با قیمت 465 تومان بازگشایی شد و تاکنون بیش از 70 درصد بازدهی داده است.

حال ببینیم علت توجه بازار به سهام قندی و به خصوص قند ثابت خراسان چیست؟آیا این موضوع ناشی از مسائل بنیادی شرکت هاست یا این که جو عمومی بازار است که به سهام گروه قندی نیز تسری یافته است؟

وضعیت چغندر قند مناسب نیست

غلامرضا کاظمی نائب رئیس هیات مدیره و مدیر عامل قند ثابت خراسان در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در ابتدا درباره علل افت قابل توجه تولید و فروش شرکت طی 9 ماهه سال مالی منتهی به 31 تیر 98 ابراز داشت: علت تضعیف وضعیت عملیاتی شرکت کمبود چغندر قند نسبت به سال های گذشته است. در سال قبل شرکت قند ثابت خراسان نسبت به برآوردهای خود با حدود 120 هزار تن افت در جذب چغندر قند مواجه بود اما در سال مالی 98 کاهش جذب چغندر قند بسیار بیشتر شده که ناشی از سیلاب های ایجاد شده و از بین رفتن محصولات بوده است.

او اضافه کرد: البته هنوز خیلی زود است که قاطعانه درباره میزان کاهش چغندر قند نسبت به سال های قبل نظر قطعی داد اما پیش بینی می شود که وضعیت چغندر امسال نامطلوب باشد و به خصوص این عدم مطلوبیت در شرق کشور بیشتر محسوس خواهد بود.

وی در ادامه تاکید کرد: از منظر کارشناسی پیش بینی می شود در سال جاری با کاهش دست کم 40 درصدی چغندر قند نسبت به سال قبل مواجه شویم. طبیعتا افت های شدید این چنینی زیان هایی را نیز به دنبال خواهد داشت. ممکن است برخی از کارخانجات مجبور شوند در طول سال وقفه ای به تولیدات خود بدهند تا بتوانند برای دوره ی سال بعدی آمادگی یابند.

مراقب قیمت های حبابی باشید

در ادامه گفت و گو از کاظمی پرسیدیم که با وجود چنین وضعیتی در عملیات شرکت های قند و شکر به نظر شما چرا سهام این گروه اخیرا با اقبال همراه شده و از جمله «قثابت» صف خرید قابل توجهی پیدا کرده است؟ او تصریح کرد: این شرایط هیچگونه ریشه ای در وضعیت عملیاتی شرکت های قندی ندارد ، بلکه تقاضاهای ایجاد شده و رشدهای قیمتی اخیر کاملا حباب است.

وی بیان داشت: با توجه به این که سرمایه کارخانجات قند و شکر کم است و نقدینگی در بازار سرمایه نسبتا زیاد است طبیعتا این نقدینگی به سمت سهام شرکت های با سرمایه پایین نیز سوق پیدا می کند و در چنین شرایطی به آسانی می تواند موجب رشد قیمت سهام شود. به هر روی علت افزایش قیمت های اخیر سهام قندی اصلا بنیادی نیست.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مجید باقری
    مجید باقری

    مصاحبه خوبی نبود اصلا!!

    5 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24