Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیر عامل شرکت در مورد شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران که صددرصد متعلق به صنایع شیمیایی ایران است و قرار است در بازار بورس عرضه شود گفت: فرآیند های کاری توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن انجام شده و در حال حاضر مواردی شامل درآمد های عملیاتی و افزایش سرمایه و ... انجام شده و طی مدت کوتاهی در آینده عرضه می شود...

پیش بینی ثبت فروش بیش از ١۶٠٠ میلیارد تومانی برای «شیران»

بورس24 : جلسه تحلیل و بررسی شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران با حضور اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت عصر روز دوشنبه در تهران برگزار شد. در نشست اخیر، پیرامون تحلیل تکنیکال و فاندامنتال این شرکت توضیحاتی داده شد. همچنین پس از این توضیحات جلسه پرسش و پاسخ با فعالان بازار سرمایه انجام شد.

مهتاب شیرزاده کارشناس و تحلیلگر سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران در خصوص وضعیت بنیادی این شرکت به فعالان بازار سرمایه توضیحاتی داد و گفت: این شرکت در سال 97 با میزان تولید 167 هزار تن نرمال پارافین، 117 هزار تن الکیل بنزن خطی و 8 هزار تن الکیلات سنگین اگرچه در میزان تولید نسبت به سال 96 تفاوت چشمگیری نداشته است اما در حوزه ارزش فروش داخلی یک رشد 50 درصد و در حوزه ارزش فروش صادراتی رشد 16درصدی را تجربه کرده است ؛ این موضوع باعث سودآوری شرکت به میزان 352 میلیارد تومان برای سال مالی مورد اشاره و 762 ریال برای هر سهم «شیران» شده است.

مژده ، فروش بالای 1600 میلیارد تومانی در راه است

وی ادامه داد: عملکرد سه ماهه اول سال مالی که در روزهای آخر آن قرار داریم نیز بسیار قابل‌توجه بود. این شرکت در دی و بهمن سال جاری با فروش بالغ بر 257 میلیارد تومان و برآورد فروش بالغ بر 140 میلیارد تومانی اسفند ، ثبت فروش 400 میلیارد تومانی برای سه ماهه را رقم زده و مژده فروش بالای 1600 میلیارد تومانی برای سال مالی منتهی به آذرماه 98 را به سهامداران خود می‌دهد.

به گفته وی،شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران در سال 73 با ظرفیت تولید سالانه 50 هزار تن الکیل بنزن خطی (LAB) و 42 هزار تن نرمال پارافین با استفاده از دانش فنی و مهندسی پایه شرکت UOP شعبه لندن راه اندازی گردید و در سال 82 طرح توسعه شماره 1 خود را با همکاری شرکت LG E&C و با استفاده از تکنولوژی موجود انجام داد و ظرفیت تولید الکیل بنزن خطی تا 75 هزار تن در سال و ظرفیت تولید نرمال پارافین تا 140 هزار تن در سال افزوده شد که با کنترل مناسب شرایط عملیاتی در حال حاضر بیش از 110 هزار تن الکیل بنزن خطی و 170 هزار تن نرمال پارافین تولید می شود.

وی گفت: در سال های گذشته، تصمیم بر انجام طرح توسعه شماره 2 و تبدیل نرمال پارافین مازاد به الکیل بنزن خطی که دارای ارزش افزوده بالاتری می باشد، گرفته شد. برای تولید الکیل بنزن خطی نیاز به واحد های روغن داغ (Hot Oil)، پاکول و آلکیلاسیون می باشد که در حال حاضر در واحد آلکیلاسیون از اسید بسیار خطرناک HF استفاده می‌شود در حالی که در تکنولوژی جدید برای آلکیلاسیون از کاتالیست جامد در واحد هایی به نام PEP و DETAL استفاده می‌گردد.

این کارشناس ادامه داد: در این راستا تصمیم بر انجام طرح توسعه شماره دو با استفاده از تکنولوژی جدید در سه فاز جداگانه مهندسی، خرید و نصب گرفته شد و در مرحله اول با برگزاری مناقصه بین المللی جهت فاز مهندسی، شرکتی از کره‌جنوبی انتخاب و با انعقاد قرارداد برخی فعالیت های مربوط به فاز مهندسی در حال انجام می‌باشد.

وی گفت: لازم به ذکر است با توجه به این که در انجام طرح توسعه شماره 2 تصمیم بر استفاده از به روزترین تکنولوژی و دانش فنی موجود در دنیا برای تولید الکیل بنزن خطی که در انحصار شرکت آمریکایی UOP با نام DETAL می باشد گرفته شده است، نیاز به خرید دانش فنی و مهندسی پایه از آن شرکت می‌باشد و در این خصوص مذاکرات اولیه انجام شد و پس از امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) توسط دولت ، شرکت UOP همکاری خود را برای واگذاری حق دانش فنی و مهندسی پایه اعلام نمود و توافق نامه ای با آن شرکت امضا شد که پس از برگزاری جلسه اولیه شرکت UOP فعالیت خود را آغاز نمود و بخشی از اطلاعات مربوط به مهندسی پایه را ارائه کرد.

حال و هوای فروش "شیران"

وی گفت: محصولات سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران مواد شوینده خانگی، مایعات شوینده ،پودر شوینده و همچنین تولید الکیل بنزن خطی، موم پارافین کلر، صنایع رنگ و رزین و صنایع لبنی، روانکارها و روغن های ترانسفورماتور را در بر می گیرد.

به گفته وی؛ ۴۶ درصد از فروش محصولات شرکت داخلی و ۵۴ درصد به صورت صادراتی است. همچنین مواد اولیه شرکت نفت سفید و بنزن بوده که به ترتیب ۸۵ و ۱۵ درصد را برای تولید محصولات در اختیار دارد.

وی گفت: صنایع شیمیایی ایران تولید کننده ۸۰ درصد LAB ایران و ۳ درصد این محصول در جهان است و تا سال ۲۰۲۲ رشد ۲.۷ درصدی تقاضای جهانی آن پیش بینی شده است.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: تولید با خوراک مایع، تغییرات قیمت جهانی نفت، مصوبات مختلف قانونگذار، ریسک ناشی از واژه اقتصاد کلان در شرایط تحریمی ایران و همچنین اخذ ذخایر مناسب و کافی در حساب بابت مطالبات ، وجود بازار داخلی و صادراتی و تعیین بازار هدف دارایی های پولی ارزی و ریالی شرکت، کشش مناسب سود شرکت به نرخ دلار، عدم داشتن تسهیلات در ساختار مالی، عرضه زیر مجموعه در بازار سرمایه، تقسیم سود مناسب در مجامع ، حاشیه سود مناسب شرکت و طرح های توسعه تولیدی نقاط قوت و ضعف شرکت صنایع شیمیایی ایران است.

در ادامه امیر رحیمی مدیرعامل شرکت با حضور در پنل پرسش و پاسخ به سوالان حضار پاسخ داد و اظهار داشت: برنامه ریزی جهت نوسازی یک دستگاه UPS ۲۵۰ ،برنامه اجرایی نصب ۵ عدد الکتروموتور جهت بارگیری بهینه بهتر محصولات تولیدی ، در حال اجرا است . همچنین باز سازی رله های حفاظتی الکتروموتور های ۶ هزار ولتی مجتمع به زودی انجام می شود که جزو برنامه‌های سال آینده خواهد بود.

از عرضه خدمات بندری چه خبر؟

مدیر عامل شرکت در مورد شرکت بازرگانی و خدمات بندری ایران که صددرصد متعلق به صنایع شیمیایی ایران است و قرار است در بازار بورس عرضه شود گفت: فرآیند های کاری توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن انجام شده و در حال حاضر مواردی شامل درآمد های عملیاتی و افزایش سرمایه و ... انجام شده و طی مدت کوتاهی در آینده عرضه می شود.

رحیمی در مورد تخفیفات احتمالی شرکت گفت: قیمت گذاری محصولات هفتگی است و نوسانات قیمت نفت موجب می شود، در برخی موارد طی دو هفته قیمت گذاری انجام می شود . به طور کلی تخفیفاتی نداریم مگر این که نرخ تناژ خرید افزایش یابد .

تحریم، ریسک همیشگی

وی در مورد سوالی مربوط به تحریم ها و تاثیرات آن بر شرکت گفت: تحریم پتروشمی سابقه قبلی داشته ولی در همان زمان صادرات انجام شده است. ممکن است دشواری هایی به وجود بیاید اما ما همچنان به تداوم صادرات خود ادامه می دهیم.

رحیمی در مورد موضوع نرخ دلار و تحلیل در این مورد گفت: در مورد نرخ دلار به عنوان یک شرکت بورسی اطلاعات را به صورت شفاف در سامانه کدال اعلام می کنیم. به هر حال در سال 97 و 98 بر اساس سیاست های بانک مرکزی و دولت ، مطابق با این سیاست ها در سامانه نیما اقدام به تبدیل ارز صادراتی به ریال کردیم.

وی در خصوص برخی عرضه های اخیر توسط حقوقی های بازار گفت: سهامدار عمده عرضه ای انجام نداده ، برخی سهامدران حقوقی با عرضه های نامناسبی در قیمت تاثیر منفی داشتند که سهم این شرکت ها به صفر رسید و مشکلات اخیر برطرف شده است.

گفتنی است ، «شیران» امروز در بورس تهران معاملات خوبی را آغاز کرده و تا سطح قیمتی 740 تومان پیش روی کرده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24