Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

حسنی گفت:هم اکنون، تقاضای چندانی برای خرید اقلام اساسی در بازار نیست که این امر بر رکود بازار دامن زده است.

رکود در بازار اقلام اساسی/ اختلاف ۱۴۰ درصدی قیمت روغن با کشور‌های همسایه

بورس24 : حسنی گفت:هم اکنون، تقاضای چندانی برای خرید اقلام اساسی در بازار نیست که این امر بر رکود بازار دامن زده است.

قاسمعلی حسنی دبیر کل اتحادیه بنکداران مواد غذایی از رکود و سکوت حاکم بر بازار اقلام اساسی خبر داد و گفت: با توجه به کاهش قدرت خرید خانوار، تقاضای چندانی برای خرید اقلام اساسی در بازار نیست که این امر بر رکود بازار دامن زده است.

وی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات چای و برخی کالا‌های دیگر خبر داد و افزود: با وجود حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تغییری در نرخ نهایی کالا ایجاد نخواهد شد چرا که هم اکنون علی رغم اختصاص ارز دولتی، کالا بر مبنای ارز آزاد در بازار عرضه می‌شود.

حسنی با انتقاد از کمبود شکر در بازار بیان کرد: با توجه به آنکه انحصار واردات و توزیع شکر توسط شرکت بازرگانی دولتی انجام می‌شود و عملا بنکدار هیچ گونه اختیاری در نحوه واردات، تصمیم گیری و توزیع ندارد، بنابراین شکر با نرخ‌های بالایی در بازار آزاد عرضه می‌شود.

به گفته این مقام مسئول، علی رغم آنکه مسئولان از توزیع و واردات مناسب شکر خبر می‌دهند، اما مردم این امر را لمس نکردند.

وی ادامه داد: تا زمانی که انحصار برای اختصاص ارز یارانه به واردات کالا‌ها استمرار یابد، هر روز شاهد آشفته بازار در یکی از اقلام اساسی مردم خواهیم بود. به عنوان مثال قیمت فعلی درج شده بر روی روغن نباتی ۳۰ هزار تومان است که متاسفانه با نرخ ۶۰ هزار تومان در بازار خرید و فروش می‌شود که این امر یک فاجعه است.

دبیر کل بنکداران مواد غذایی از اختلاف ۱۴۰ درصدی قیمت روغن با کشور‌های همسایه خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت یک حلب ۱۶ کیلویی در کشور ۹۱ هزار تومان است، در حالیکه در کشور‌های همسایه قیمت این کالا ۲۲۵ هزار تومان است که در نهایت اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی زمینه را برای فساد و خروج محصول از کشور فراهم می‌کند.

حسنی نرخ هر کیلو برنج خارجی در بنکداری‌ها را ۶ هزار و ۲۰۰ تا ۷ هزار و ۲۰۰ و برنج ایرانی ۲۴ هزار تومان اعلام کرد.

وی در پایان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از واردات کالای اساسی را امری ضروری دانست و گفت: تا زمانی که بحث رقابت پذیری ناشی از اختصاص ارز یارانه در کالا‌های وارداتی وجود نداشته باشد، شاهد مشکلاتی در بحث تنظیم بازار خواهیم بود، از این رو حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی زمینه را برای ایجاد رقابت میان کالای داخلی و خارجی فراهم می‌کند و در مقابل دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر باید مبلغی را به عنوان یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24