Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

رئیس هیات مدیره کانون کارگزاران : بیشتر حاضران در این نشست این نقطه نظر را داشتند که در حالی همه مقررات به سمت و سوی کاستن محدودیت‌های معاملاتی گام بر می دارد وضع این مقررات بر خلاف روند کلی حرکت نهادهای ناظر بازار است... از دیگر موضوعات، مساله شفافیت در بازار سرمایه بود. اگر هدف ارتقا شفافیت اطلاعات ناشرین است ضمانت اجرایی های مندرج در این دستورالعمل به این هدف کمک نمی کند بلکه عملا این دستورالعمل فعالیت سرمایه‌گذاران را محدود نموده و تأثیر مثبتی در ارائه اطلاعات توسط ناشرین برای ایجاد شفافیت ندارد... یکی دیگر از دغدغه‌های حاضرین در این جلسه عدم نمایش حجم و قیمت سفارشات بود.این عدم نمایش در مرحله پیش گشایش ممکن است توجیه پذیر باشد اما...

جزئیات بیشتر درباره نشست روز یکشنبه کارگزاران با حقیقی ها برای تعیین سرنوشت بازار پایه

بورس24 : جلسه هم‌اندیشی، جمع‌آوری و ارائه نظرات کارشناسی در خصوص اصلاح دستورالعمل‌های درج و معاملات بازار پایه فرابورس به همت کانون کارگزاران روز یکشنبه مورخ 19 خرداد در تهران برگزار شد.

در این جلسه تعدادی از مدیران شرکت‌های کارگزاری، سبدگردان، تأمین سرمایه، تحلیل‌گران و فعالین بازار سرمایه حضور داشتند.

در این نشست ، رئیس هیأت مدیره کانون کارگزاران چگونگی مکانیزم معاملات در بازار پایه فرابورس و روش‌های بهینه اجرای آن را دو محور اصلی این جلسه بیان کرد.

فرزام ابوعلی با طرح این سوال که طبق ماده 2 قانون بازار وضع قوانین توسط نهاد ناظر برای تحقق بازاری کارا، شفاف و عادلانه در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران صورت می‌گیرد ، حال این دستورالعمل به چه نحوی موجب ارتقای کارایی شفافیت و یا عادلانه بودن معاملات می‌گردد؟ گفت :یکی از مهمترین موضوعات مطرح شده به این نکته اصلی اشاره داشت که در دستورالعمل جدید با ایجاد محدودیت‌های اعمال شده در تابلوهای بازار پایه، اصول نقدشوندگی و شفافیت که یکی از برتری‌ها و جذابیت‌های اصلی بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران است نقض می‌شود و بیان شد نباید ضوابطی وضع شود که کارایی بازار را با چالش مواجه کند.

وی گفت : محدود کردن روزهای معاملاتی موجب حبس نقدینگی سرمایه‌گذاران شده و نه تنها موجب رونق این بازار نمی‌شود بلکه چنین محدودیت‌هایی تنبیه سرمایه‌گذاران به حساب می‌آید ضمن این که برخی فعالین این بازار آزادانه وارد این بازار نشده‌اند و باتوجه به این که برخی از نمادهای حاضر در این بازار نمادهای اخراجی بازارهای اصلی بورس و فرابورس هستند ، اعمال چنین محدودیت‌هایی تنبیه مضاعف این دست سهامداران است.

این مقام مسئول توضیح داد : بیشتر حاضران در این نشست این نقطه نظر را داشتند که در حالی همه مقررات به سمت و سوی کاستن محدودیت‌های معاملاتی گام بر می دارد وضع این مقررات بر خلاف روند کلی حرکت نهادهای ناظر بازار است.از دیگر موضوعات، مساله شفافیت در بازار سرمایه بود. اگر هدف ارتقا شفافیت اطلاعات ناشرین است ضمانت اجرایی های مندرج در این دستورالعمل به این هدف کمک نمی کند بلکه عملا این دستورالعمل فعالیت سرمایه‌گذاران را محدود نموده و تأثیر مثبتی در ارائه اطلاعات توسط ناشرین برای ایجاد شفافیت ندارد.

به گفته وی ، یکی دیگر از دغدغه‌های حاضرین در این جلسه عدم نمایش حجم و قیمت سفارشات بود.این عدم نمایش در مرحله پیش گشایش ممکن است توجیه پذیر باشد اما در معاملاتی که پس از گشایش انجام می شود اساسا با ذات معامله در سامانه معاملات بورسی سازگار نیست و معامله بر مبنای رقابت را تبدیل به معاملات بر مبنای حدس و گمان و تصادف می کند. حتی اگر مخفی بودن تمام یا بخشی از مراحل معاملاتی توجیه پذیر باشد این امر تنها در صورتی قابل پذیرش است که این اطمینان وجود داشته باشد که عدم دسترسی به اطلاعات سفارشات بر همه مشتریان اثر یکسان داشته باشد در غیر این صورت مخفی بودن سفارشات منجر به ایجاد رانت اطلاعاتی شده و این موضوع زمینه ساز فساد در معاملات خواهد شد. افرادی که دسترسی به این اطلاعات را دارند به سهولت می‌توانند با دستکاری در قیمت، از این عدم شفافیت بهره‌مند شوند و این موضوع منافع سرمایه‌گذاران را به طور ناعادلانه‌ای متاثر می‌نماید.

او افزود : جمع بندی این جلسه این بود که نهایتا اگر مخفی بودن اطلاعات سفارشات امری مفید و موثر است چرا فقط در بازار پایه اجرا شود و اگر تاثیر گذار نیست چرا در این بازار اعمال گردد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24