Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نشست خبری مدیرعامل فرابورس ایران درباره اصلاحات مقررات بازار پایه امروز برگزار شد؛ نشستی که اهمیت خبرهای اعلام شده در آن به حدی بالا بود که بازار در لحظه به آن ها واکنش نشان می داد.

آخرین خبرها از تغییرات بازار پایه فرابورس؛ صندوق ها وارد می شوند/ دامنه نوسان از فردا تا چهارشنبه ٣ درصد است

بورس24 : نشست خبری مدیرعامل فرابورس ایران درباره اصلاحات مقررات بازار پایه امروز برگزار شد؛ نشستی که اهمیت خبرهای اعلام شده در آن به حدی بالا بود که بازار در لحظه به آن ها واکنش نشان می داد.

امیر هامونی مدیرعامل فرابورس در این نشست خبرهای بااهمیتی اعلام کرد و حواس سرمایه گذاران به نشست خبری او بود تا اطلاعات بیشتری درباره مقررات بازار پایه به دست بیاورند.

ورود صندوق ها به بازار پایه

امیر هامونی،  مدیرعامل فرابورس ایران در نشست خبری روز جاری با محوریت  اصلاحات مقررات بازار پایه  در جمع خبرنگاران گفت: امروز بیشتر پاسخگوی سوالات هستیم ، تا همه ابهامات مربوط به بازار پایه تا جایی که امکان دارد، برطرف گردد.

هامونی در همان ابتدای صحبت هایش خبر مثبتی به سرمایه گذاران داد و گفت: صدور مجوز برای فعالیت صندوق های سرمایه گذاری در بازار پایه فرابورس صادر شد. در دستور العمل جدید صندوق های سهام و مختلط می توانند از این به بعد بخشی از پرتفو و سقف مشخصی را به سهام بازار پایه اختصاص دهند.

او ادامه داد: در حال حاضر عمده بازار پایه در اختیار حقیقی‌ها بوده و حقوقی‌ها نقش کمرنگی در این بازار دارند، به کمک فعالیت صندوق‌ها در بازار پایه، حرفه‌ای‌ها نیز در بازار پایه حضور خواهند یافت.

مدیر عامل فرابورس ایران افزود: در دستور العمل جدید صندوق های سهام و مختلط می توانند از این به بعد بخشی از پرتفو و سقف مشخصی را به سهام بازار پایه اختصاص دهند.

او گفت: فعالان بازار پایه از سال 94 از ما می‌خواستند تغییراتی را در قوانین بازار پایه که حدود 4 سال از تولدش گذشته بود، ایجاد کنیم. در همین راستا، معاملات بازار پایه که ابتدا کاغذی بود وارد عرصه آنلاین شد تا تمام سهامداران از سراسر شهرها و روستاهای کشور از امکان برابری برای معاملات برخوردار باشند.

مظنه پنهان می شود، اما به تدریج

وی درباره مخفی شدن مظنه ها در مقررات جدید هم گفت: پیشنهاد ما در دستورالعمل قبلی این بود که مظنه ها مخفی شود. با توجه به اینکه قرار است تدریجی این کار اتفاق بیفتد، فعلا مظنه ها را پنهان نمی کنیم و در بازه های زمانی ۶ ماهه و یا طولانی تر این اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر معامله گران می توانند به آن دسترسی داشته باشند. لذا درباره یکی از ابهامات اخیری که در این دو ماه اخیر مربوط به پنهان کردن مظنه ها بوده، باید گفت که در حال حاضر توسط تمام معامله گران قابل رویت است و همه عزیزان می توانند مظنه ها را ببینند.

خبر مهم دیگر مدیرعامل فرابورس ایران، امکان حضور بازارگردان بود. هامونی گفت: از ظرفیت‌های دستورالعمل جدید بازار پایه امکان حضور بازارگردان است که کمک می‌کند محدودیت دامنه نوسان یک، ۲ و ۳ درصد برای تابلوهای قرمز، نارنجی و زرد برداشته شود.

از مدیرعامل فرابورس درباره زمان اجرای این مقررات سوال پرسیده شد که او در پاسخ گفت: برای اجرای این قانون، هر زمانی حاشیه های خود را خواهد داشت، اما با توجه به برگزاری مجامع شرکت ها و شفافیت اطلاعات موجود برای شرکت های سهامی، هم اکنون بهترین زمان برای اجرایی شدن دستورالعمل جدید بازار پایه است. اجرایی شدن این قانون سبب افزایش شفافیت و بهبود عملکرد بازار پایه می شود. به هر حال ممکن است، در صورت نیاز در سال های آینده بازهم اصلاحات قوانین موجود را داشته باشیم.

وی گفت: عده‌ای می‌گویند چرا این قوانین دیر اجرا شد و عده‌ای می‌گویند چرا باید اجرا شود؟ روند تصویب و اجرای این قوانین 18ماه به طول انجامید. بهمن ماه سال گذشته دستورالعمل جدید ابلاغ شد و ماه جاری قرار است این قوانین اجرا و عملیاتی شوند.

نگران نباشید، بازار راهش را پیدا می کند

اما او به سرمایه گذاران اطمینان خاطر هم داد که با اجرای مقررات جدید مشکلی پیش نخواهد آمد. وی گفت: با محدود کردن دامنه نوسان، مشکلی در معاملات و حراج نخواهیم داشت و شاهد صف های خرید و فروش نیستیم. دغدغه ای بابت دامنه نوسان نداشته باشید، بازار راه خود را پیدا می کند.

هامونی در توصیف ضرورت اجرای مقررات جدید بازار پایه، گفت: شرکت هایی داشتیم که بیش از 5 سال هیچ اطلاعاتی در کدال منتشر نکرده و مجمع عمومی برگزار نکرده بودند. حاکمیت شرکتی و شفافیت از چالش‌های مهم بازار پایه هستند. با هدف اینکه شرکت‌ها به استانداردهای لازم برسند و همچنین به منظور بهبود شاخص عملکرد بازار، ارتقای شفافیت و کارایی بازار، قوانین بازار پایه اصلاح شد.

دامنه نوسان از فردا 3 درصد می شود

وی خبر داد که از فردا، دامنه نوسان مجاز نمادهای بازار پایه کاهش خواهد داشت: دامنه نوسان نمادهای بازار پایه از فردا تا چهارشنبه، 3 درصد است. این اقدام برای جلوگیری از کاهش و کنترل زیان سهامداران کنونی است.

خبرنگار بورس24 از مدیرعامل فرابورس پرسید «آیا امکان ابطال معاملات چهارشنبه و امروز بازار پایه وجود دارد؟» که او در جواب گفت: چهارشنبه قطعا خیر، اما امروز شاید.

او به سهامداران توصیه هایی هم داشت: درگیر هیجانات مثبت و منفی نشوید، عاقلانه و با کمک مشاوران خود تصمیم بگیرید.

وی گفت: به ارکان بازارسرمایه در صیانت از سهامداران اعتماد کنید. فرابورس حتی به فرض داشتن نگاه منفعت طلب، سعی در حفظ اعتماد سهامداران دارد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • رحمان عباسب
    رحمان عباسب

    عالیست

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24