Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

یک خبره : بازار ما صعودی است ؛ پتروشیمی ها ، فولادی ها و معدنی ها شانس زیادی برای رشد دارند...

بازهم پیش بینی بازار

بورس24 : طی روزهای اخیر تغییراتی در قوانین معاملاتی نمادهای بازار فرابورس ایجاد شده که موجب ایجاد جو نامناسبی در بازار شده و عرضه های زیادی را به همراه داشته است. فشار عرضه ها به حدی بود که به رغم ورود نقدنیگی های جدیدی که اخیرا به بازار سرمایه صورت گرفته، شاخص در تداوم روند صعودی خود ناتوان به نظر می رسد. اما اعتقاد عمده کارشناسان به تداوم وضعیت صعودی بازار سرمایه طی ماه های آتی است.

محمد علی احمدزاد کارشناس خبره بازار سرمایه درباره وضعیت اخیر بازار سرمایه به خبرنگار بورس24 گفت: در ابتدا لازم است به این موضوع اشاره شود که روند کلی بازار مثبت ارزیابی می شود. حجم و ارزش معاملات و روند آن ها نشان می دهد که بازار سهام با اقبال مناسبی همراه است. اما متاسفانه مقام های نظارتی و مسئولان در برخی موارد غفلت می کنند.

وی افزود: به خصوص اخیرا مسئولان فرابورس از نگاه خوب و منطقی فعالان بازار سرمایه در جهت جذب نقدینگی برای بازار سرمایه غفلت کرده و شرایطی را در حوزه قوانین بازار پایه فرابورس ایجاد کرده اند که التهاباتی را در بازار به وجود آورد که این وضعیت اصلا پذیرفته و پسندیده نیست.

فعالان بازار فقط به وضعیت بنیادی سهم ها توجه کنند

او در ادامه با اشاره به قوانین وضع شده در بازار فرابورس تصریح کرد: اصولا رنگ های زرد، نارنجی و قرمز، بازار تابلوی اول و دوم، بورس و فرابورس همگی وظایفی است که ناظران بازار و افرادی که عملیات اجرایی بازار را انجام می دهند، باید به این مسائل بپردازند و مردم فقط باید با در نظر گرفتن بنیاد سهام موجود در بازار تصمیم به خرید و فروش بگیرند. البته در این راستا ابزارهای متفاوتی وجود دارد که سرمایه گذاران می توانند از آن ها بهره ببرند. ابزارهایی مانند سیستم آنلاین، خرید از طریق کارگزاری ها یا صندوق های سرمایه گذاری، بازارهای اوراق و بدهی و غیره.

احمدزاد تاکید کرد: ابزارهای متفاوت و متنوعی که در اختیار فعالان بازار و علاقمندان به سرمایه گذاری در حوزه سهام وجود دارد اما سوال اینجاست که چرا برخی این همه در قوانین بازار مداخله می کنند؟ باید توجه داشت که سهامی که به صورت بی رویه رشد می کنند بسیار معدود هستند. در حالی که ما 773 سهم در بازار سرمایه داریم شاید در این میان تعداد سهامی رشد بی وریه دارند به 20 عدد نیز نرسد. بنابراین بهتر است مقام های اجرایی این 20 سهم را نظارت کنند و عرضه و تقاضایشان را کنترل نمایند. اما متاسفانه مسئولان جمیع این سهم ها را درگیر قوانینی کرده اند که موجب شده التهاب به کل بازار تسری یابد. این مسله نگرانی سهامداران را به دنبال خواهد  داشت و موجب می شود با کوچکترین تحولاتی این سرمایه گذاران بازار را ترک کنند.

بازار کارا قوانین باثبات می خواهد

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ما قادر به کارا کردن بازار سرمایه هستیم اما این کارایی در وضعیت عملیاتی نیز باید در چهارچوب قوانینی باثبات خود را ببیند. ضوابط و مقررات این چنینی نگرانی و التهاب را می افزاید و انتظار می رود که مسئولان در حوزه فرابورس به این مسائل توجه کنند و این التهابات جای خود را به اعتماد و اطمینان دهد.

او در ادامه اظهار داشت: یکی دیگر از مواردی که این روزها موجب ایجاد التهاباتی در بازار می شود سیگنال هایی است که برخی از طرق مختلف به سهامداران اعلام می کنند. این سیگنال ها باید به حداقل برسند. اگر نمی توان از ادامه فعالیت این منابع جلوگیری کرد لازم است به آن ها هشدارهایی داده شود. باید در بیرون از فضای بازار قوانین بازدارنده ای را برای این افراد تعیین کرد تا نتوانند از طریق فضاسازی کاذب به بازار نفوذ کنند و سهمی را چند برابر ارزش واقعی اش ارزش گذاری کنند و بازار را به صورت حباب گونه پیش ببرند. البته اینگونه سهم ها تاثیری بر شاخص ندارند.

سهم های کوچک بر روند کلی شاخص تاثیرگذار نیستند

احمدزاد در پایان به چشم انداز مثبت بازار تاکید کرد و گفت: به رغم التهابات ایجاد شده روند کلی بازار بسیار خوب ارزیابی می شود و این روند تداوم خواهد داشت. به خصوص برای یک ماه آینده انتظار می رود شاخص رشد خوبی داشته باشد. در این مسیر طبیعی است که شاخص با سهام کوچک رشد نمی کند و زمانی که از رشد شاخص صحبت می کنیم منظور رشد سهام بزرگ و سهم هایی است که فاندامنتال قوی دارند. سهم هایی که در حوزه های نفت، گاز، پتروشیمی، معادن و فلزات هستند و به خصوص سهم های بزرگ در این گروه ها موجب رشد شاخص خواهند شد.

او تاکید کرد: بازار سرمایه ظرفیت بسیار زیادی نسبت به آنچه که امروز مشاهده می کنیم، برای رشد دارد. به خصوص این که با سودآوری شرکت ها انتظار داریم نقدینگی به سمت بازار بیاید و این شرایط تداوم داشته باشد. در چنین شرایطی و با رکود و افت بازارهای موازی بازار باید با آغوشی باز از سرمایه گذاران استقبال کند تا به آن ها اطمینان لازم را دهد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • اژدر جعفری درگاهلو
    اژدر جعفری درگاهلو

    سپاسگزارم عالی است

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24