Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

آیا این مردم در بازار می مانند؟بورس ما ظرفیت پذیرش این همه پول را دارد؟ پاسخ علیرضا عسکری مارانی را بخوانید

تحلیل خبره بازار سرمایه از ورود تازه واردها به بورس

بورس24 : روز گذشته اتفاق مهمی در بازار سرمایه رخ داد. ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس از ابتدای سال جاری تاکنون به بالاترین میزان خود رسید و این مقدار نسبت به شنبه با 36 درصد رشد همراه شد.

ارزش معاملات خرد بورس و فرابورس در روز یک شنبه در حالی به 31،736 میلیارد ریال رسید که این مقدار در روز شنبه برابر با 23،319 میلیارد ریال بود. بدین ترتیب رکورد معاملات خرد بازار در دومین روز از هفته جاری شکسته شد.

علیرضا عسکری مارانی از کارشناسان خبره بازار سرمایه در این باره به خبرنگار بورس24 گفت: رشد ارزش معاملات خرد بازار بورس و فرابورس و افزایش مشارکت سهامداران حقیقی در بازار سرمایه نشانه خوبی است و باید آن را به فال نیک گرفت. البته این رویداد همواره طی سال های گذشته در دوره های مختلفی تجربه شده که در ادامه با مشکلاتی همراه شده است.

وی افزود: زمانی که مردم به رشد توسعه اقتصادی کشور تشویق و دعوت می شوند باید بسترهای لازم در همه زمینه ها برای تداوم حضور آن ها در بازار فراهم شود. در غیر این صورت با اولین عدم موفقیتی که حاصل شود ، ممکن است از بازار سرمایه دلزده شوند.

او در ادامه به تجربه های مشابه سال های گذشته در زمینه رشد مشارکت حقیقی ها در بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: این تجربه در سال های 92، 82 و سال های دیگری نیز اتفاق افتاد ، به طوری که مردم از طرق مختلف توسط دولت تشویق به سرمایه گذاری در بازار سرمایه شدند. اما در ادامه بازار سرمایه نتوانست پاسخگوی استقبال مردم باشد.

مارانی اضافه کرد: باید توجه داشت که اگر مردم را بر سر سفره ای دعوت می کنیم باید فضای کافی برای پذیرایی از آن ها فراهم باشد، از طرفی لوازم و غذای کافی برای پذیرایی باید مهیا باشد. اما آیا در شرایط کنونی در همین حدی که مردم به بازار سرمایه گرایش پیدا کرده اند به آن ها آموزش کافی داده ایم؟ شرکت های مشاوره سرمایه گذاری، کارگزاری ها و بستر اتوماسیون برای سهامداران جدید فراهم است؟ آیا روابط عمومی بازار تلاش می کند تا از طریق صدا و سیما و منابع مورد اطمینان به مردم آموزش لازم را بدهد که چگونه باید برای سرمایه خود پرتفوی مناسبی را در نظر بگیرند تا با تک سهم ها وارد بازار نشوند و حتما سبد متنوعی داشته باشند؟

این خبره بازار سرمایه در ادامه بیان داشت: اگر از این سهامداران درست پذیرایی نشود ، در اولین چرخش بازار نا امید خواهند شد و نسبت به خروج از بازار اقدام خواهند کرد. همانطور که در گذشته نیز شاهد چنین اتفاقاتی بودیم.

وی توصیه کرد: با توجه به این که خصوصی سازی در راستای واگذاری به اشخاص حقیقی یا حقوقی بزرگ طی سال های گذشته ناموفق بوده و شکست خورده باید گسترش مالکیت سهم را به نحوی انجام داد که مردم با آگاهی کامل وارد سهام نقد و نسیه شوند. به این معنا که تعدادی سهم مناسب و ارزنده با فاندامنتال مطلوب که بانک ها، دولت، ایمیدرو و سازمان خصوصی سازی قصد فروش آن ها را دارند با در نظر گرفتن رتبه بندی مناسب برای اقشار مختلف جامعه از لحاظ توانایی پرداخت اقساط، به صورت نقد و نسیه به مردم فروخته شود. به نظر می رسد این مناسب ترین راه است.

او در پایان تاکید کرد: برای این که خوشامدگویی بازار سرمایه از مردم تداوم داشته باشد ، لازم است بسترهای مناسب تداوم ماندگاری آن ها در بازار فراهم شود. بخشی از این بستر مربوط به اتوماسیون و آموزش مناسب است. گسترش مالکیت با تعدادی خرید و فروش سهم طی یک روز اتفاق نمی افتد و به راهکارهای مناسب تری نیاز دارد که یکی از بهترین راهکارها واگذاری سهام به صورت نقد و نسیه به مردم است. این روش با سهام عدالت تفاوت های بسیاری دارد. در خصوص سهام عدالت پس از گذشت سال ها هنوز مردم نتوانسته اند تجربه ملموسی را از آن کسب کنند اما در روش واگذاری نقد و نسیه تکلیف بنگاه های بزرگی همچون مس، مبارکه، ایرالکو، صنایع شیمیایی ایران، پتروشیمی شازند و بسیاری دیگر از شرکت ها که متعلق به دولت است ، مشخص خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24