Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس ٢۴ : حدود ۶ ماه است که موضوع تسویه بدهی های گروه ساختمان ایران به بانک ها بر سر زبان ها افتاده و در هفته های اخیر نیز اطلاعیه ها و شفاف سازی هایی را از این شرکت شاهد بودیم که بر تلاش در جهت کاهش بدهی های بانکی گروه «وساخت» دلالت می می کند. در این میان سهامدار عمده «وساخت» از فروش تضامین خود جهت تسویه بدهی هایش استفاده کرده، به طوری که طی هفته های گذشته بخش قابل توجهی از سهام بانک اقتصاد نوین که به صورت وثیقه بود، فروخته شد. حال باید دید برنامه این شرکت برای تسویه وام های باقی مانده چیست؟ آیا همچنان فروش سهام «ونوین» را ادامه خواهد داد یا خیر؟ بعد از شفاف سازی های مکرر شرکت ساختمان ایران با نماد «وساخت» شاهد انتشار توافق نامه این گروه با بانک اقتصاد نوین در موضوع تسویه بدهی های گروه به بانک اقتصاد نوین بودیم. به همین منظور از اسفندیار برومند مدیر عامل «وساخت» در این مورد سوالاتی را پرسیدیم که در ادامه می خوانید...

چند پرسش کلیدی از «وساخت»

بورس24 : حدود 6 ماه است که موضوع تسویه بدهی های گروه ساختمان ایران به بانک ها بر سر زبان ها افتاده و در هفته های اخیر نیز اطلاعیه ها و شفاف سازی هایی را از این شرکت شاهد بودیم که بر تلاش در جهت کاهش بدهی های بانکی گروه «وساخت» دلالت می می کند. در این میان سهامدار عمده «وساخت» از فروش تضامین خود جهت تسویه بدهی هایش استفاده کرده، به طوری که طی هفته های گذشته بخش قابل توجهی از سهام بانک اقتصاد نوین که به صورت وثیقه بود، فروخته شد. حال باید دید برنامه این شرکت برای تسویه وام های باقی مانده چیست؟ آیا همچنان فروش سهام «ونوین» را ادامه خواهد داد یا خیر؟

بعد از شفاف سازی های مکرر شرکت ساختمان ایران با نماد «وساخت» شاهد انتشار توافق نامه این گروه با بانک اقتصاد نوین در موضوع تسویه بدهی های گروه به بانک اقتصاد نوین بودیم. به همین منظور از اسفندیار برومند مدیر عامل «وساخت» در این مورد سوالاتی را پرسیدیم که در ادامه می خوانید.

موضوع تسویه بدهی کل شرکت های گروه «وساخت» با بانک ها در چه وضعیتی است؟

از ابتدای امسال که بحث تسویه بدهی های بانکی گروه ساختمان ایران در دستور کار قرار گرفت، برنامه ریزی دقیق و تلاش های زیادی با تشکیل کار گروه های مالی صورت گرفت تا علاوه بر شفاف تر شدن اطلاعات، منافع سهامداران شرکت در توافقنامه های منعقد شده مبنی بر کاهش بدهی ها و هزینه ها رعایت شود و تسویه ها در نقطه بهینه صورت پذیرد. دراین راستا و تا امروز که با شما صحبت می کنم با سه بانک توافق شده که بانک سینا تسویه کامل شده و بانک کارآفرین نیز در مرحله تسویه است و بانک اقتصاد نوین با توافق صورت گرفته در مرحله آغاز تسویه قرار دارد. توافقات حاصل شده در سامانه کدال در دسترس است و طی یک ماه آتی با تمهیداتی تسویه کامل خواهند شد. به موازات این فعالیت ها، فرایند اداری رفع توثیق سهام گروه نزد بانک ها در جریان است و بعد از این مرحله بدهی های بانکی گروه به طور کامل تسویه شده قلمداد می شود.

در مورد وام های سهامدار عمده «وساخت» چطور؟

درارتباط با وام های سهامدار عمده طبق شفاف سازی های ارائه شده منجر به فروش تضامین شده است، پیگیری های لازم در جریان است که از طریق تضامین اخذ شده منافع شرکت عودت داده شود که در این مسیر طرح دعوی در قوه قضائیه نیز در حال پیگیری و مذاکره با وکلای شرکت در حال انجام است. اهم اقدامات لازم بازداشت زمین توسعه شهری فراز در منطقه 22 تا برگشت چک های نزد شرکت و اقدامات اجرایی در مورد انتقال سهام وثیقه به استناد قراردادهای توثیق را شامل می شود.

برنامه شما برای تسویه وام های باقی مانده چیست؟ همچنان فروشنده اقتصاد نوین هستید؟

با توجه به تعهدات شرکت در مورد پرداخت نقدی جهت تسویه تسهیلات، طبق بررسی های کمیته سرمایه گذاری شرکت کلیه دارائی های شرکت ها به طور دقیق بررسی شده و با هماهنگی صورت گرفته با هیأت مدیره قطعاً با عنایت به وضعیت سرمایه گذاری ها، کشش بازار و قیمت سرمایه گذاری ها بهترین ترکیب تبدیل دارائی ها در نظر قرار خواهد گرفت که در هر صورت منجر به ایجاد سودآوری برای شرکت خواهد شد. بنابراین شرکت برای تسویه مانده بدهی و تعهدات داده شده برای تسهیلات دریافتی از بانک صرفاً متکی به سهام «ونوین» نیست. همچنین از همه ابزارهای قانونی تأمین مالی از بازار سرمایه که امکانپذیر باشد استفاده خواهد شد. در این مسیر در صورت وجود خریدار بلوکی برای برخی از دارائی ها و سرمایه گذاری ها بازاریابی صورت خواهد گرفت.

بخشی از نقدینگی لازم از هم اکنون در حال تأمین است و از این بابت در صورت ثبات بازار در پیش بینی های انجام شده نمی بایست قاعدتاً نگرانی خاصی وجود داشته باشد.

حرف آخر؟

مسیر روشن است و با حمایت سهامداران محترم، شرکت های گروه به وظایف قانونی خود در ارتباط با شفاف سازی اطلاعات مالی هر چه بیشتر و شفاف تر اقدام می نمایند و امید است با اصلاح ساختارهای زیربنایی اقتصادی در بازار منافع و ارزش دارائی های سهامداران بیش از پیش افزایش یابد.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24