Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس ٢۴ : طی روزهای اخیر ابلاغیه ای از سوی مدیریت نظارت بر نهادهای مالی در کانال های بورسی گوناگون اطلاع رسانی شده که مخاطب آن صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت است. این ابلاغیه از صدور مجوز افزایش حد نصاب سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت یا به عبارت دیگر فیکس اینکام ها در سهام و حق تقدم تا ٢۵ درصد از ارزش کل دارایی آن ها خبر داده است. در واقع تاریخ این ابلاغیه مربوط به گذشته است و موضوع جدیدی نیست. به همین بهانه خبرنگار بورس ٢۴ آخرین وضعیت سرمایه گذاری های صندوق های با درآمد ثابت بزرگ بازار را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که بخش عمده ای از این گروه از صندوق ها سهم کمی از دارایی های خود را به سهام اختصاص داده اند ، این در حالی است که می توانند تا ٢۵ درصد از منابع خود را سهام بخرند...

«فیکس اینکام» ها چقدر از ١٨٠ هزار میلیارد تومان منابع خود را به بورس آوردند؟ ؛ خیلی کم

بورس24 : طی روزهای اخیر ابلاغیه ای از سوی مدیریت نظارت بر نهادهای مالی در کانال های بورسی گوناگون اطلاع رسانی شده که مخاطب آن صندوق های سرمایه گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت است. این ابلاغیه از صدور مجوز افزایش حد نصاب سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت یا به عبارت دیگر فیکس اینکام ها در سهام و حق تقدم تا 25 درصد از ارزش کل دارایی آن ها خبر داده است.

در واقع تاریخ این ابلاغیه مربوط به گذشته است و موضوع جدیدی نیست. به همین بهانه خبرنگار بورس24 آخرین وضعیت سرمایه گذاری های صندوق های با درآمد ثابت بزرگ بازار را بررسی کرد و به این نتیجه رسید که بخش عمده ای از این گروه از صندوق ها سهم کمی از دارایی های خود را به سهام اختصاص داده اند ، این در حالی است که می توانند تا 25 درصد از منابع خود را سهام بخرند.

به همین منظور با بالاترین مقام صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت مشترک آتیه نوین با بیش از 9 هزار میلیارد تومان منابع که پس از صندوق سرمایه گذاری گنجینه زرین شهر با بیش از 27 هزار میلیارد تومان، ره آورد آباد مسکن با بیش از 15 هزار میلیارد تومان، لوتوس پارسیان با بیش از 12 هزار میلیارد تومان و یکم کارگزاری بانک کشاورزی با بیش از 10 هزار میلیارد تومان منابع پنجمین صندوقی است که بالاترین خالص ارزش دارایی ها را در اختیار دارد، به گفت و گو نشستیم.

مشتری های ما با کاهش ارزش پول آشنایی ندارند

سحر فرهمندی رئیس اداره صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه نوین درباره علل عدم استقبال صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت از افزایش حدنصاب سرمایه گذاری تا 25 درصد از ارزش کل دارایی صندوق ها در سهام و حق تقدم به خبرنگار بورس24 گفت: صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت در بین سرمایه گذاران به عنوان محصولی کم ریسک شناخته می شوند و به نظر می رسد اگر بیش از 10 درصد از ارزش کل دارایی خود را وارد بازار سرمایه کنند ، نوسانات بازار شامل حال این صندوق ها خواهد شد و بر بازدهی آن ها اثرات قابل توجهی خواهد داشت.

او تاکید کرد: باید توجه داشت که سرمایه گذاران صندوق های با درآمد ثابت در واقع سرمایه گذاران بازار پول بودند که به بازار سرمایه آمده اند. در نتیجه این سرمایه گذاران بیش از هر موضوع دیگری با سپرده آشنایی دارند و با موضوعی تحت عنوان کاهش ارزش پول عجین نیستند و آن را قبول نمی کنند.

وی افزود: نوسانات بازدهی هایی که صندوق های با درآمد ثابت به سرمایه گذاران خود می دهد نهایتا نیم تا یک درصد است و در واقع سرمایه گذاری بیشتر در بازار سرمایه و سهام شرکت های بورسی و فرابورسی برای بازار هدف این صندوق ها قابل قبول نیست. به همین دلیل مدیران صندوق ها که اولویت خود را رضایت سرمایه گذاران قرار داده اند و این اعتماد را در بین سرمایه گذاران صندوق های با درآمد ثابت ایجاد کرده اند که هر ماه سود ثابتی را به آن ها پرداخت کنند، به سمت افزایش سرمایه گذاری در بازار سرمایه پیش نخواهند رفت.

فرهمندی در ادامه با ذکر مثالی ریسک افزایش سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت را در بازار سهام ابراز داشت و گفت: فرض کنید یک صندوق با درآمد ثابت 10 هزار میلیارد تومانی که 100 هزار مشتری دارد یا صندوق 1 هزار میلیارد تومانی که دارای 1 میلیون مشتری است. چنین صندوق هایی نمی توانند این ریسک را قبول کنند که سرمایه گذاری های خود را در بازار سرمایه افزایش دهند. اما به طور کلی افزایش سهم سهام از مجموع کل سرمایه گذاری های صندوق های با درآمد ثابت به استراتژی مدیران صندوق ها و سهامدار ممتاز آن ها بستگی دارد و وابسته به این موضوع است که آن ها چه هدفی را در صندوق های خود دنبال می کنند.

بزرگترین خریداران اوراق دولتی و غیردولتی 

رئیس اداره صندوق های سرمایه گذاری تامین سرمایه نوین اظهار داشت: درست است که از سال گذشته تا حدود یک ماه قبل بازار سرمایه بازدهی خوبی داشته اما در شرایط عادی بازار چنین اتفاقی نمی افتد و در نتیجه صندوق های با درآمد ثابت این ریسک را نمی کنند که سرمایه گذاری خود را در بازار بیشتر کنند. زیرا در هر صورت زمانی که صحبت از سهام به میان می آید کلمه ریسک در ذهنمان نقش می بندد. این موضوع برای سرمایه گذاران صندوق های با درآمد ثابت نیز تداعی می شود. زمانی که به مشتری اعلام می کنیم که صندوق ما با درآمد ثابت است یعنی درصد کمی از نقدینگی و منابع به بازار سهام اختصاص می یابد اما 25 درصد سهم کمی نیست.

او در ادامه به موضوع کوچ سرمایه گذاران بازار پول به صندوق های با درآمد ثابت اشاره داشت و گفت: ما توانستیم از این فرصت استفاده کنیم و منابع قابل توجهی را از بازار پول به بازار سرمایه جذب کنیم تا از این طریق بتوانیم تامین مالی های بزرگی را برای کشور انجام دهیم. در واقع صندوق ها از طریق منابع مشتری های خود بزرگترین خریداران اوراق دولتی و غیردولتی هستند. بنابراین مدیران صندوق ها این ریسک را نمی کنند که سهم سرمایه گذاری در سهام را افزایش دهند.

فرهمندی در پایان اظهار داشت: میانگین سرمایه گذاری 20 صندوق بزرگ با درآمد ثابت در سهام تا پایان شهریور ماه امسال 10.5 درصد از ارزش دارایی های آن ها بوده است. در این میان ممکن است صندوق با درآمد ثابتی هم وجود داشته باشد که بیشتر از این میزان در سهام شرکت های بورسی و فرابورسی سرمایه گذاری کند اما تعداد آن ها به حدی کم است که میانگین کل را به سمت 10.5 درصد سوق داده است.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24