Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نائب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در گفت و گو با خبرنگار بورس ٢۴ درباره موضوع اجرای نظام مالیات بر عایدی سرمایه ابراز داشت: هدف از مالیات بر عایدی سرمایه کاهش سود سرمایه گذاری در بازارهای غیرمولد و به نوعی موازی بخش تولید است. در واقع برای این که اغلب ، سیاست هایی اتخاذ می شود که سرمایه به سمت بازارهای مولد و بخش های تولیدی هدایت شود که لازمه آن است که در بازارهای موازی بخش تولید ، شاهد کاهش سود سرمایه گذاری باشیم... وی افزود: اگر سود حاصل از سرمایه گذاری در بخش های موازی تولید بیش از سود حاصل از سرمایه گذاری در بخش های تولیدی باشد ، بدیهی است که سرمایه های سرگردان به سمت بازارهای غیرمولد هدایت خواهد شد...

اتاق بازرگانی : بورس مشمول مالیات عایدی نیست

بورس24 : پس از آن که بازار سرمایه یک ماه نسبتا سخت را پشت سر گذاشت و تقریبا 12 روز کاری اصلاحی را تجربه کرد و شاخص کل حدود 8 درصد ریخت عرضه ها کمرنگ تر شد و رفته رفته تقاضا در جو عمومی بازار تقویت شد ، به طوری که شاخص کل بورس طی 6 روز اخیر بیش از 2 درصد رشد کرد.

آمار ارزش معاملات نیز نشان دهنده بهبود شرایط بازار است و نویدبخش رشد و تداوم امیدواری سرمایه گذاران برای حضور در بازار سهام. اما در تعطیلات گذشته شایعاتی منتشر شد که موج نگرانی جدیدی را در بازار سهام به وجود آورد. به طوری که بازار در حدود 20 دقیقه ابتدایی روز شنبه مثبت معامله می شد و شاخص تا ارتفاع 311 هزار واحدی نیز پیش رفت اما رفته رفته با تشدید انتشار این شایعه عرضه ها بر تقاضا چیره شد و برآید شاخص ، کاهش بیش از 900 واحدی نسبت به معاملات روز چهارشنبه بود.

اما این شایعات چه بود که توانست بار دیگر بازار را بر هم بریزد؟ گفته شد که دولت برای اجرای نظام مالیات بر عایدی سرمایه عزم خود را جزم کرده است ، البته این موضوع جدیدی نیست. در زمان دولت احمدی نژاد و اوایل دولت روحانی نیز این بحث مطرح شده بود اما در حد طرح باقی ماند. این بار نیز مشخص نیست که آیا به مرحله قطعیت و قانونی شدن خواهد رسید یا خیر؟ اما در همین مرحله نیز توانسته به سرمایه گذاران بازار سهام تلنگر وارد کند. در حالی که بسیاری از مدیران و مسئولان اعتقاد دارند که مالیات بر عایدی سرمایه به بازار سهام ارتباطی ندارد.

عباس آرگون نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره موضوع اجرای نظام مالیات بر عایدی سرمایه ابراز داشت: هدف از مالیات بر عایدی سرمایه کاهش سود سرمایه گذاری در بازارهای غیرمولد و به نوعی موازی بخش تولید است. در واقع برای این که اغلب ، سیاست هایی اتخاذ می شود که سرمایه به سمت بازارهای مولد و بخش های تولیدی هدایت شود که لازمه آن است که در بازارهای موازی بخش تولید ، شاهد کاهش سود سرمایه گذاری باشیم.

وی افزود: اگر سود حاصل از سرمایه گذاری در بخش های موازی تولید بیش از سود حاصل از سرمایه گذاری در بخش های تولیدی باشد ، بدیهی است که سرمایه های سرگردان به سمت بازارهای غیرمولد هدایت خواهد شد.

او در ادامه تاکید کرد: یکی از راهکارهایی که مانع از هدایت سرمایه به سمت بازارهای غیرمولد می شود اخذ مالیات و به خصوص مالیات بر سود سرمایه است. موضوعی که اخیرا مطرح شده و در فضای مجازی نیز دست به دست می شود به مالیات بر عایدی سود سپرده ها و سایر سرمایه گذاری ها اشاره دارد. در حالی که سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که قوانین مالیاتی بازار سرمایه در این خصوص تغییری نخواهد یافت. از سوی دیگر مالیات بر عایدی سود سپرده ها نیز مطرح شده بود که وزیر اقتصاد عنوان کرد که سود سپرده ها مشمول این نوع مالیات نخواهد شد.

آرگون گفت: البته باید توجه داشت که در حال حاضر بحث های اولیه ای در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه مطرح شده و برای آن که ببینیم چه اثراتی خواهد داشت باید در ابتدا مورد تائید قرار گیرد و در ادامه دولت با آن موافقت کند و در نهایت به صورت لایحه ای در مجلس به تصویب برسد. بنابراین هنوز راهی طولانی را در پیش دارد. با این وجود به نظر نمی رسد این مالیات شامل بازار سرمایه و سپرده های بانکی شود و به نظر می رسد بیشتر شامل سایر حوزه ها مانند مسکن خواهد بود.

نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق تهران در پایان تاکید کرد: با توجه به این که سرمایه هایی که وارد بازار سرمایه می شود مستقیما در فرآیندهای تولیدی و عملیاتی کشور صرف می شود و از طریق افزایش سرمایه و سایر راه ها می تواند وارد بخش های مولد اقتصادی شود ، بنابراین بعید است که مالیات بر عایدی سرمایه شامل بازار سرمایه شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24