Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

یک عده در اوج قیمت ها وارد بازار شده؛ در افت قیمت ها نیز خارج! خوشبختانه بازار سرمایه طی سال های اخیر توسعه و رشد بسیار خوبی پیدا کرده است. حسن قالیباف اصل در سمینار بررسی قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: توصیه ما این است، که افرادی که تجربه چندانی با بورس ندارند، ابتدا در صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کنند. چون که...

رئیس دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا: کسانی که حوصله داشته باشند، در بورس سود می کنند

بورس24 : حسن قالیباف اصل رئیس دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا در سمینار بررسی قابلیت های سرمایه گذاری در بازار سرمایه که هم اکنون در این دانشگاه در حال برگزاری است، گفت: خوشبختانه بازار سرمایه طی سال های اخیر توسعه و رشد بسیار خوبی پیدا کرده است. 

او گفت: هم اکنون نیز مورد توحه اکثر افراد جامعه قرار گرفته به طوری که در شهرستان های دور و کوچک نیز افزاد تمایل دارند با این بازار آشنا شوند. مسئولان باید توجه ویژه داشته باشند، تا مردم به صورت مناسب وارد بورس شوند. چنانچه این افراد وارد بورس شده و متضرر شوند از آن خارج خواهند شد، در بازارهای دیگر سرمایه گذاری کرده و تورم ایجاد خواهد شد. 

او افزود: در علم اقتصاد دو گونه سرمایه گذاری داریم. در درجه نخست سرمایه گذاری مولد و در درجه دوم نیز سرمایه گذاری کاذب. نوع دوم سرمایه گذاری در بازارهایی انجام می شود که سبب تورم شده و باعث افزایش قیمت ها خواهد شد. معتقدم که سرمایه گذاری در طلا و سکه اصلا سرمایه گذاری محسوب نمی شود.

وی ادامه داد: چرا که سرمایه گذاران در این بازارها صرفا از تورم منتفع خواهند شد. پولی که وارد بازار سرمایه می شود به سمت فعالیت های اقتصادی مولد حرکت می کند. در حقیقت در اینجا مردم و سرمایه گذاران از عملکرد شرکت ها منتفع خواهند شد و نه از تورم. 

قالیباف اصل در رابطه با مزیت های بازار سرمایه بیان کرد: از جمله مزیت های سرمایه گذاری در بورس می توان به مشارکت در سود شرکت ها، مشارکت در اداره شرکت ها، امکان سرمایه گذاری با هر مبلغی، برخورداری از شفافیت بابای بازار سرمایه، دریافت بازدهی بالاتر نسبت به سایر بازارها و قابلیت نقد شوندگی بالای دارایی ها اشاره کرد.

او با بیان اینکه عرضه های اولیه در اقتصادهای در حال رشد انجام می شود، افزود: مطالعات نشان داده که عرضه های اولیه بازده اضافه برای سرمایه گذار دارد. از سویی برای شرکت مورد نظر هم بسیار خوب است و سبب بزرگ تر شدن آن شرکت خواهد شد. برای کسب و کارهای کوچک می توان از طریق سرمایه شخصی تامین مالی کرد اما برای انجام فعالیت های بزرگ تامین مالی بیشتری نیز مورد نیاز است.

وی ادامه داد: در حقیقت می توانیم بگوییم که شرکت های سهامی عام مشکل تامین مالی را حل کنند. یک شرکت پذیرفته شده در بورس در سال موظف است تا ۱۶ گزارش فعالیت و عملکرد خود را منتشر کند از این حیث می توان این بازار را از شفاف ترین بازار در بین همه بازارهای موازی دانست.

حسن قالیباف اصل رئیس دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا گفت: در بورس ریسک اعتباری به حداقل می رسد. چرا که شرکت ها بر اساس یک دستورالعمل سخت در بورس پذیرفته می شوند. شواهد و تجربه ها نشان می دهد، کسانی که در این بازار حوصله داشته و صبر کرده اند بازدهی خوبی را هم کسب کرده اند. 

به گفته وی یک عده در اوج قیمت ها وارد بازار شده و در افت قیمت ها نیز از بورس خارج می شوند. در این بازار باید نگاه بلند مدت داشت. سهام سپر تورمی داشته و می تواند سرمایه گذار را مقابل تورم محافظت نماید.

وی تاکید کرد: توصیه ما این است که افرادی که تجربه چندانی با بورس ندارند ابتدا در صندوق های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کنند.

 در ادامه محمدرضا معتمد مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بورس محدودیتی برای ورود افراد ناآشنا با این بازار وجود ندارد. اما با همه این ها افرادی که قصد ورود و سرمایه گذاری به بازار سرمایه دارند باید از دانش مالی، تجربه، زمان و پذیرش ریسک برخوردار باشند. توصیه ما این است افرادی که زمان و دانش کافی ندارند سرمایه گذاری غیر مستقیم داشته باشند. افرادی هستند که از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز سبدگردانی دارند که نهاد واسط میان سرمایه گذار و فرآیند سرمایه گذاری محسوب می شوند. 

او در ادامه تصریح کرد: عمده ترین مزیت شرکت های سبدگردان این است که هم از مدارک تخصصی بازار سرمایه بهره مند هستند و هم اینکه تخصص لازم را داشته و دائما بازار را رصد می کنند. این شرکت ها از تیم حرفه ای برای خرید و فروش سهم و سرمایه گذاری برخوردار هستند.

او گفت: زمانی که به این شرکت ها مراجعه می کنید، ابتدا تحمل ریسک شما را اندازه گیری می کنند و بر اساس نتیجه آن برای شما در بازارهای مختلف سرمایه گذاری می کنند. شرکت های تامین سرمایه در حوزه پذیره نویسی بازوی تامین مالی شرکت ها هستند که باید حداقل سرمایه پنج هزار میلیارد ریال داشته باشند. از دیگر شرایطی که باید این شرکت ها داشته باشند نداشتن بدهی معوق بانکی است. 

او با بیان اینکه مهم ترین مزیت سرمایه گذاری غیر مستقیم تشکیل سبد سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران است، افزود: در این نوع سرمایه گذاری با مراجعه به نهادهای مالی یک سبد سرمایه گذاری تشکیل می شود، که به نام شخص متقاضی است. هم اکنون ۲۴ شرکت سبد گردانی وجود دارد که دو هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان دارایی را مدیریت می کنند. همچنین ۹ شرکت تامین سرمایه و ۱۸ شرکت مشاور سرمایه گذاری در بازار سرمایه فعالیت می کنند. 

او در خصوص صندوق های سرمایه گذاری خصوصی تصریح کرد: از جمله ویژگی های این صندوق ها ریسک بالای آن ها است. چنانچه شخصی بخواهد در این صندوق ها سرمایه گذاری کند، باید بیانیه ریسک را تکمیل و نزد کارگزار خود داشته باشد.

وی تاکید کرد، صندوق های جسورانه نیز از جمله صندوق هایی هستند که تامین مالی استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان را برعهده دارند. در حقیقت این شرکت ها را کنترل و احیاء می کنند. همچنین پس از  یک دوره هفت ساله خارج شده و بازدهی لازم را به سرمایه گذاران می رسانند. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24