Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

حسن امیری عضو هیات مدیره سازمان بورس: یکی از ابزارهایی که دولت استفاده زیادی کرده ابزار خزانه اسلامی بوده که به نقدینگی بخش خصوصی کمک کرده است. ما در سال ۹۷، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه داشتیم که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه بوده است و ۱۱۶ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار بدهی دادو ستد می شود.

کیش اینوکس ششم/ امیری: متوسط روزهای تعطیل ناشرین از ۱۳ روز به ۸ دهم درصد رسیده است

بورس24 : حسن امیری عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در آیین گشایش ششمین کیش اینوکس گفت: ششمین نمایشگاه در حالی افتتاح می شود که فرصت مناسب برای شناسایی سرمایه گذاری و شناخت روش های مختلف تامین مالی معرفی شود.این گردهمایی مفروضات مورد استفاده فعالان در همه عرصه ها را مورد توجه قرار می دهد.

وی گفت: سازمان در دو زمینه اساسی نقش آفرینی کرده و تا افزایش شفافیت و معرفی روشهای مالی به فعالیت مختلف نقش ویژه در تامین مالی داشته است.

امیری گفت: در ارتباط با بحث شفافیت، سازمان بورس پیشگام بوده و توانسته در مورد شرکت های پذیرش شده میزان شفافیت را ارتقا بدهد و شاخص های شفافیت را توسعه دهد که این شاخص ها رشد مناسبی داشتند. شاخص ارائه اطلاعات از ۴۳ درصد به ۹۱ درصد رسیده است. در ارایه به موقع اطلاعات ناشرین تلاش داشتند. شاخص عدم ارائه اطلاعات ناشرین نیز این عدد در طی چهار سال گذشته در سال ۹۸ سه ماهه به دو درصد رسیده و متوسط روزهای تعطیل ناشرین از ۱۳ روز به ۸ دهم درصد رسیده است.

معاون نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: تکلیف قانونی بر عهده سازمان بورس بر اساس ماده شش اصل چهل و چهار برای ایجاد فعالیت رقابتی در نهادهای عمومی گذاشته شده که فعالیت آنها مخل بخش خصوصی نباشد، که این قانون باید اطلاعات را در اختیار عموم قرار دهند و ۴۳۴ شرکت طبق قانون درسامانه کدال افشای اطلاعات کردند.

وی ادامه داد: باید در ایجاد ابزارهای حوزه بورس، فرابورس و کالا امکانات متعددی به وجود بیاوریم تا شرکت ها از تامین مالی استفاده کنند. ابزاری که در بورس کالا و انرژی وجود دارد سلف موازی استاندار بوده که هم بخش خصوصی و هم دولت استفاده و تامین مالی کردند. همچنین با صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت و صندوق های خاص سهام یا ... امکان سرمایه گذاری در این حوزه وجود دارد.

امیری گفت: همچنین ما می توانیم در مورد تامین مالی به بازار اولیه و ثانویه اشاره کنیم. تخصیص شرکت ها به سهامی عام و افزایش سرمایه آن ها نوعی تامین مالی است و در بازار ثانویه تامین مالی از عرضه اولیه است .

وی گفت: برای انتشار اوراق نیز ابزار غیر انتفاعی و انتفاعی وجود دارد. اوراق قرض الحسنه و وقف از این دست هستند.

این مقام مسئول گفت: در مورد ابزار انتفاعی صندوق های با درآمد ثابت، صندوق های رهنی، خرید دین ، مرابحه و ... در بخش خصوصی و دولت استفاده می شوند و سازمان منطقه آزاد کیش هم اولین بار از این ابزار استفاده کرده، اوراق منتشر کردند.

امیری افزود: همچنین می توان به اوراق مشارکت، منفعت، جعاله و وکالت اشاره کرد که در مورد این ابزار ها دستور العمل ها نهایی و قابلیت اجرایی دارد.

وی گفت: یکی از ابزارهایی که دولت استفاده زیادی کرده ابزار خزانه اسلامی بوده که به نقدینگی بخش خصوصی کمک کرده است. ما در سال ۹۷، ۱۲۵ هزار میلیارد تومان تامین مالی از طریق بازار سرمایه داشتیم که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از بازار سرمایه بوده است و ۱۱۶ هزار میلیارد تومان اوراق در بازار بدهی دادو ستد می شود.

این مقام مسئول گفت: همچنین عملیات بازار باز همراه با بانک مرکزی و سازمان بورس انجام می شود که می تواند این سیاست گذاری در اقتصاد کشور کمک کند.

وی گفت: در کنار این ابزار ها تامین مالی جمعی در دستور کار است، که صندوق جسورانه از این نوع است و در شرکت های دانش بیان راه اندازی شده است. یکی از نوآوری های دیگر اوراق اجاره سهام است که راه اندازی و این موضوع عملیاتی شد ه است و چندین شرکت بخش خصوصی از آن استفاده کردند. همچنین برای اولین بار دولت اوراق منفعت منتشر کرده است.

امیری افزود: گواهی سپرده برای بدهی محصولات مانند زعفران و پسته منتشر شده است. در عین حال در کنار این ابزار ها ما مباحث جدیدی در دست اقدام داریم. که در سال جاری عملیاتی می شود مانند صکوک ترکیبی که روشی برای تامین مالی است.

وی گفت: با توجه به انعطاف پذیری بازار و طیف گسترده بازار که می توانند از این ابزار استفاده کنند امیدواریم که در این همایشها و نمایشگاه نسبت به معرفی ابزار ها و معرفی انها برای شرکت ها و استفاده کننده گان بهره مند شوند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24