Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

کارشناس بازار سرمایه: بازار موج سوم صعودی خود را تمام کرده و هم اکنون در موج چهارم اصلاحی بزرگ قرار داریم. مشخصه موج چهارم اصلاحی این است که پول هوشمند به سمت سهم های بزرگ نمی رود و بیشتر به سمت سهم های کوچک با حجم شناوری کمتر حرکت کرده اند. از سویی گمان می کنم موج پنجمی را هم در پیش داریم که با اواخر دولت دوازدهم مصادف خواهد شد. در حقیقت تجربه ثابت کرده است که دولت ها در اواخر دوره خود اقدام به یکسری آمارسازی و شاخص سازی ها می کنند. گمان می کنم که شاخص سازی های دولت دوازدهم مصادف شود با شروع موج پنجم بازار که شاید آخرین موج صعودی هم باشد. پس از آن چند موج اصلاحی قوی تا چند سال آینده بازار را درگیر خواهد کرد.

دلیل عدم استقبال برخی شرکت ها از معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی

بورس24 : شاخص بورس از ابتدای سال جاری در مسیر صعودی حرکت می کرد اما در مهر ماه شاهد افزایش تقاضا برای فروش سهام بودیم که منجر به افت شاخص کل در این بازه زمانی شد. بسیاری از تحلیلگران یکی از مشوق های افزایش اقبال سرمایه گذاران به بازار سهام را معافیت مالیاتی بر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها می دانستند. موضوعی که به دلیل برخی ابهامات در تفسیر آن قانون منجر شد تا بسیاری از شرکت ها از این مشوق استقبالی نکنند. در همین راستا بورس24 چالش های موجود برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها را مورد ارزیابی قرار داده است.

محمد تدین کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با بورس24 در خصوص عدم استقبال شرکت ها از معافیت مالیاتی ناشی از انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها گفت: متاسفانه از آنجایی که اغلب شرکت ها سالیان سال است که ارزش دارایی های خود را به روز نکرده اند، برای همین نیز کار بسیار کارشناسی و وسیعی را نیازمند است. در حال حاضر شرکت ها به قدری درگیر امور مختلف و حاشیه ای هستند که به این مهم توجهی ندارند. به طور مثال شرکت ایران خودرو با زیر مجموعه ها و همچنین دارایی های مختلفی که دارد یک تا دو سال زمان نیاز دارد تا بتواند ارزش دارایی های خود را به روز رسانی کرده و از این محل افزایش سرمایه ای انجام دهد.

او در ادامه تصریح کرد: در واقع اینگونه شرکت ها هستند که از این مسئله استقبال چندانی نکرده اند. از سوی دیگر در سایر کشورها و بازارهای بزرگ و پر حجم می بینیم که یکسری از فاکتورهای بنیادی در سطح کلان پنجاه سال یک بار اتفاق می افتد. اما در کشور ما هر ماه شاهد اتفاقاتی هستیم که در سطح کلان رخ می دهند و تمام اقتصاد را تحت الشعاع قرار می دهند. در واقع بر اساس فاکتورهایی که وجود دارد شرکت ها نمی توانند برنامه ریزی دقیقی داشته باشند. شاید بتوان گفت این ها از جمله دلایلی هستند که سبب شده شرکت ها از معافیت مالیاتی ناشی از تجدید ارزیابی دارایی ها استقبال نکنند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار از دید نموداری در موج اصلاحی قرار دارد افزود: بازار موج سوم صعودی خود را تمام کرده و هم اکنون در موج چهارم اصلاحی بزرگ قرار داریم. مشخصه موج چهارم اصلاحی این است که پول هوشمند به سمت سهم های بزرگ نمی رود و بیشتر به سمت سهم های کوچک با حجم شناوری کمتر حرکت کرده اند. از سویی گمان می کنم موج پنجمی را هم در پیش داریم که با اواخر دولت دوازدهم مصادف خواهد شد. در حقیقت تجربه ثابت کرده است که دولت ها در اواخر دوره خود اقدام به یکسری آمارسازی و شاخص سازی ها می کنند. گمان می کنم که شاخص سازی های دولت دوازدهم مصادف شود با شروع موج پنجم بازار که شاید آخرین موج صعودی هم باشد. پس از آن چند موج اصلاحی قوی تا چند سال آینده بازار را درگیر خواهد کرد.

محمد تدین همچنین در خصوص تاثیر افزایش قیمت بنزین بر صنایع گفت: بنزین فاکتور مهمی برای جامعه است اما معتقدم از این مورد مهم تر قیمت گازوئیل است. به طور قطع پس از افزایش قیمت بنزین سایر حامل های انرژی نیز به تدریج افزایش قیمت خواهند داشت. هم اکنون بسیاری از شرکت ها منتظر هستند تا ببینند در خصوص قیمت گازوئیل و برق چه تصمیماتی اخذ خواهد شد. در حقیقت افزایش نرخ بنزین سبب خواهد شد تا کرایه های عمومی و حمل و نقل ها افزایش پیدا کند که البته این تاثیر قابل درک است. اما چنانچه گازوئیل و برق گران شود شرایط بسیار تغییر خواهد کرد. در واقع چنانچه این اتفاق رخ دهد باید منتظر ظهور یک ابر تورم در اقتصاد کشور باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اذعان کرد: بازار بورس نیز بازاری بوده که همواره از تورم استقبال کرده است. در حقیقت هر چه قیمت ها افزایش یافته از سوی دیگر شرکت های سهامی رشدشان پایدارتر شده است. حالا باید منتظر بمانیم و ببینیم که چه اتفاقی رخ خواهد داد. در واقع هفته های مهمی را در پیش خواهیم داشت که باید با تامل بیشتری به روزهای آتی نگاه کنیم. اما با همه این ها معتقدم هستم که پس از این اصلاح، شاخص کل تا انتهای موج پنجم می تواند تا 420 یا 450 هزار واحد هم برسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24