Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیرعامل شرکت معادن منگنز ایران: ذوب آهن سالیانه حدود ١۵٠ هزار تن منگنز نیاز دارد که تقریبا ٧٠ هزار تن از این میزان را ما تامین می کنیم. از سویی در صنایع باطری سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که پیش بینی می شود تا سال ٢٠٢۵ سهم حدود ١٠درصدی مصرف منگنز در صنایع باطری سازی به ٢۵درصد برسد. در حقیقت حدود ١۵درصد رشد داشته باشد. به نظر می رسد بازار مصرف منگنز رشد خوبی را در صنایع باطری سازی داشته باشد، چنانچه این اتفاق رخ دهد ارزش افزوده خاصی برای ما ایجاد خواهد شد...

«کمنگنز» در حال اکتشاف سرب و روی

بورس24 : روز پنجشنبه مدیران بازار سرمایه مهمان شرکت معادن منگنز ایران بودند تا از نزدیک در جریان فعالیت های این شرکت قرار بگیرند. شرکتی که فعالیت اصلی اش استخراج ماده معدنی منگنز است. در این بازدید ابتدا مدیرعامل شرکت توضیحاتی در خصوص عملکرد و چشم انداز "کمنگنز" ارائه داد و البته به دلیل مسائل امنیتی بازدیدی از معدن صورت نگرفت.

علی جواهری نیستانکی مدیرعامل شرکت کمنگنز در جمع مدیران بازار سرمایه گفت: فعالیت شرکت تا قبل از انقلاب به صورت کاملا سنتی و غیر مکانیزه انجام می شده است. پس از بررسی ها و کارهای کارشناسی شده بالغ بر هفت میلیون تن ذخایر منگنز در معدن منارچ شناسایی می شود. مجموع ذخایر منگنز در جهان بالغ بر پنج هزار میلیون تن بوده که البته این ذخایر جزو ذخایر پایه محسوب می شود. در حقیقت ذخایری هستند که توجیه اقتصادی برای برداشت آن ها وجود ندارد. طبق بررسی ها تنها 700 میلیون تن ذخایر قابل برداشت به لحاظ توجیه اقتصادی در خصوص منگنز در تمام جهان وجود دارد.

او با بیان اینکه نزدیک به یک درصد از ذخایر دنیا در معدن منارچ قرار دارد افزود: حدود 65درصد از ذخایر شناسایی شده در ایران در معدن منارچ قرار دارد. در مجموع نیز برای این محصول معدنی حدود 10 میلیون تن ذخیره در معادن ایران شناسایی شده است. از سویی حدود 65درصد مصارف منگنز در ایران در معدن منارچ تامین می شود. عمده مصرف این محصول نیز در صنعت فولاد بوده به طوری که می توان گفت بالغ بر 80درصد مصرف منگنز در صنعت فولاد مورد استفاده قرار می گیرد. قسمتی از آن به صورت مستقیم در کوره های بلند و بقیه آن نیز برای صنایع کوره های قوس الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد.

مدیرعامل شرکت معادن منگنز ایران در ادامه تصریح کرد: ذوب آهن سالیانه حدود 150 هزار تن منگنز نیاز دارد که تقریبا 70 هزار تن از این میزان را ما تامین می کنیم. از سویی در صنایع باطری سازی نیز مورد استفاده قرار می گیرد که پیش بینی می شود تا سال 2025 سهم حدود 10درصدی مصرف منگنز در صنایع باطری سازی به 25درصد برسد. در حقیقت حدود 15درصد رشد داشته باشد. به نظر می رسد بازار مصرف منگنز رشد خوبی را در صنایع باطری سازی داشته باشد، چنانچه این اتفاق رخ دهد ارزش افزوده خاصی برای ما ایجاد خواهد شد.

او با بیان این که عمده مصرف این محصول معدنی در دنیا در کشور چین است افزود: هم اکنون نزدیک به دو و نیم میلیون تن منگنز خریداری شده در بنادر چین ذخیره شده است. البته با توجه به بررسی ها پیش بینی می شود هند نیز به این بازار ورود پیدا کند. با توجه به اینکه ذخایر موجود در کشور به صورت پراکنده قرار گرفته اند همچنان وارد کننده این محصول معدنی هستیم. زیرا جوابگوی چشم اندازی که داریم نیست. در واقع برنامه ما این است که تا سال 1404 حدود 50 میلیون تن فولاد تولید کنیم که استخراج ذخایر منگنز که از جمله مواد اولیه تولید فولاد است برای این مهم کافی نیست.

وی در جمع مدیران بازار سرمایه اظهار کرد: در همین شرایط فعلی نیز واردات منگنز در حال انجام شدن است. بیشتر این واردات از آفریقای جنوبی انجام می شود. در سال 2016 قیمت منگنز طی چند ماه چندین برابر شد و علت آن نیز ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور بود. سرمایه گذارانی از هند و چین آمدند و قصد داشتند کارخانه های مرتبط با این صنعت را ایجاد کنند. پس از ورود این ها افزایش تقاضایی در خصوص منگنز در کشور به وجود آمد که همین عامل سبب شد قیمت این ماده معدنی افزایش چند برابری داشته باشد.

مدیرعامل شرکت معادن منگنز ایران در پایان بیان کرد: هم اکنون تمرکز ما برای تولید زیر 240 متر است. با توجه به سالیانی که استخراج منگنز از معادن داشته ایم هنوز بیش از نیمی از ذخایر منگنز شناسایی شده بر جا است. از سویی متوسط عیاری هم که داریم با توجه به لایه های متعدد حدود 23 است. البته سعی کرده ایم برای صنایعی که نیازمند منگنز با عیار بالاتری هستند فرآوری این محصول را داشته باشیم. چنانچه اتفاقی که در خصوص بنزین شاهد آن بودیم برای گازوئیل نیز رخ دهد با مشکل جدی مواجه خواهیم شد. در خصوص معدن سرب و روی نیز با یک تیم بسیار مجرب قراردادی منعقد کرده و کارهای اکتشافی آن در حال انجام است. تا دو ماه آینده گزارش های آن آماده خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24