Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

یک تحلیل گر بازار سرمایه: نگران اتفاق نیافتاده، نباشیم حفظ جذابیت های بازار سرمایه ایران یک نیاز است ارزیابی کارشناسان بازار سرمایه از تحولات اخیر بودجه چیست؟ بودجه ۹۹ با روند افرایشی در بخش های مختلف از جمله نرخ خوراک، بهره مالکانه و حقوق دولتی افزایش نرخ حامل های انرژی همچنین افزایش مالیات های نقل و انتقال و سایر گزینه های تاثیر گذار در صنایع بورس چگونه کنار می آید؟ آیا این افزایش ها در بودجه ۹۹ طبیعی است؟ مهدی ساسانی فعال و تحلیل گر بازار سرمایه، با نگاهی به این مهم در خصوص بودجه ۹۹ به خبرنگار بورس ۲۴، گفت...

درباره بودجه ٩٩ و نگرانی های سهامداران

بورس24 : ارزیابی کارشناسان بازار سرمایه از تحولات اخیر بودجه چیست؟ بودجه ۹۹ با روند افرایشی در بخش های مختلف از جمله نرخ خوراک، بهره مالکانه و حقوق دولتی افزایش نرخ حامل های انرژی همچنین افزایش مالیات های نقل و انتقال و سایر گزینه های تاثیر گذار در صنایع بورس چگونه کنار می آید؟ آیا این افزایش ها در بودجه ۹۹ طبیعی است؟ 

مهدی ساسانی فعال و تحلیل گر بازار سرمایه در خصوص بودجه ۹۹ به خبرنگار بورس24 ، گفت: همان طور که می دانید،موضوع نرخ خوراک 10 ساله تصویب شده است و طبیعتا با همانروند هم به جلو پیش رفته ایم. همان طور که آقای نوبخت گفتند که ما افزایش نرخ گاز برای سال 99 در نظر نگرفته ایم. یعنی در بودجه دولت هم چیزی به عنوان افزایش حامل های انرژی برای 99 فعلاً در نظر گرفته نشده است.

وی گفت: پس نمی توانیم بگوییم نرخ خوراک قرار است که افزایش پیدا کند، چون همه شواهد و مدارک در بودجههنوز به عنوان نرخ خوراک تعریف نشده است. اما در طرف مقابل بودجه ای که دولت برای سال 99 در نظر گرفته است، از همین الان مشخص است که برخی از منابع آن محقق نمی شود و فقط به نوعی اعداد و ارقام داده است. آن قسمتی که فعالان بازار نگران آن هستند،که شاید یکی از بخش هایی که در آینده دولت در آن نفوذکند، بخش نرخ خوراک پتروشیمی است. 

به گفته وی، در مقطع فعلی می توانیم بگوییم که هیچ چیزی در بودجه به عنوان نرخ خوراک دیده نشده است. بنابراین نگرانی در این مورد نداریم، اما اینکه بعدا احتمالاتی وجود داشته باشد، نگران کننده است.

وی افزود: به این توجه کنیم که ‌گاز خوراک و گاز سوخت وجود دارد، که تاثیر اصلی که روی درآمد پتروشیمی ها می گذارد، بیشتر ناشی از گاز خوراک است. چرا که حجم بالایی از مصرف را دارند. شاید اگر سوختشان نوسان پیدا کند، تاثیر زیادی روی سود شرکت ها نداشته باشد.

درآمد بالای دولت به معنای افزایش نرخ بهره مالکانه نیست 

ساسانی در خصوص افزایش بهره مالکانه توضیح داد و گفت:در بحث بهره مالکانه درآمدی که دولت از این بابت سال گذشته در نظر گرفته بود، ۱۵۰۰ میلیارد تومان بود و برای سال ۹۹ این عدد را ۲۸۰۰ میلیارد تومان در نظر گرفته است.

او تاکید کرد، افزایش عدد درآمدی الزاما به معنی افزایش درصد بهره مالکانه نیست، بلکه می تواند مبالغی که از بابت این موضوع به دست می آید، درآمدی افزایش پیدا کرده باشد. یعنی حجم معادنی که برای سال ۹۹ در نظر می گیرد، می تواند افزایش پیدا کند، پس درآمد حاصله بالا رفته است.

وی گفت: الزاما بالا رفتن مبلغ درآمد به معنی افزایش ۸۶ درصدی بهره مالکانه نیست. شاید ابهامی باشد که بعدا در جزئیات بودجه به تصویب رسید، در آینده می توانیم در مورد این موضوع صحبت کنیم که این افزایش ۱۳۰۰ میلیاردی از کجا حاصل شده است.

ساسانی گفت: با نگاهی به درآمد در سال ۹۸ می بینیم، درآمدی که از این بابت کسب شدهاست، از چیزی که در بودجه بوده، بالاتر است. سال ۹۸، ۱۵۰۰ میلیارد درآمد کسب شد. به این نکته باید توجه کنیم که نرخ بهره مالکانه توسط ایمیدرو تعیین خواهد شد و به نوعی ارتباطی به بودجه سالانه ندارد.

مالیات بر عایدی برابر، صفر 

وی ادامه داد: بحثی که در بودجه سال ۹۹ جذاب بوده بحث افزایش مالیات عایدی بر درآمد شرکت هایبورسی بود که کلا از دستور کار دولت خارج شد، که البته این موضوع تهدیدی برای برخی اهالی بازار سرمایه بوده است. 

ساسانی افزود: از آنجایی که دولت بازار سرمایه را به دو بخش هدف گذاری کرده است، که یکی فروش اوراق بدهی در سال ۹۹ و دوم واگذاری سهام، نیاز به این مهم احساس می شود، که مزیت هایی در نظر گرفته شود تا بازار سرمایه بتواند جذابیت خودش را حفظ  کند و دولت هم به دو مقصد خودش برسد. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24