Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

جلسه تحلیل شرکت تامین ماسه ریخته گری با نماد « کماسه» در ٢۶ آذر ٩٨ توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن برگزار شد. به گزارش خبرنگار بورس ٢۴؛ در ابتدا به معرفی شرکت پرداخته شد، همچنین تحلیل بنیادی سهم و سود کارشناسی شده سال...

کماسه زیر ذره بین تحلیل

بورس24 : تحلیل شرکت تامین ماسه ریخته گری با نماد « کماسه» در26 آذر 98 توسط کارگزاری بانک صنعت و معدن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار بورس24 ؛ در ابتدا به معرفی شرکت پرداخته شد، همچنین تحلیل بنیادی سهم و سود کارشناسی شده سال 98 و 99 مورد بررسی و نقد قرار گرفت.

در ابتدا عنوان شد؛ شرکت تامین ماسه ریخته گری در سال 51 به عنوان اولین تولید کننده ماسه های سیلیسی آرایش شده مهندسی با هدف تامین نیاز صنعت ریخته گری کشور توسط برادران خیامی بنیانگذاران شرکت ایران خودرو تاسیس و در سال 55 به بهره برداری رسید. 

در سال 70 از سهامی خاص به سهامی عام تبدیل شده و در سال 71 در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد. با توجه به میزان تولید و فروش، شرکت حدود 25 درصد از کل صنعت ماسه ریخته گری را دارد.

همچنین مطرح شد، این شرکت به واسطه قرارگرفتن در شهرستان امکان بهره برداری از بهترین و غنی ترین معادن سیلیس کروی طبیعی با وسعت 40 کیلومتر مربع را دارا می باشد. قرارگیری این معادن در شهرستان فیروزکوه و در نزدیکی عمده مصرف کنندگان بازار ریخته گری بر توان رقابت شرکت افزوده است.

افزایش سرمایه از انباشته در راه است 

در مورد موضوع تجدید ارزیابی دارایی ها گفته شد؛ در حال حاضر سرمایه شرکت 16.2 میلیارد تومان است و شرکت قصد دارد 40 درصد افزایش سرمایه از محل سود انباشته بدهد.

همچنین زمین فعلی شرکت واقع در منطقه فیروزکوه 37 هکتار بوده که به دلیل مسائل زیست محیطی شرکت در نظر دارد محل کارخانه را به زمین 20 هکتاری که اداره کل منابع طبیعی در اختیار شرکت قرار داده و فاصله آن تا معدن 11 کیلومتر است، منتقل نماید. 

در این صورت این پتانسیل برای شرکت وجود دارد که زمین قبلی کارخانه را تجدید ارزیابی نموده و افزایش سرمایه از این محل انجام داده و یا اقدام به واگذاری زمین یاد شده نماید. لازم به ذکر است شرکت در سال 94 نیز اقدام به تجدید ارزیابی زمین یاد شده از 300 میلیون تومان به 13.3 میلیارد تومان و افزایش سرمایه از این محل کرده بود.

بر اساس نظرات کارشناسی در این جلسه عنوان شد که، میزان تولیدشرکت 202 هزار تن؛ میزان فروش فروش صد درصد تولید بوده است. نرخ فروش با توجه به آخرین شفاف سازی شرکت و تعدیل شده با تورم؛ مبلغ 36 میلیارد تومان؛ ضریب مصرف مواد اولیه برابر میانگین سال های قبل؛ مقدار مصرف مواده اولیه برابر 279 هزار تن؛ و نرخ مصرف با توجه به نرخ های نیمه اول سال و تعدیل شده با تورم؛ به مبلغ 5 میلیارد تومان؛ رسیده است.

بخش اعظم آن شامل سرمایه گذاری در سهام شرکت ها است و با فرض فروش این سهام تا پایان سال 98 این درآمد 4 میلیارد پیش بینی می گردد که 3 میلیارد آن مربوط به سود سرمایه گذاری است؛ همچنین هزینه مالی با توجه به اینکه شرکت تمام وام های خود را تسویه کرده در نظر گرفته نشده است.

طبق بررسی ها و مفروضات پیش بینی سود سال 99؛سود کارشناسی شده هر سهم شرکت معادل 1.467 ریال برآورد می شود.همچنین مقدار تولید و فروش شرکت 225 هزار تن؛ مبلغ فروش 52 میلیارد تومان؛ نرخ فروش با تورم 20 درصدی رشد داده شد؛ نا گفته نماند که مبلغ مصرف مواد اولیه 7 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ تورم 20 درصد؛ حقوق و دستمزد: 15 درصد در نظر گرفته شده است.

سود هر سهم بیشترین کشش را به میزان ظرفیت تولید دارد، به طوری که با یک درصد افزایش در میزان تولید و فروش سود شرکت 2 درصد افزایش می یابد. در صورتی که با یک درصد افزایش نرخ فروش سود شرکت 0.7 درصد افزایش می یابد. 

شرکت همچنین طرح بازیافت باطله را نیز در دست اجرا دارد. میزان باطله های دپو شده حدود 700 هزار تن می باشد که شرکت قادر است 200 هزار تن محصول از آن بازیافت نماید و بابت تولید این مقدار محصول تنها هزینه دستمزد پرداخت خواهد کرد و هزینه حمل ندارد از این رو می تواند 160 تومان به سود هم سهم اضافه نماید که این درآمد، درآمد غیر عملیاتی محسوب می شود.

میانگین قیمت به درآمد (P/E) تریلینگ با حذف داده های پرت برابر 18 است و با توجه قیمت فعلی سهم، شرکت می بایست، سود قابل تکرار 150 تومانی داشته باشد و با توجه به پیش بینی سود می توان گفت کماسه سهم خوب در قیمت نامناسب است. همچنین میانگین قیمت به درآمد (P/E) فوروارد بعد مجمع سهم نیز با حذف داده های پرت 12 است.

بتای 36 ماهه کماسه نیز 38/0 است که 80 درصد شرکت های بورسی بتای بیشترو 10 درصد شرکت ها بتای کمتر از آن دارند از این رو شرکت در دهک دوم قرار می گیرد و میانگین قیمت به درآمد (P/E) این دهک 17 می باشد. 

گفتنی است، از مهم ترین پتانسیل های شرکت به ریالی بودن هزینه ها، معادن در اختیار شرکت، احتمال افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی زمین در مالیکت شرکت، سرمایه گذاری های کوتاه مدت شرکت، تولید محصول از باطله های دپو شده می توان اشاره کرد. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24