Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس ٢۴ : سرعت رشد قیمت زمین در ماه های اخیر از رشد قیمت مسکن و حتی رشد اجاره بها بیشتر بوده است... طبق اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت زمین در کشور در تابستان امسال ١١١ درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش پیدا می کند اما متوسط قیمت مسکن در این فاصله زمانی رشد ۶۴ درصدی پیدا می کند و اجاره بها در شهرها نیز ٢۵ درصد افزایش می یابد...

زمین در تورم املاک اول شد

بورس24 : سرعت رشد قیمت زمین در ماه های اخیر از رشد قیمت مسکن و حتی رشد اجاره بها بیشتر بوده است.

طبق اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت زمین در کشور در تابستان امسال 111 درصد نسبت به تابستان سال گذشته افزایش پیدا می کند اما متوسط قیمت مسکن در این فاصله زمانی رشد 64 درصدی پیدا می کند و اجاره بها در شهرها نیز 25 درصد افزایش می یابد.

با اینکه قیمت مسکن تابعی از قیمت زمین است (چون سازندگان بر اساس بهایی که برای خرید زمین پرداخت می کنند، قیمت فروش واحدهای نوساز خود را تعیین می کنند) اما رشد تند و شدید قیمت زمین اثری بر میزان رشد قیمت مسکن در تابستان امسال نداشته است.

همچنین از آنجا که اجاره بها نیز تابعی از قیمت مسکن است، رشد اجاره بها نیز به اندازه نصف رشد قیمت مسکن است.این رابطه ها به جای خود، مبنای قیمت گذاری برای فروش مسکن و اجاره است اما بستگی به زمان دارد!

در این دوره، قیمت مسکن خیلی زودتر از قیمت زمین جهش کرد پس الان که قیمت زمین دوره جهش را تکمیل می کند دلیلی برای رشد بیشتر قیمت مسکن وجود ندارد!همچنین اجاره بها نیز طی دو سه سال گذشته روند افزایشی داشته است بنابراین جهش یکسال گذشته قیمت مسکن نمی تواند به همان اندازه بر اجاره بها اثر کند.

شواهد بیانگر آن است که رشد قیمت مسکن در شهرها متوقف شده است و رشد قیمت زمین نیز تا یک فصل آینده متوقف می شود.هنوز قیمت زمین در حال رشد است اما میزان رشد آن نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

مثلاً اوایل امسال قیمت زمین 150 درصد بیشتر از اوایل سال گذشته بود اما در تابستان این نرخ به 111 درصد رسید که کاهشی بوده است.

اما اجاره بها بعید است رشد منفی پیدا کند چون در همه 25 سال گذشته اجاره بها هیچ زمان کاهش پیدا کرده اما رشد آن در سال هایی به کمتر از 10 درصد رسیده است. سال آینده می تواند زمان رشد تک رقمی اجاره بها باشد

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24