Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بر اساس آخرین اخبار دریافتی دولت موافت کرده تا بخشی از مطالباتی که قطعه سازان از خودروسازان دارند را به صورت وام در اختیار آن ها قرار دهد تا مقداری از بدهی خود را پرداخت نمایند... از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که صنایع دفاع قصد دارد برای کمک به صعت قطعه سازی وارد این حوزه شود. برآیند این خبرها می تواند چشم انداز روشنی را برای قطعه سازان ترسیم کند...

خبرهای خوش برای قطعه سازان

بورس24 : بر اساس آخرین اخبار دریافتی دولت موافت کرده تا بخشی از مطالباتی که قطعه سازان از خودروسازان دارند را به صورت وام در اختیار آن ها قرار دهد تا مقداری از بدهی خود را پرداخت نمایند. از سوی دیگر خبرها حاکی از آن است که صنایع دفاع قصد دارد برای کمک به صعت قطعه سازی وارد این حوزه شود. برآیند این خبرها می تواند چشم انداز روشنی را برای قطعه سازان ترسیم کند.

قرار است حدود یک سوم از بدهی قطعه سازان پرداخت شود

محمدرضا نجفی منش رئیس و عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره آخرین وضعیت مطالبات قطعه سازان اعلام کرد: بر اساس آخرین برآوردهای صورت گرفته مطالبات قطعه سازان از خودروسازان به 23 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: در این خصوص با دولت، بانک مرکزی و سورای پول و اعتبار مذاکراتی انجام شده و تقاضای دریافت 10 هزار میلیارد تومان از مطالبات قطعه سازان از خودروسازان ارائه شده است. نتیجه این مذاکرات این بود که موافقت شد تا مبلغ 7200 میلیارد تومان وام به خودروسازان داده شود تا بخشی از مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند. البته این توافق ها هنوز به صورت رسمی اعلام نشده اما در صورتی که رسمیت یابد می تواند باری را از دوش صنعت بردارد.

او در ادامه تاکید کرد: با وجود این که ظاهرا با پرداخت وام 7200 ملیارد تومانی به خودروسازان موافقت شده که تا پایان امسال این مبلغ را به عنوان بخشی از بدهی که به قطعه سازان دارند، پرداخت کنند اما نباید فراموش کرد که ریشه اصلی این مشکلات در نحوه قیمت گذاری خودروست.

نجفی منش تصریح کرد: روش قیمت گذاری خودرو در سال های اخیر موجب تحمیل ضرر 43 هزار میلیارد تومانی به این صنعت شده است. حال آن که ما کماکان بر روی پیشنهاد فروش خودرو در حاشیه بازار پافشاری و تاکید می کنیم اما با وجود این که این روش می تواند صنایع خودروسازی و قطعه سازی را از شرایط کنونی خارج سازد متاسفانه ترتیب اثر داده نمی شود.

موضع قطعه سازان در برابر ورود صنایع دفاع به این صنعت چیست؟

در ادامه از او در خصوص اثرات ورود صنایع دفاع به صنعت قطعه سازی پرسیدیم. او گفت: با توجه به این که در صنعت قطعه سازی بخش هایی وجود دارد که توانایی لازم یا ماشین آلات مورد نیاز جهت تولید قطعه یا قطعاتی در بخش خصوصی وجود ندارد بنابراین ورود صنایع دفاع با در نظر گرفتن توانایی های لازم می تواند این خلاء ها را پر کند اما باید در نظر داشت که صرفا ورود صنایع دفاع باید در زمینه هایی باشد که بخش خصوصی توانایی تولید آن را ندارد. به عنوان مثال ما در داخل کشور قادر به تولید خازن نیستیم پس حضور صنایع دفاع در حوزه تولید خازن می تواند مفید باشد اما اگر قصد داشته باشد وارد حوزه های تولیدی شود که بخش خصوصی توانایی تولید آن را دارد صنعت قطعه سازی نمی تواند منتفع شود.

وی تاکید کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که چنانچه صنایع دفاع وارد صنعت قطعه سازی شد و برای تولید محصولاتی که بخش خصوصی توان لازم جهت تولید آن را ندارد، وارد عمل شد و به نتایج مثبتی نیز رسید در آینده باید تولید این محصولات و کالاها را به بخش خصوصی واگذار کند. به این معنا که ورود صنایع دفاع به صنعت قطعه سازی نباید با دید بلند مدت باشد. انتظار می رود اکنون که توان تولید داخلی برخی از محصولات این صنعت وجود ندارد صنایع دفاع به کمک بیاید و پس از ایجاد توانایی تولید و دستیابی به نتایج مثبت این توانایی تولید به بخش خصوص واگذار شده و صنایع دفاع از صنعت قطعه سازی خارج شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24