Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

حسین عبده تبریزی می گوید، سال آینده احتمال اینکه قیمت اسمی یا همان قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی باز هم افزایش یابد وجود دارد اما...

کاهش قیمت واقعی مسکن در سال آینده

بورس24 : اقتصاددان معروف در بازار مسکن اعلام کرد: سال آینده قیمت واقعی مسکن کاهش پیدا می کند.

کاهش قیمت واقعی مسکن الزاماً به معنی کاهش قیمت مسکن نیست!

تصوری که مردم از کاهش قیمت مسکن دارند به قیمت اسمی مربوط می شود. قیمت اسمی همان قیمت های خرید و فروش واحدهای مسکونی (درج شده در مبایعه نامه ها که حدود 5 درصد کمتر از قیمت پیشنهادی فروشنده و اعلامی از سوی بنگاه املاک می باشد) است.

حسین عبده تبریزی می گوید، سال آینده احتمال اینکه قیمت اسمی یا همان قیمت خرید و فروش واحدهای مسکونی باز هم افزایش یابد وجود دارد اما قیمت واقعی مسکن با احتمال زیاد افت می کند.

قیمت واقعی از روی ما به التفاوت نرخ رشد قیمت اسمی و نرخ تورم عمومی بدست می آید. چنانچه نرخ رشد قیمت اسمی مسکن کمتر از نرخ تورم باشد در این صورت قیمت واقعی آپارتمان افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش یافته است.

اما اگر قیمت مسکن در سال آینده 50 درصد نسبت به امسال افزایش یابد و تورم عمومی 30 درصد باشد در این صورت قیمت واقعی مسکن 20 درصد رشد کرده است.

عبده تبریزی در این باره معتقد است: سال آینده با توجه به ناتوانی متقاضیان مصرفی در پرداخت قیمت‌های فعلی رایج در بازار مسکن، کاهش قیمت واقعی مسکن سرعت خواهد گرفت. به این معنا که قیمت اسمی مسکن ثابت مانده و یا بسیار کمتر از نرخ تورم عمومی، افزایش خواهد داشت که در نهایت در میان‌مدت سبب می‌شود قیمت واقعی مسکن کاهش پیدا کند.

این اقتصاددان از وجود حباب در بازارهای بورس و مسکن سخن می گوید و از همین رو ترکیدن حباب در این دو بازار در سال آینده را محتمل می داند.

سایر کارشناسان مسکن هم انتظار دارند در سال آینده حداقل، قیمت واقعی مسکن کاهش یابد هر چند این امیدواری به کاهش قیمت اسمی هم وجود دارد.

در ماه های شهریور و مهر امسال قیمت اسمی مسکن در تهران حدود 5 درصد کاهش پیدا کرد. 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24