Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

حمید اعرابی : غیر حرفه ای و غیر قابل قبول است بازار سرمایه می بایست از طریق عرضه های اولیه تعمیق می شد تا نیازی به محدود کردن آن نباشد

نظر حقیقی شناخته شده بازار درباره محدودیت های اخیر

بورس24 : هر دم از این باغ بری می رسد ، بازار سرمایه در سال ۹۸ یکی از بهترین دوران خود را تجربه می کند، دورانی که فرصت های بسیاری برای واگذاری شرکت ها از سوی بانک ها، واگذاری شرکت های دولتی و ... را می توانست رقم بزند ، تا هم نقدینگی سرگردان کشور به سمت بازارهای سفته بازی از جمله ارز، طلا، خودرو نرود و هم بستر مطلوبی را برای حل مشکلات واگذاری دارایی های مازاد بانک ها و دولت فراهم کند ؛ اما ...

سازمان بورس و اوراق بهادار با توجه به رشد قابل توجه بازار متاثر از ورود نقدینگی این بار ، به جای توسعه فرهنگ سرمایه گذاری، بهبود سامانه های معاملاتی ، ایجاد شرایط تامین مالی برای بنگاه ها از طریق جذب نقدینگی موجود در بازار و ده ها کار ضروری دیگر هر روز یک سرعت گیر جدید بر سر راه رشد بازار قرار می دهد!

چندی پیش بود که تمام محدودیت ها برای اخذ کد معاملاتی برداشته شد ، اما نهایتا دوباره شاهد وضع محدودیت از جمله برگزاری آزمون و عدم امکان معامله برای مدت یک ماه برای کدهای جدید معاملاتی بودیم، دستور العمل محدودیت حجم مبنا هم که دستخوش تغییر شد و این بار هم دامنه نوسان سهام از 5 درصد به 2 درصد محدود شد!!!

حمید اعرابی فعال حقیقی بازار سرمایه درباره این اقدامات اخیر نهادهای اجرایی و نظارتی بازار به بورس24 گفت: این اقدام غیر حرفه ای از مدیران باتجربه و توانمند بازار سرمایه بعید بود.

او گفت: در هیچ جای دنیا تصمیم سازان و مدیران بورسی چنین تصمیماتی را در راستای محدود کردن بازار نمی گیرند و از اهرم هایی چون نرخ بهره و موارد مشابه جهت ایجاد تعادل استفاده می کنند.

اعرابی گفت: این اقدام را می توان غیر حرفه ای و غیر قابل قبول دانست.حجم نقدینگی ورودی به بازار سرمایه یک موهبت است چرا که این نقدینگی می توانست به بازار های ارز، طلا، خودرو و مسکن ورود کند و به تورم دامن زند که به بازار سرمایه ورود پیدا کرده است ، اما چون زیر ساخت های بازار سرمایه برای مدیریت این نقدینگی مناسب نیست، هر روز شاهد وضع محدودیت و تغییر قوانین هستیم.

این فعال شناخته شده بازار سرمایه گفت: تا قبل از این رونق ایجاد شده در بازار صحبت از حذف حجم مبنا و باز شدن دامنه نوسان بود ، اما شاهد تغییر ۱۸۰ درجه ای مواضع تصمیم سازان بورس هستیم، زمان فعلی یکی از بهترین فرصت ها را ایجاد کرده برای عرضه شرکت های بزرگ و درگیر کردن جامعه با بازار های مالی و بازی برد_ برد به نفع صنعت و جامعه، ورود سرمایه گذاران جدید در بورس می تواند به ایجاد جو امن در کشور و جلوگیری از بروز ناهنجاری اقتصادی در جامعه شود.

اعرابی گفت: بازار سرمایه می بایست از طریق عرضه های اولیه تعمیق می شد تا نیازی به محدود کردن آن نباشد، کاهش دامنه نوسان و افزایش حجم مبنا قطعا منجر به قفل شدن سهام و ایجاد گره های معاملاتی متعدد خواهد شد، همچنین در بازار پایه فرابورس هم که دامنه نوسان کاهش داشته شاهد صف خرید های زیادی بودیم ، حتی بیشتر از بازار با دامنه نوسان ۵ درصدی .

وی در پایان گفت: ورود نقدینگی به بازار سرمایه فرصت خوبی ایجاد کرده تا سرمایه ها از سایر بازار ها که منجر به ایجاد تورم می شود به سمت بخش مولد اقتصاد گسیل شود و این فرصت باید با عمق بخشی به بازار ، آموزش به سرمایه گذاران و افزایش ابزارهای مالی سرمایه گذاری به شیوه درست مدیریت شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • بشیر بخشش
    بشیر بخشش

    کاملا درست میگه استاد چرا ایقدر شتابزده با ََََ این سقوط ازاد خیلی از سهمامداران رفته رفته از دست میرن

    4 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24