Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس ٢۴ : درست چهار سال پیش بود که سه میلیارد و ۴۸۶میلیون سهم سرمایه گذاری ملی ایران با نماد ونیکی روی میز فروش قرار گرفت. این رخداد که در سال ٩۵ حاشیه‌های زیادی به همراه داشت و فعالان بازار سرمایه با این خبر توجه بیشتری به سهام ونیکی داشتند ، حاکی از آن بود که بانک تجارت در نظر دارد سهام سرمایه گذاری ملی ایران را به فروش برساند...

خداحافظی غریبه با «ونیکی»

بورس24 : درست چهار سال پیش بود که سه میلیارد و ۴۸۶میلیون سهم سرمایه گذاری ملی ایران با نماد " ونیکی " روی میز فروش قرار گرفت.

این رخداد که در سال 95 حاشیه‌های زیادی به همراه داشت و فعالان بازار سرمایه با این خبر توجه بیشتری به سهام "ونیکی " داشتند ، حاکی از آن بود که بانک تجارت در نظر دارد سهام سرمایه گذاری ملی ایران را به فروش برساند.

اما داستان این واگذاری که در سال 95 انجام شده و طی آن حدود ۵۱ درصد از سهام "ونیکی" به توسعه معادن جنوب اختصاص پیدا کرد ، همچنان با ابهاماتی همراه است. مهمترین دلیل ایجاد این ابهام ، عملکرد شرکت خریدار یعنی مالک جدید"ونیکی" و حقوقی تحت عنوان شرکت توسعه معادن جنوب بود.

داستان از آنجا شروع می شود که شرکت توسعه معادن جنوب به عنوان مالک جدید سرمایه گذاری ملی ایران ، نتوانست تعهدات خود را پس از خرید این شرکت از بانک تجارت به درستی به سرانجام برساند ، در نتیجه عرضه ۱۱.۹ درصد از کل سهام “ونیکی” به دلیل عدم تسویه بدهی مالیاتی از سوی خریدار سهام عمده “ونیکی”، روی میز شرکت سپرده گذاری مرکزی قرار گرفت و معادل بدهی‌های مالیاتی و برابر با ۱۱.۹۳ درصد سهام “ونیکی “ عرضه و به دست صندوق کارکنان بانک ها افتاد.

حالا توسعه معادن جنوب فقط حدود ۳۷ درصد سهام "ونیکی" را در اختیار داشته و باز هم به دلیل عدم پرداخت اقساط خود به بانک تجارت، موجب شد که بانک مزبور پس از سه سال تکاپو و تلاش و البته به دلیل عدم ایفای تعهدات خریدار ، مجبور به فسخ معامله شده و به دنبال طی مراحل قضایی آن برای برگرداندن "ونیکی" به پرتفولیوی خود باشد.

احسان مرادی معاون سرمایه گذاری بانک تجارت در خصوص آخرین وضعیت ابطال معامله بلوک "ونیکی" و بازگشت آن به پرتفولیوی بانک تجارت به بورس24 توضیح داد:

در خصوص موضوع فروش بلوک "ونیکی" کمی توضیح می دهید؟

بانک تجارت در سال 95 اقدام به فروش بلوک سرمایه گذاری ملی ایران کرد. متاسفانه خریدار، تعهدات قراردادی خودش را ایفا نکرد، با توجه به این که سهم در بورس پذیرفته شده بود ، شکایتی نزد کمیته سازش طرح شد و به هیئت داوری بورس ارجاع شده است.

تا کنون جلسه ای برای رفع مشکل برگزار شده است؟

قرار بوده است تا پایان هفته گذشته اعلام رای شود و به واسطه شرایط خاصی که کشور در آن قرار دارد، به نظر می رسد که برگزاری جلسات هیئت داوری به سال بعد موکول شود و هنوز رایی صادر نشده است. اگر رای قطعی صادر شود، بانک تجارت هم اطلاع رسانی و شفاف سازی لازم را انجام می دهد. اما به طور قطع موضوع در این دو هفته به نتیجه نمی رسد و من بعید می دانم که تا پایان سال شاهد برگزاری جلسات هیئت محترم داوری باشیم.

این تعهدات شامل عدم پرداخت بوده است؟

بله باید اقساط را پرداخت می کردند که نکردند.

چند قسط را داده اند و چند قسط باقی مانده است؟

مجموعا هفت قسط بوده است که فقط یک قسط آن پرداخت شده است. در قرارداد واگذاری برخی موارد تنظیم شده است که با عدم پرداخت یک قسط، امکان این وجود دارد که بانک بر علیه خریدار طرح دعوی کند.

در حال حاضر اگر کمیته داوری به این رای بدهد که این معامله باطل است، بلوک به بانک برمی گردد؟

به همان سادگی که فرمودید نیست، ولی تقریبا نتیجه آن نهایتا همین است.

رای هایی که هیئت محترم داوری بورس صادر می کند، در مرحله اجرا پروسه زمان بری است، چون اجراییه ثبت با آرایی که در بازار سرمایه اتفاق می افتد و هیئت داوری رای صادر می کند، آشنایی کاملی ندارد.

اگر کمیته داوری رای را بدهد، شما می توانید سهم را دوباره در پرتفولیو بانک بیاورید یا باید منتظر بمانید تا ثبت حتما انجام بشود؟

اگر هیئت محترم داوری رای بدهد ما باید به اجراییه ثبت مراجعه کنیم و درخواست اجرای رای را داشته باشیم تا زمانی که برگ سهم به نام بانک نشود، ما در پرتفوی خود نمی توانیم آن را نشان بدهیم. از زمان صدور رای، منافع سهام ممکن است طبق رای هیئت داوری به گذشته برگردانده شود. مثلا اگر معامله باطل شود، سود سهام طی این دوره از سال ۹۵ تا به امروز ، به بانک تجارت برمی گردد و منافع شرکت هم در طول این دوره به بانک تجارت برمی گردد. بنابراین به این بستگی دارد که هیئت محترم داوری چه رایی صادر کند.از زمانی که رای صادر شود، سود سهامی که در این مدت سهامدار گرفته است، به بانک تجارت برمی گردد.

گفتنی است ،«ونیکی» دارای قدیمی ترین کد معاملاتی بورس تحت عنوان «شرک 001» و دارای سهام مدیریتی در 40 شرکت بورسی و فرابورسی و نفوذ درصدی در 200 شرکت سهامی عام از جمله مهم ترین و قدیمی ترین شرکت های بورس تهران به شمار می رود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24