Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

از گوشه و کنار زمزمه هایی از احتمال حذف ارز دولتی صنعت داروسازی شنیده می شود. به نظر می رسد پس از صنایع قند و همچنین روغن این بار نوبت به صنعت دارو رسیده تا سهمیه اش را از دریافت ارز ۴٢٠٠ تومانی از دست دهد.

خبر موثر درباره دارویی ها / حذف قریب الوقوع ارز ۴٢٠٠ تومانی با پیگیری نهادهای صنفی

بورس24 : از گوشه و کنار زمزمه هایی از احتمال حذف ارز دولتی صنعت داروسازی شنیده می شود. به نظر می رسد پس از صنایع قند و همچنین روغن این بار نوبت به صنعت دارو رسیده تا سهمیه اش را از دریافت ارز 4200 تومانی از دست دهد.

مهدی محمدزاده رئیس هیات مدیره انجمن علمی مدیریت و اقتصاد دارویی ایران در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص میزان احتمال حذف ارز 4200 تومانی صنعت دارو گفت: بله؛ زمزمه هایی در زمینه قطع ارز 4200 تومانی داروسازان وجود دارد ، اما درباره زمان احتمالی این تصمیم گیری گمانه زنی نشده است.آنچه که مسلم است این است که ارز دولتی داروسازان باید حذف شود زیرا به طور کلی ارز دولتی کلا مساله ساز است و می تواند زمینه ها را برای ایجاد رانت فراهم کند.

او در پاسخ به این پرسش که آیا حذف ارز دولتی داروسازان در یک مرحله و به یکباره انجام خواهد شد یا خیر؟ تصریح کرد : به طور قطع هیچگاه ارز دولتی صنعت دارو را به یکباره قطع نخواهند کرد. بلکه پیش بینی می شود که در ابتدا از داروهای OTCو غیراساسی شروع کنند و در مراحل بعدی به سراغ داروهای اساسی خواهند رفت.در خصوص داروهای اساسی هم قطعا به یکباره ارز دولتی آن ها حذف نخواهد شد بلکه مرحله به مرحله و در هر محله یک محصول را از رده خارج خواهند کرد. در مقابل انتظار می رود که پوشش بیمه ها را بهبود بخشند.

از محمدزاده پرسیدیم که حذف ارز دولتی صنعت دارو چه تاثیری بر نرخ دارو خواهد داشت؟ وی بیان داشت: با توجه به این که ماده اولیه خارجی حداکثر 25 درصد از بهای تمام شده دارو را تشکیل می دهد و تقریبا 75 درصد مابقی که شامل کاتالیست، حلال، جعبه، پوکه، شیشه، بروشور و ... است از داخل کشور تامین می شود بنابراین اگر ارز دولتی صنعت دارو حذف شود و 25 درصد ماده اولیه خارجی که تا کنون با ارز 4200 تومانی تهیه می شد، از این پس با ارز آزاد و با قیمتی 3 تا 4 برابر نرخ دولتی تامین شود، قطعا در بهای تمام شده نهایی بیش از 10 تا 15 درصد تاثیر نخواهد داشت.

رئیس هیات مدیره انجمن علمی مدیریت و اقتصاد دارویی ایران تاکید کرد: پس با حذف ارز 4200 تومانی صنعت دارو قیمت محصولات نهایتا 10 تا 15 درصد افزایش می یابد. این مقدار افزایش قطعا در بهبود وضعیت مالی شرکت های دارویی تاثیر مثبت خواهد داشت.زیرا در حال حاضر تناسبی بین قیمت و عناصر تشکیل دهنده وجود ندارد. اما با افزایش 10 تا 15 درصدی قیمت سود شرکت ها با رشد همراه خواهد شد.

او در ادامه با اشاره به اثرات رشد نرخ دارو بر وضعیت مصرف کننده گفت: در حال حاضر داروهای اساسی عمدتا تحت پوشش بیمه هستند و بیمه 75 تا 90 درصد از داروها را تامین می کند. حال با گران شدن 10 تا 15 درصدی قیمت دارو که بخش عمده هزینه آن را بیمه پوشش خواهد داد و حدود 10 درصد از هزینه توسط مردم پرداخت می شود، این افزایش قیمت نسبت به تورم سایر کالاها اصلا قابل مقایسه نیست.

وی تاکید کرد: حذف ارز دولتی صنعت دارو قطعا تاثیر مثبتی بر این صنعت خواهد داشت. زیرا در حال حاضر تنها به یکی از عناصر تشکیل دهنده مواد اولیه ارز 4200 تومانی اختصاص می یابد که همان ماده اصلی خارجی است که همانطور که گفتیم کمتر از 25 درصد از بهای تمام شده کل محصول را تشکیل می دهد. اما همین اختصاص ارز دولتی هم موجب ایجاد محدودیت رقابت در بازار و مهار آن شده است. اما با آزاد شدن بازار و حذف ارز دولتی شفافیت در این صنعت افزایش، گردش مالی داروخانه ها و همچنین سودآوری شرکت های داروسازی نیز بهبود خواهد یافت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24