Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

از سال گذشته، بازار سرمایه توانست بخش عمده ای از سرمایه های سرگردان را به سوی خود جذب کند، بازاری که در سال گذشته نزدیک به ١٩٠ درصد بازدهی داشت و از ابتدای سال تاکنون هم ٩٠ درصد سود دهی داشته است. اما ظاهرا همچنان چشم هایی دنبال روزهایی هستند که به دلیل نقدینگی بالای جامعه، جلوی صرافی ها صف طولانی کشیده می شد تا از این وضعیت، سود گذشته خود را به دست بیاورند.

لزوم هشیاری بانک مرکزی و مرور تجربه سال ٩۶؛ خواب طلایی دلالان با حذف سکه بورسی

بورس24 : از سال گذشته، بازار سرمایه توانست بخش عمده ای از سرمایه های سرگردان را به سوی خود جذب کند، بازاری که در سال گذشته نزدیک به 190 درصد بازدهی داشت و از ابتدای سال تاکنون هم 90 درصد سود دهی داشته است. اما ظاهرا همچنان چشم هایی دنبال روزهایی هستند که به دلیل نقدینگی بالای جامعه، جلوی صرافی ها صف طولانی کشیده می شد تا از این وضعیت، سود گذشته خود را به دست بیاورند.

همین که بورس دو سه روزی- براساس ذات خود- اصلاح خورد و شاخص اندکی عقب نشست، ساز دلالان هم برای خالی کردن دل مردمی که به تازگی سهامدار شده بودند، کوک شد. حالا در کنار کانال های بورسی دوباره کانال های ارز و طلا جان گرفته اند.

همزمان با شیوع کرونا در کشور، تقاضای بازار که روز به روز به دلایل مختلفی همچون انتظارات تورمی و تلاش برای حفط ارزش پول، بیشتر می شد به دلیل بسته بودن بازار فیزیکی سکه، راه بورس را در پیش گرفت و رفته رفته نمادهای محدود گواهی سپرده سکه در بورس کالا جذاب شد. دراین شرایط قیمت هایی که برای بازار نقد نیمه تعطیل، اعلام می شد با قیمت سکه بورسی فاصله گرفت.درهمین حال، برخی از فعالان بازار سنتی، تقصیر افزایش قیمت سکه در کشور را گردن گواهی سپرده سکه و بازار سرمایه انداختند، بی توجه به این که روند صعودی قیمت از جای دیگری آب می خورد.

سرانجام فشار دلواپسان افزایش نرخ سکه در بازار جواب داد و نمادهای گواهی سپرده سکه در بورس موقتا، متوقف و تنها در حالت پیش گشایش باقی ماند. به این ترتیب، دلالانی بزرگ بازار سکه شرایط را برای بازگشت التهاب به بازار مهیا دیدند. زیرا در شرایطی که انتظارات تورمی در جامعه به شدت بالا رفته و برخی، مردم را از بورس و سهام ترسانده اند، میزان تقاضا برای خرید سکه و ارز دوباره بالا رفته و شرایط برای سفته بازی آماده است. تنها مانعی که دراین میان وجود داشت معاملات شفاف بورس بود که نام خریدار و فروشنده، قیمت و میزان معامله را ثبت و ضبط می کرد. اما اکنون که درپی توقف موقت، اولین ضربه به این معاملات شفاف زده شده، دلالان به راحتی می توانند با کشاندن مردم به بازار سنتی و به دور از هر نظارتی دوباره، ساز سفته بازی را کوک کنند.

آنها پیش از این با قرارداد آتی سکه به عنوان پرطرفدارترین ابزار مالی دنیا همین کار را کردند و به بهانه افزایش قیمت و حباب و با ادعای سیگنالی که این بازار به بازار فیزیکی می دهد، توانستند معاملات سکه آتی را متوقف کنند.

این درحالی است که به اعتقاد کارشناسان انتظار کاهش قیمت ها با تعطیلی گواهی سپرده سکه ادعایی واهی است زیرا این تقاضای بالا بود که باعث رشد قیمت سکه شده و حالا همین تقاضا می تواند در بازار سنتی راه افزایش قیمت را ادامه دهد. تنها تفاوتی که دارد در میزان شفافیت است، تفاوت میان حجره های قدیمی سبزه میدان و چرتکه های چوبی روی میز و دلالانی که در کنار خیابان صف کشیده اند و گواهی های سپرده به نام و شفاف که امکان نظارت نهاد ناظر را هم داشت.

نکته جالب این که طبق مصوبه نهاد ناظر، دامنه نوسان سکه های بورسی در حد یک درصد در روز است، یعنی حداکثر سکه های بورسی در هر روز تنها یک درصد رشد یا ریزش می تواند داشته باشد، اما دلالان، نه دامنه نوسان دارند و نه قانونی که به نفع مشتری باشد. آنها تنها یک قانون دارند که آن هم سود حداکثری بدون در نظر گرفتن هیچ منفعتی برای مصرف کننده و اقتصاد است.

حالا، دلالان در بازار سنتی با رویای اخراج رقیب از میدان، دیگر به دامنه نوسان یک درصد پایبند نیستند و هرقدر بتوانند، سود خود را به زیان ایران و ایرانیان بالا خواهند برد و در این میان، حتی اگر دولت هم همانند سال 96 برای مدیریت بازار مجبور به مداخله شود و 60 تن طلا را سکه کند و بفروشد، بازهم همین دلالان با خرید چندصدتایی پیروز میدان خواهند بود. برای پیشگیری از واقعیت یافتن چنین کابوسی، مقامات مسوول در بانک مرکزی به خصوص شخص رییس کل بانک مرکزی که بارها بر توجه خود به مکانیسم بازار باز و روش های مبتنی بر مکانیسم بازار تاکید داشته، باید از افتادن در دام تبلیغات رسانه ای دلالان پرهیز کنند و اجازه ندهند معاملات شفاف سکه بورسی دوباره جای خود را به معاملات نهان پستویی دهد. دلالان سکه برای سرکیسه کردن مردم در فضایی عاری از نظارت، خواب های طلایی دیده اند و همسویی خواسته و ناخواسته با آنان، به هردلیل و بهانه ای ، ناپسند و پیشاپیش مذموم است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24