Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

اطلاع رسانی نادرست نشود / هر روز بحث جدیدی می شنویم نشست خبری بررسی ابعاد ابلاغیه مقام معظم رهبری با موضوع، آینده سهام عدالت و تبین فرمان ۸ بندی مقام معظم رهبری برگزار شد. محمد رضا جودکی عضو کمیته آزاد سازی سهام عدالت و رئیس شرکت سرمایه گذاری استان تهران در این نشست گفت...

عضو کمیته آزاد سازی سهام عدالت در نشست خبری: فروش یک جا سهام در روش مستقیم شدنی نیست

بورس24 : نشست خبری بررسی ابعاد ابلاغیه مقام معظم رهبری با موضوع "آینده سهام عدالت و تبین فرمان ۸ بندی مقام معظم رهبری برگزار شد.

محمد رضا جودکی عضو کمیته آزاد سازی سهام عدالت و رئیس شرکت سرمایه گذاری استان تهران در نشست کانون شرکت‌های سرمایه گذاری سهام عدالت گفت: ما یک سابقه ۴۰ ساله در مشارکت مردم در کارهای قابل اتکا برای مردم داشتیم مثل بسیج مردمی در دفاع مقدس یا ورود بسیج برای از بین بردن فلج اطفال اما چرا این بسیج مردمی را در اقتصاد نداشته باشیم؟

وی افزود: رهبری در مجوز ۸ بندی عملاً گفتند شرکت‌های تعاونی نقش بسیج‌ها را در آن استان‌ها را اجرا کنند. مشارکت مردم عملاً خودش را در تعاونی‌ها نشان‌می‌دهد و ما نباید پایه‌ها را تضعیف کنیم.

او ادامه داد: ۱۲ تیرماه ۸۵ رهبری طی ابلاغیه‌ای که در ۸ بند صادر کردند دستور دادند که تا ۵۰ درصد سهام شرکت‌های دولتی واگذار شود اما بعد از گذشت حدود ۱۴ سال از آن مجوز ۸ بندی رهبری، اتفاق‌های متنوعی افتاد و منجر به ابلاغیه سه بندی جدیدی برای مجوز ۸ بندی قبلی شد که متأسفانه بخش قابل توجه این مجوز هشت بندی اجرا نشده است.

وی ادامه داد: رهبری اعلام کردند که قیمت سهام در بورس تعیین‌گردد در حالی که مشکل ما الان شرکت‌های غیر بورسی است. از سال اول واگذاری سهام عدالت نیز این سهام باید سالیانه به میزان پرداخت اقساط سهام عدالت آزاد می‌شد و معامله می‌شد اما آن روز انجام نشد.

جودکی افزود: در ابلاغیه رهبری آمده است، سهام عدالت نباید موجب تصدی گری دولت در شرکت‌های سرمایه پذیر باشد اما طی مصوبه‌ای در دولت دهم، شرکت‌های مادرتخصصی را تا آزاد سازی مسئول مدیریت شرکت‌های سرمایه پذیر کردند در دولت آقای روحانی هم این موضوع از معدود موضوعاتی بود که از دولت قبل ادامه یافت! بنابراین این ۸ بند اجرایی نشد.

وی ادامه داد: بر اساس ابلاغیه سه بندی رهبری تنها مقررات مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام باید توسط شورای عالی بورس مصوب و تدوین شود اما در روزهای آینده معلوم می‌شود که چه مواردی را تصویب نموده است.

جودکی گفت: بنده این دسته بندی مستقیم و غیر مستقیم را قبول ندارم و این بیان، بیانی انحرافی است بلکه باید گفته شود سهام خرد و سهام واحد یا تجمیعی به دلیل اینکه شمایی ک در سامانه نرفتید سهام دار شرکت‌های سرمایه گذاری استانی هستید و یک پرتفو از سهام شرکت‌های سرمایه گذاری استانی دارید در روش مستقیم شخص دخل و تصرف را خودش به عهده می‌گیرد ولی در روش غیر مستقیم معادل ارزش آن از روش غیر مستقیم سهم می‌گیرد و این سهام عرضه اولیه می‌ شود.

وی در خصوص اینکه چه زمانی شرکت‌های سرمایه گذاری مستقیم وارد‌ بورس می‌شوند و روش غیر مستقیم گفت: بر اساس اخبار غیررسمی معاملاتی شدن سهام به روش مستقیم بعد از معاملاتی شدن سهام به روش غیر مستقیم است و من به شما اطمینان می‌ دهم که تا ۳۰ مهر هم امکان معاملاتی شدن روش مستقیم فراهم نخواهد بود.

وی افزود: با تصویب نامه هیئت وزیران در دولت دهم که دولت یازدهم نیز آن‌را تصویب کرد و ادامه داد، مدیریت شرکت‌های سرمایه پذیر با شرکت‌های مادر تخصصی بوده و ما به عنوان شرکت‌های سرمایه گذاری استانی عملاً در مدیریت شرکت‌ها به جز بخش محدود، نقشی نداشتیم. همان سهم محدود هم کارآمدتر بوده است

جودکی ادامه داد: بعد از ورود به بورس به اندازه سهم شرکت در مدیریت دخیل خواهیم بود و اهلیت کرسی هیئت مدیره نیز توسط بورس تأیید خواهد شد.

در ادامه این‌نسشت، محمد خزایی سرپرست و عضو هیئت مدیره کانون شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت گفت: همانطور که استحضار دارید، سهام عدالت با فرمان ۸ بندی رهبری در سال ۸۵ استارت خورد در اردیبهشت ۹۹ نیز رهبری فرمان سه بندی را صادر کردند که در جلسه امروز قصد داریم آن‌را با نگاه جدیدی تجزیه و تحلیل کنیم که آیا نهادهای ذی ربط به فرمان هشت بندی رهبری توجه کرده‌اند یا خیر.

او گفت: امروزه متأسفانه شاهد هستیم برخی افراد با اطلاع رسانی نادرست دنبال گمراه کردن افراد هستند. اما ما در برابر سهام داران مسئول هستیم و نگاه برخی به دهان‌ ما هست که چه کاری انجام دهند و اعتمادشان به ما به عنوان بخش متولی بیشتر از جاهای دیگر است.

وی در پاسخ به این سوال که برای دو میلیونی که برگه سهم دارند ولی در سامانه نیستند چه برنامه‌ای دارید، گفت: دو میلیون‌مغایر داریم که در شرکت تعاونی ثبت شدند اما در سامانه وجود ندارد علت آن هم این است که سامانه باید اطلاعاتش را از تعاونی‌ها بگیرد چرا که همه اطلاعات در آنجا ثبت نهایی شده است.

مهدی بائی، عضو کمیته آزاد سازی سهام عدالت کانون به خبرنگار بورس24 گفت: در روند آزاد‌سازی سهام در وثیقه سازمان خصوصی‌سازی ، عملاً این شرکت‌ها دارای خود را از وثیقه سازمان خصوصی‌سازی آزاد می‌کنند و از محل اداره آن، دارایی‌ها به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ارزشگذاری می‌ شود.

وی گفت: این شرکت ها با تعداد سهام و ارزش سهم مشخص، بعد از شناسایی و کشف قیمت در بازار سرمایه عرضه اولیه می شوند.

به گفته وی، سهامدارانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کردند، از طریق شرکت سرمایه‌گذاری استانی می تواند خرید و فروش انجام دهند که در صورت عدم فروش هم می توانند با حفظ و نگهداری آن از مزایای شرکت از جمله سود سالیانه بهره‌مند شوند .

بائی گفت: سرمایه گذاری استانی به صورت یک شرکت مستقل وارد بورس خواهد شد خرید و فروش سهام عدالت احتمالاً تا نهایتاً چهار ماه پس از تصویب به آزادسازی سهام عدالت در شورای عالی بورس قابلیت معامله دارد.

در ادمه اکبر حیدری، عضو کمیته آزاد سازی سهام عدالت کانون گفت: مطالبه ما و جامعه رسانه‌ ای یکی است . ما از سازمان خصوصی سازی و شورای عالی بورس می خواهیم تکلیف مردم را روشن کنند که قرار است چه اتفاقی بیفتد؟

حیدری افزود: در فهوای کلمات مسئولین هر روز بحث جدیدی می شنویم ،مگر می شود برای یک جمعیت قریب به ۵۰ میلیونی بخواهیم اقدامی کنیم ولی ندانیم بعد از آن چه اتفاقی خواهد افتاد ؟ در مدیریت میانی اطلاعات قوی و سالم به مدیران بالادستی در مورد سهام عدالت داده نمی‌ شود و این به دلیل عدم وجود اطلاعات و نبود عقبه نگاه کارشناسی در فرآیند هایی که رخ می‌دهد است.

وی گفت: گویا نشستند تا ببیند چند میلیون نفر است مالکیت مستقیم را انتخاب می کنند تا در مورد آن ها فرایند املاتی بگذارند ، یک روز می‌ گویند سهم را سریع می توانید بفروشید، یک روز می‌ گویند به صورت خرد خرد، یک روز می گویند ۲۰ درصد آن.

به گفته وی، مردمی که دارند سهام عدالت را به روش مستقیم انتخاب می کنند انتظار دارند که سهام خود را پس از معاملاتی شدن یکجا بفروشند، اما که این اتفاق نخواهد افتاد ، چرا که بازار بورس این کشش را ندارد و اگر بخواهیم وارد این فضا شویم وارد دومینوی خسارت بار در بازار سرمایه و افت شاخص و ارزش سهام عدالت می شویم. این در حال است که تاکید شده مردم به ماندگاری در سهامدار ی تشویق شوند، در تاریخ تمام دنیا هیچ شرکت سرمایه گذاری زیان ندیده ولی سهامداران خرد مکررا زیان دیده اند.

حیدری افزود: در شرکت های سرمایه گذاری ما یک سد قیمتی خرید و فروش در برابر افت بازار داریم، ولی در مورد سهامداران خرد این اتفاق نمی افتد. فقط مدیریت در شرایط مستقیم و غیر مستقیم تفاوت دارد. که در روش غیر مستقیم مدیریت سهام با کارشناسان زبده است و خطر سقوطشان کمتر است.

وی گفت: حق هیچ دخل و تصرف در سهامداری نخواهید داشت که در اطلاعیه سامانه سهام عدالت مطرح شده در مورد ردش غیر مستقیم ، مردم را به خطر وا می دارد، این تبلیغ منفی برای انتخاب گزینه سهامدار ی مستقیم است.

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24