Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس از ابتدای سال و تنها ظرف دو ماه بازدهی ۱۰۰ درصدی داشته حالا و در این روزها حال خوبی ندارد. اخبار نامفهوم از سهام عدالت و در نهایت آزادسازی آن از مهم ترین دلایل تاثیرگذار بر این بازار بودند. صحبت های ضد و نقیضی که همچنان ادامه داشته و به کلاف سردرگمی تبدیل شده است. اکثر کارشناسان معتقد هستند که از این پس خرید و فروش در این بازار تخصصی تر خواهد شد؛ سهامداران و فعالان نیز مانند چند ماه گذشته بدون دانش و کسب اطلاعات سودی عایدشان نخواهد شد.

واکنش منفی بورس به آزادسازی سهام عدالت در چه صورتی پایان می پذیرد؟

بورس24 : بورس از ابتدای سال و تنها ظرف دو ماه بازدهی ۱۰۰ درصدی داشته حالا و در این روزها حال خوبی ندارد. اخبار نامفهوم از سهام عدالت و در نهایت آزادسازی آن از مهم ترین دلایل تاثیرگذار بر این بازار بودند. صحبت های ضد و نقیضی که همچنان ادامه داشته و به کلاف سردرگمی تبدیل شده است. اکثر کارشناسان معتقد هستند که از این پس خرید و فروش در این بازار تخصصی تر خواهد شد؛ سهامداران و فعالان نیز مانند چند ماه گذشته بدون دانش و کسب اطلاعات سودی عایدشان نخواهد شد.

عظیم ثابت کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با بورس24 در اصلاح اخیر بازار و اینکه تا چه زمانی این روند ادامه خواهد داشت گفت: حرکت و روند بازار را باید تا حدود بسیار زیادی طبیعی قلمداد کنیم. چرا که از ابتدای سال تاکنون و تنها طی دو ماه بازدهی ۱۰۰ درصد داشته است. تا پیش از این کسی گمان نمی برد شاخص کل از یک میلیون واحد نیز عبور کند اما به دلیل نقدینگی موجود و همچنین رکود بازارهای موازی و شرایط خاص کشور شاهد بازدهی بالای بازار سرمایه بودیم. طبیعتا زمانی که بازار با شیب تندی رشدی می کند اصلاح آن نیز شدید خواهد بود. در حقیقت منتظر بهانه ای خواهد بود تا بازدهی افراد را شناسایی کند. اما مشکلی که همواره با آن مواجه هستیم حرکت احساسی و دسته جمعی در بورس است.

عظیم ثابت با بیان اینکه بازار چه در صعود و چه در روزهای افت تفکیکی میان صنایع و سهام مختلف قائل نیست افزود: پیش بینی ها بر این بود سهامی که به صورت غیرواقعی و بر اساس سفته بازی رشد کرده بودند اصلاح کنند؛ چرا که سهام بنیادی نه به آن میزان رشد کرده بودند و نه انتظار ریزش در اسکیل را داشتیم. اما آنچه که واضح و مبرهن بوده حرکت احساسی و دسته جمعی سهامداران در بازار سرمایه است. پالایشگاهی ها، خودرویی ها و بانکی ها در این مدت رشد بیشتری داشته اند اما انتشار گزارش های نه چندان مناسب پالایشگاهی مزیدی بر علت شد؛ گرچه انتظاری هم از این صنعت نمی رفت زیرا همواره قیمت گذاری ها در این صنعت دستوری بوده و با توجه به کاهش قیمت نفت و فعالیت های اقتصادی انتظار نمی رفت سود مناسبی شناسایی کنند.

او در ادامه تصریح کرد: اما از سویی صحبت های ضد و نقیض در خصوص آزادسازی سهام عدالت و اجرایی شدن فروش آن به نگرانی ها دامن زده و سبب شد افرادی که سهام شرکت هایی که در سبد سهام عدالت قرار دارد را در اختیار داشتند به طور هیجانی اقدام به فروش سهم های خود کنند زیرا گمان می کردند با آزادسازی فروش آن مردم دارنده سهام عدالت آن ها را فروخته و قیمت ها کاهش خواهد یافت. بر همین اساس مکانیزم عرضه و تقاضا در بازار به هم ریخت. به طور قطع فروش ۳۰ درصدی سهام عدالت با سازو کارهای بهتری هم می توانست صورت پذیرد. به طور مثال به جای فروش مستقیم از سوی افراد می توانستند با پذیرش شرکت های سرمایه گذاری سهام عدالت و از کانال های آن ها این مهم را انجام دهند.

این کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه با پذیرش شرکت های سرمایه گذاری های استانی این کار با سهولت بیشتری انجام می گرفت افزود: زمانی که در بازار تقاضا زیاد بوده و در روزهای صعودی بازار بهتر بود این کار صورت بگیرد؛ این در حالی است که طی این مدت بازارهای موازی نیز تحرکاتی داشته و اجرایی شدن این طرح را دچار نقصان کردند.

او در پایان خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا این نقدینگی از بورس خارج نشود چرا که قطعا آثار مخربی خواهد داشت. این مهم را دولت هم می داند و به خوبی از آن آگاه است. امسال تنها سالی بود که دیدیم کل ارکان نظام به دنبال تقویت این بازار بودند. باید راهکارهایی در نظر گرفته شود که مردم از بازار فراری نشوند. فعالان این بازار به یک اطمینان بخشی نیازمند هستند که سهام عدالت به درستی مدیریت شده و خللی در روند بازار ایجاد نخواهد کرد. اگر این اطمینان بخشی صورت بگیرد بازار همچنان پتانسیل برای رشد را دارد اما نه به شدت گذشته، از این پس روند بازار روند متعادل تری خواهد بود.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24