Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

طی روزهای اخیر سهم های سیمانی یکبار دیگر مورد اقبال اهالی بازار سرمایه قرار گرفته اند. تا جایی که در برخی از روزهای معاملاتی اخیر صنعت سیمان در میان همه صنایع بیشترین تعداد نماد در صف خرید را داشت و ظرف دو روز معاملاتی اخیر صدرنشین خرید حقیقی ها یک نماد سیمانی بود.

دولت به افزایش چند درصدی بهای سیمان رضایت می دهد؟

بورس24 : طی روزهای اخیر سهم های سیمانی یکبار دیگر مورد اقبال اهالی بازار سرمایه قرار گرفته اند. تا جایی که در برخی از روزهای معاملاتی اخیر صنعت سیمان در میان همه صنایع بیشترین تعداد نماد در صف خرید را داشت و ظرف دو روز معاملاتی اخیر صدرنشین خرید حقیقی ها یک نماد سیمانی بود.

خبر افزایش احتمالی نرخ سیمان در کنار جو عمومی مناسب بازار، مهمترین عامل ایجاد تقاضا در این صنعت شده است. یازدهم خرداد ماه جلسه فوق العاده ای با حضور هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با هدف بحث و بررسی پیرامون قیمت سیمان برگزار شد که بر اساس خبرهای دریافتی درخواست فعالان صنعت افزایش 63 درصدی نرخ سیمان است.

در سال های گذشته صنعت سیمان نسبت به سایر صنایع بسیار مهجور مانده و سعی شده تا کمترین افزایش نرخ به این صنعت اختصاص یابد که علت این امر استراتژیک بودن محصول سیمان است. اما تولیدکنندگان و فعالان این حوزه همواره نسبت به ارزان بودن بهای سیمان در داخل و حتی نسبت به قیمت جهانی سیمان همواره انتقاد داشتند.

حال که درخواست افزایش نرخ 63 درصدی سیمان مطرح شده چنانچه با این مقدار موافقت شود شاید بخش زیادی از هزینه ها و بهای تمام شده تولیدکنندگان این صنعت را پوشش دهد اما متاسفانه هنوز خبر موثقی در این خصوص منتشر نشده و مسئولان و مدیران صنعت سیمان نیز از شفاف سازی و مصاحبه در این خصوص سر باز می زنند.

یک مقام مسئول در گفت و گو با خبرنگار بورس24 گفته که هنوز مقدار دقیق افزایش نرخ مشخص نیست اما احتمالا این افزایش بین 30 تا 60 درصد خواهد بود.

یکی دیگر از مقام های مسئول و شناخته شده صنعت سیمان نیز به خبرنگار بورس24 اعلام کرد که درباره افزایش نرخ سیمان به جمع بندی هایی رسیده ایم اما قرار شده تا فعلا صحبتی در این خصوص به میان نیاید تا وزارت مربوطه نظر قطعی خود را در خصوص پیشنهاد مطرح شده برای افزایش نرخ سیمان اعلام کند.

به هر رو، آنچه که مسلم است افزایش نرخ سیمان قطعی است و به زودی اعلام خواهد شد اما احتمالا با مقدار درخواست شده یعنی 63 درصد موافقت نشده و به کمتر از این مقدار رضایت داده شود.

صنعت سیمان کمتر از یک سوم از راه کل سال 98 را در کمتر از سه ماه نخست سال 99 پیش رفت

گفتنی است میانگین بازدهی صنعت سیمان در سال 98 برابر با 360 درصد بود و در این گروه سهم های سفار، سدشت و سبزوا بیش از هزار درصد بازدهی داشتند. قیمت سهام شرکت های ستران، سصفها، سکارون، سباقر و سمتاز نیز در کل دوره 12 ماهه سال گذشته بیش از 500 درصد و کمتر از 870 درصد افزایش داشت و نام این 5 نماد در جدول رتبه بندی پربازده ترین سیمانی های سال 98 در رتبه های چهارم تا هشتم قرار گرفت.

در سالی که گذشت ساوه با 7 درصد کمترین بازدهی را در میان گروه خود کسب کرد. پس از آن سهم های سجام با 188 درصد، سخواف با 192 درصد و سلار با 193 درصد در زمره کم بازده ترین های سیمانی قرار داشتند.

سیمانی های ممتاز سال 99 را بشناسید

از ابتدای سال 99 تا کنون میانگین بازدهی صنعت سیمان در بازار سرمایه بیش از 110 درصد بود و در این صنعت سهم های سصوفی، سبزوا و سفارس بیشترین بازدهی را کسب کرده اند. به نحوی که بهای این سهم ها از آغاز امسال تا 25 خرداد ماه بیش از 200 درصد رشد یافته است.

اما در این مدت نمادهای سخواف با حدود 20 درصد، سفار تقریبا با 24 درصد و سلار با 26 درصد عنوان کم بازده ترین سهم های سیمانی را به خود اختصاص دادند.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24