Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

یک مقام نظارتی: محدودیت زمانی کاهش حد نصاب صندوق ها تا پایان سال تمدید شد. مدیر صندوق های کاریزما: فشار فروش صندوق ها جمعا ٧ الی ١٠ هزار میلیارد تومان است که تاثیر چندانی بر روند بورس ندارد.

منفی های اخیر بازار را به گردن فیکس اینکام ها نیاندازید

بورس24 : بر اساس ابلاغ مصوبه سازمان بورس، صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت موظف شدند تا سقف سرمایه گذاری خود را در سهام به 5 درصد کاهش دهند. این ابلاغیه 11 مرداد ماه از سوی مدیریت نظارت بر نهادهای مالی به مدیران صندوق های با درآمد ثابت و کلیه فعالان بازار سرمایه ابلاغ شد و فرصت یک ماهه از تاریخ ابلاغ برای آن در نظر گرفته شد.

برخی از فعالان و تحلیلگران بازار سرمایه فروش های سنگین حقوقی ها در قیمت های منفی را ناشی از رعایت این مصوبه از سوی صندق های سرمایه گذاری دانستند. اما حقیقت اینگونه نیست.

سازمان در خصوص اجرای این مصوبه کاملا منعطف است

راضیه صباغیان سرپرست مدیریت نظارت بر نهادهای مالی در گفت و گو با خبرنگار بورس24 درباره شائبه ای که در خصوص تاثیر کاهش حد نصاب سرمایه گذاری صندوق های با درآمد ثابت بر بازار سرمایه به وجود آمده، اعلام کرد: این شایعات به شدت تکذیب می شود. الزام زمانی که برای کاهش حد نصاب سرمایه گذاری صندوق های فیکس اینکام از 10 به 5 درصد در نظر گرفته شده بود اصلاح شده و همکاران ما به کلیه صندوق ها این موضوع را اعلام کردند. در واقع محدودیت زمانی برای رعایت این حد نصاب برای فیکس اینکام ها تا پایان سال تمدید شد.

او در ادامه تاکید کرد: از لحاظ زمانی برای رعایت حد نصاب سرمایه گذاری فیکس اینکام ها در سهام کاملا منعطف هستیم. اما این موضوع را نیز در نظر داشته باشید که بسیاری از این صندوق ها قبل از این ابلاغیه نیز کمتر از 10 درصد در سهام سرمایه گذاری داشتند. موضوع دوم این که کاهش حد نصاب سرمایه گذاری صندوق های فیکس اینکام از 10 به 5 درصد در مقابل ارزش بازار مبلغ قابل ملاحظه ای نیست و در واقع این یک قیاس کاملا اشتباه است که بخواهیم روند منفی اخیر بازار را ناشی از کاهش حد نصاب سرمایه گذاری فیکس اینکام ها در سهام بدانیم.

وی اضافه کرد: شاید این موضوع برای صندوق های سهامی منطقی باشد. زیرا همه پورتفوی صندوق های سهامی شامل سهام است و اگر حجم ابطالی ها بالا باشد مجبور به فروش سهام خواهند بود. اما در مورد صندوق های فیکس اینکام با توجه به حجم پایین سرمایه گذاری در سهام و در نظر گرفتن این موضوع که 90 درصد از منابع این صندوق ها نقد هستند و شامل گواهی سپرده و اوراق فیکس اینکام هستند، نمی تواند صحیح باشد.

صباغیان در پایان باز هم تاکید کرد: ما به صندوق های فیکس اینکام فرصت کافی را داده ایم تا در زمان مناسب با بهترین استراتژی ابلاغیه مربوط به کاهش حد نصاب سرمایه گذاری در سهام را رعایت کنند و در این باره سقف و محدودیت زمانی وجود ندارد. بنابراین تحلیل هایی که اخیرا در بازار در خصوص تاثیر این ابلاغیه بر روند منفی بازار شکل گرفته کاملا اشتباه است.

حجم فروش فیکس اینکام ها در مقابل ارزش کنونی بازار ناچیز است

در همین خصوص با عزت الله طیبی مدیر صندوق های تامین سرمایه امین گفت و گو کردیم. او گفت: در ابتدا قوانین به صورتی بود که صندق های فیکس اینکام می توانند تا سقف 25 درصد از منابعشان را سهام خریداری کنند. اما در تاریخ 17 فروردین 99 ابلاغیه ای به صندوق ها داده شد که در آن گفته شد صندق های با درآمد ثابت باید باید سقف سهامشان را تا 10 درصد کاهش دهند و برای این کار الزام زمانی سه ماهه در نظر گرفته شد. در ادامه در تاریخ 11 مرداد ماه حد نصاب سهام را از 10 درصد به 5 درصد کاهش دادند و گفته شد که ظرف یک ماه باید این اصلاحات انجام شود. یعنی تا تاریخ 11 شهریور 99.

وی بیان داشت: در مورد برخی از صندوق ها که پتانسیل افزایش سقف و افزایش سرمایه گذاری داشتند این موضوع به خودی خود جبران می شود. به عنوان مثال صندوق با درآمد ثابت کمند در زمان این ابلاغیه 2 هزار میلیارد تومان بود و نزدیک به حدود 12 تا 13 درصد از منابع آن به سهام اختصاص یافته بود. اما اکنون ارزش این صندوق به 6 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. در واقع با توجه به این که دارایی های این صندوق رشد کرده خود به خود مصوبه سازمان در آن رعایت شده و درصد سهام آن به 5 درصد رسیده است.

او در ادامه به صندوق هایی اشاره داشت که با کاهش منابع مواجه بودند و ابراز داشت: اما صندق هایی که با کاهش منابع مواجه بودند یا امکان رشد منابع را نداشتند قاعدتا می بایست خود را با این مصوبه وفق دهند. ضمن این که سازمان هم دراین خصوص مراعاتی دارد و اینگونه نیست که الزام زمانی در این خصوص وجود داشته باشد.

وی تاکید کرد: فقط باید به سازمان اثبات شود که مدیران صندوق ها در صدد رعایت این مصوبه هستند و تصمیم به فروش پله ای سهام خود دارند تا حد نصاب آن را در صندوق های فیکس اینکام به 5 درصد برسانند. این مصوبه از سوی صندوق ها در زمان هایی که بازار فرصت دهد اجرا می شود.

طیبی در ادامه اذعان داشت: در نظر داشته باشیم که در بازاری که حجم معاملاتش بالاست اینگونه فروش ها تاثیر چندانی ندارد. اگر فرض کنیم که صندوق هایی که منابعشان ثابت بوده و رشد منابع نداشتند چنانچه حدود 7 تا 10 هزار میلیارد تومان فروش انجام دهند دستورالعمل سازمان رعایت می شود. در بازاری که حجم نقدینگی اش تا این حد بالاست این مبالغ فروش از سوی صندوق ها تاثیری در روند بازار ندارد. از طرفی صندوق ها یکجا و به یکباره فروش های خود را انجام نمی دهند و زمانی که بازار فرصت دهد از سهم خارج می شوند. بنابراین نگرش و استدلال بازار در خصوص تاثیر این مصوبه بر بازار سرمایه نادرست است.

این مدیر سرمایه گذاری در پایان تاکید کرد: فروش هایی که اخیرا صورت گرفته از محل صندوق ها نبوده اما زمانی که بحث خروج منابع مطرح باشد با توجه به ماهیت سیال صندوق ها و مخصوصا صندوق های سهامی اگر خروج منابع صورت بگیرد آن ها نیز مجبور به فروش هستند تا پول درخواست شده از سوی سرمایه گذار را تامین و پرداخت نمایند. اما در خصوص صندوق های با درآمد ثابت به نظر نمی رسد که رعایت حد نصاب 5 درصدی سرمایه گذاری در سهام در روند بازار تاثیر چندانی داشته باشد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24