Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

هر چند طی ماه های گذشته رشد بی رویه ای را در بورس شاهد بودیم و حبابی در صنایع مختلف به خصوص شرکت های کوچک ایجاد شده بود، به نظر می رسید باید فضایی ایجاد می شد تا این حباب تخلیه شود که البته این اتفاق هم رخ داد. خوشبختانه این حباب به خصوص در سهم های کوچک در حال تخلیه شدن است.

خوش‌بینی یک خبره بازار سرمایه به وضعیت بورس؛ حباب بازار تخلیه شده، ترس آن ریخته و باید همگام با تحولات اقتصادی حرکت کند

بورس24 : معاملات روز گذشته بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۲۳ هزار و ۲۱۰ واحد کاهش در رقم یک میلیون و ۵۲۲ هزار واحد ایستاد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۱۹۶۸ واحد کاهش رقم ۳۹۸ هزار و ۶۹۸ واحد را ثبت کرد. معامله گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۳۶ هزار و ۹۷۵ میلیارد ریال انجام دادند.

محمدعلی احمدزاد اصل کارشناس خبره بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس24 در رابطه با چشم انداز بازار سهام گفت: در حال حاضر بورس از شرایط خوبی برخوردار بوده و شخصا به آینده این بازار امیدوار هستم. هر چند طی ماه های گذشته رشد بی رویه ای را در بورس شاهد بودیم و حبابی در صنایع مختلف به خصوص شرکت های کوچک ایجاد شده بود، به نظر می رسید باید فضایی ایجاد می شد تا این حباب تخلیه شود که البته این اتفاق هم رخ داد. خوشبختانه این حباب به خصوص در سهم های کوچک در حال تخلیه شدن است.

وی گفت: استفاده از ابزار اختیار فروش تبعی وسایر ابزارهای این چنینی و همچنین رواج بازارگردانی در شرایطی صورت می گیرد که اعتقاد به ارزنده بودن سهام وجود دارد. بازارگردانی و همچنین انتشار اوراق اختیار فروش تبعی می توانند نقطه آغازینی برای شروع مجدد روند صعودی بازار، به واسطه اعتمادی که برای سهامداران ایجاد می کنند باشند. بازار ما بازارهوشمندی بوده که بر اساس مولفه های تاثیرگذار در حال فعالیت است و نه بر اساس مصاحبه هایی که انجام می گیرد و هیچگونه پایه علمی هم ندارند. معتقدم ثبات نسبی در آینده ایجاد شده و بازار به سمت آرامش حرکت خواهد کرد.

او با اشاره به اینکه ابزار مشتقه تبعی به کمک بازار خواهند آمد افزود: باید این مهم را به فال نیک بگیریم. این ها سبب رشد آتی بورس خواهند شد. البته به شرط اینکه دوباره آن فضای ترس را به بازار برنگردانیم. بازاری با این ارزش و حجم معاملات باید حکمرانی و نظارت خوبی برای آن صورت بگیرد؛ البته نظارت نه به معنای دخالت و دستکاری در قیمت ها.

این خبره بازار سهام در رابطه با علت و چرایی همگام نبودن بورس با رشد نرخ ارز گفت: علت این موضوع ترس حاکم بر رفتار سرمایه گذاران بوده است. طی ماه های گذشته و زمانی که بورس بی وقفه در حال رشد بود بازدهی بیش از 300 درصدی را در تنها کمتر از چهار ماه کسب کرده بودند. افزایش نرخ در بازارهای موازی رخ داد و از سویی تورم افسار گسیخته ای وجود داشت. ترسی که در وجود سرمایه گذاران و فعالان وجود داشت به تمام مردم تسری یافته و سبب نزول بازار سهام شد. در حقیقت این عاملی بود که اجازه نداد بورس همگام با افزایش نرخ ارز پیش برود. به محض اینکه بر این ترس غلبه کنیم و اعتماد جای ترس را بگیرد، بورس باز هم به روزهای خوب خود بازخواهد گشت. معتقدم رشد بازار اجتناب ناپذیر است.

او افزود: در این برهه زمانی بورس محمل خوبی برای استقرار سرمایه های خرد و کلان خواهد بود. حباب بازار تخلیه شده، ترسش ریخته و به نظر من باید همگام با تحولات اقتصادی که در کشور رخ داده حرکت کند. می تواند حتی رشدهای قبلی خود را پس بگیرد به شرط آن که سرمایه گذاران در سرمایه گذاری به عقلانیت و تحلیل و کارشناسی روی بیاورند.

محمدعلی احمدزاد اصل همچنین در رابطه با مصوبه اخیر سازمان بورس اوراق بهادار مبنی بر ممنوعیت نوسان گیری روزانه بیان کرد: معتقدم در این خصوص نهاد متولی باید تجدید نظر کند. این گونه معاملات عمق بازار را بیشتر می کنند. فعالیت بازارگردان ها همین نوسان گیری روزانه است. به نظر می رسد این محدودیت به زودی برداشته خواهد شد اگرچه همچنان در فرابورس وجود دارد و هیچگونه محدودیتی هم ایجاد نکرده است. در رابطه با ممنوعیت معاملات الگوریتم نیز به واسطه هیجان مضاعفی که در بازار ایجاد کرده و به نوعی حتی می تواند روند را دستکاری کند و اثرگذار باشد در مسیر کاهش یا افزایش قیمت ها برای تعادل بخشیدن و ایجاد آرامش در بازار در یک مرحله ای منطقی به نظر می رسد که این ممنوعیت ایجاد شود. بازار ما بازار حرفه ای ها نیست که بتواند از ابزار الگوریتم استفاده نماید.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • عبدالرضا فردی
    عبدالرضا فردی

    Thanks

    3 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24