Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

فقط بلندمدت نگرها سود می کنند خیلی ها از ارزندگی قیمت سهم های داخل پرتفوی خود خبر نداشتند و فقط صف فروش می چیدند! حرکت بازار رو به بالاست ، اما در بلندمدت...

تحلیل جدید علیرضا عسگری مارانی از اوضاع و احوال بورس

بورس24 : بازار سرمایه از بیستم مرداد ماه تغییر رویه داده و از روند صعودی به نزولی تبدیل شده است. در این دوره تقریبا دو ماهه میانگین بازدهی بازار به منفی 28 درصد رسیده و بسیاری از سهم ها حتی تا منفی 70 درصد اصلاح قیمتی داشتند اما موضوع مهم تر آن که ارزش معاملات خرد به طور محسوسی کاهش یافته است.

پیش از آغاز روند نزولی اخیر بازار ارزش معاملات خرد روزانه در عمده روزها بالاتر از 20 هزار میلیارد تومان بود اما در هفته های گذشته این مقدار تقریبا به کمتر از نصف رسیده است.

روند کاهشی اخیر بازار سرمایه در حالی شکل گرفت که نرخ دلار صعودی بود. عاملی که همواره در بازار سرمایه به عنوان یک محرک افزایشی عمل کرده بود ، این بار تاثیری در رشد بازار نداشت.

باید برای سرمایه گذاران امیدآفرینی کرد

علیرضا عسگری مارانی از خبرگان بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص تحولات اخیر بازار سرمایه و افت قابل توجه ارزش معاملات خرد ابراز داشت: در بحث سرمایه گذاری موضوع امید بسیار حائز اهمیت است. از ماه های پایانی سال 98 نقدینگی زیادی توسط سهامداران خرد روانه بازار سرمایه شد با این امید که ضمن حفظ اصل دارایی خود هم به کپتال گین دست یابند و هم دیویدنت دریافت نمایند اما در ماه های گذشته احساس کردند که پیش بینی هایی که در کسب سود از بازار داشتند محقق نخواهد شد. این موضوع دلایل گوناگونی دارد.

وی افزود: یکی از مهمترین دلایل آن است که ما نتوانستیم به سرمایه گذاران جدید اطلاعات درستی را در خصوص ارزندگی سهام شرکت ها ارائه کنیم. عدم وجود بازارگردان ها در مواقع لزوم نیز به بی اعتمادی سرمایه گذاران جدید در بازار سرمایه دامن زد. از طرفی شرایط عرضه صندوق دارا دوم هم مزید بر علت شد. مساله بعدی این بود که در سال جاری عمده بنگاه ها افزایش سرمایه هایی را اعمال کردند که بالاتر از نرمال بود و در نتیجه سود تقسیمی چندانی نداشتند.

او با تاکید بر این که سرمایه گذارانی که با پای خود وارد بازار سرمایه شدند آرامش بیشتری را از بازار انتظار داشتند، گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که باید به آن توجه داشت این است که در بحث ipo ها یا همان عرضه های اولیه نباید سهم ها را به حدی ارزان عرضه کنیم که در مدت کوتاهی مانند دو تا سه ماه بهای آن نسبت به روز عرضه چند برابر شود. زیرا مردم به کسب سود در کوتاه مدت عادت می کنند و رفته رفته این موضوع به یک فرهنگ در بحث سرمایه گذاری بدل می شود. برعکس، باید کاری کنیم که نگاه سرمایه گذاران بازار سرمایه بلند مدت باشد.

این کارشناس خبره بیان داشت: اگر شرایط به گونه ای باشد که سرمایه گذاران بتوانند سود زیادی را در کوتاه مدت شناسایی کنند قطعا پس از شناسایی سود از بازار خارج خواهند شد.

فروش سهام در قیمت های بالا توسط دولت بدون حضور بازارگردان

او در ادامه به نقش دولت در این فرهنگ سازی اشاره کرد و اظهار داشت: دولت به رغم این که اعلام کرد که از بازار سرمایه حمایت می کند اما از لحاظ فاندامنتالی هیچگونه اقدام جدی در خصوص حمایت از بازار سرمایه انجام نداد و در مقابل اقداماتی را انجام داد که به عدم دریافت احساس مطلوب از سوی سرمایه گذاران دامن زد. مثلا در خصوص صندوق دارا دوم سازمان خصوصی سازی سهام پالایشی را در قیمت های بالا به مردم فروخت که این موضوع احساس خوبی را برای مردم در پی نداشت. از طرف دیگر ضوابطمان در این خصوص برعکس انجام شد. به جای افشای قبل از فروش، پس از فروش افشای اطلاعات دراین خصوص انجام شد.

عسگری مارانی در گفت و گو با بورس24 تاکید کرد: سهامدار عمده و اعضای هیات مدیره پالایشی ها یعنی دولت سهم را در قیمت های بالا به مردم فروخت اما هیچ بازارگردانی پس از فروش های انجام شده برای این سهم ها قرار نداد. در واقع تاخیر در مکانیزم تصمیم گیری در این خصوص موجب اذیت شدن و عدم دریافت احساس مطلوب از سرمایه گذاری مردم در بازار سرمایه شد.

سرمایه گذاری بلند مدت در بازار سهام مردم را بیش از هر بازار دیگری منتفع خواهد ساخت

او در پاسخ به این که چشم انداز آینده بازار سرمایه را چگونه ارزیابی می کنید و چه راهکاری برای استقبال مجدد سرمایه گذاران خرد از بازار سرمایه دارد، اینگونه پاسخ داد: باید به چند نکته توجه داشت، این که شرکت ها گزارش های ماهه خوبی دارند و قطعا گزارش های ماهه دوم امسال بهتر از ماهه اول خواهد بود. از طرفی سرمایه گذاری بلند مدت در بازار سرمایه قطعا و یقینا سودهایی را برای سرمایه گذاران به همراه خواهد داشت که برخی در ماه های اخیر از سایر بازارها کسب کرده اند. در حال حاضر شرکت ها و سهم هایی در بازار سرمایه وجود دارند که پی بر ای آن ها بین 10 تا 20 است. این سهم های بسیار ارزنده که تعداد آن ها کم نیست می توانند بازدهی قابل توجهی را به سرمایه گذاران بلند مدت و با دید حداقل دو ساله بدهند. سرمایه گذاران باید با نقدینگی خود پورتفوی مناسبی را از سهم های ارزنده و مناسب تشکیل دهند و وظیفه اطلاع رسانی درست در این خصوص بر دوش مراکزی مانند رسانه ها، صدا و سیما، شرکت های مشاور سرمایه گذاری و سبدگردان هاست.

شرایط تولید شرکت ها خوب است ، اما مکانیزم های قیمت گذاری باید تغییر کند

وی افزود: اگر مردم مباحث تخصصی و جزئیات عملکرد شرکت ها را آن گونه که باید متوجه نشوند اما قطعا می دانند و متوجه هستند که مثلا خودروسازی که محصولاتش را با قیمت هایی بسیار پایین تر از بازار می فروشد منافع خود از این محل را از دست می دهد بنابراین شرایط فعلی باید تغییر کند. حقیقت این است که وضعیت تولید شرکت های ما خوب است اما مکانیزم قیمت گذاری محصولات با مشکل همراه اشت. مشکلاتی که ضمن آسیب زدن به تولیدکنندگان به عدم احساس رضایت و اعتماد سرمایه گذاران بازار سرمایه نیز دامن می زند. بنابراین باید بحث قیمت گذاری در کشور جدی گرفته شود.

عسگری مارانی در پایان به موضوع مهم دیگری در خصوص روش قیمت گذاری سهام شرکت ها اشاره کرد و گفت: کشور ما در شرایط تورمی است و در چنین وضعیتی در روش قیمت تمام شده شرکت ها حتما باید دارایی های سمت راست ترازنامه یعنی دارایی های ثابت تجدید ارزیابی شود تا استهلاک واقعی باشد. در این شرایط دیگر درست نیست که با روش های سنتی قیمت تمام شده شرکت ها را محاسبه کرد. رسیدن به این موضوع می طلبد که کمیته فنی سازمان حسابرسی، سازمان بورس و مدیران شرکت ها برای ارائه گزارش ها در این خصوص عمیقا فکری بیاندیشند.

او اضافه کرد: ضمنا دولت موظف است تا با سیاستگذاری های خود فضای سرمایه گذاری را مناسب نماید تا مردم از این تلاطم ها آسیب نبینند. اما متاسفانه در حال حاضر شاهد چنین سیاستگذاری های منسجمی در بازار اولیه و ثانویه نیستیم.

این کارشناس خبره در پایان ضمن جمع بندی گفته هایش ابراز داشت: در دو تا 3 ماه گذشته علاوه بر این که در بخش واقعی اقتصاد امید تازه ای برای سرمایه گذاران نساختیم، تداخل مراکز تصمیم گیری نیز به گونه ای بود که نگاه خوشبینانه و مثبت مردم به بازار کمرنگ شد. اما حالا باید تمامی سرمایه گذارانی که در ماه های گذشته با پای خود وارد بازار سرمایه شده بودند و ظرف حدود 2 ماه گذشته از بازار ناامید شده اند را با تلاش و بهبود شرایط به بازار بازگردانیم. در مقابل سرمایه گذاران خرد باید توجه داشته باشند که به سرمایه گذاری در بازار سرمایه به دید بلند مدت نگاه کنند. سرمایه گذاری بلند مدت در این بازار قطعا منافعی را برای آن ها در پی خواهد داشت که هیچ بازار دیگری به آن ها نمی دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24