Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

در مصاف با جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم فرهاد دژپسند با حضور در برنامه «نگاه یک» با اشاره به اینکه در شرایط جنگ تحمیلی اقتصادی و کرونا هستیم، گفت: کرونا به شدت دنیا را از نظر اقتصادی، متاثر کرده است، اما خوشبختانه توانستیم که...

وزیر اقتصاد: کوچ نقدینگی به بازار ارز و سکه موجب افزایش نرخ‌ ها می‌ شود

بورس24 : فرهاد دژپسند با حضور در برنامه «نگاه یک» با اشاره به اثرات سوء اقتصادی ناشی از شیوع بیماری کرونا افزود: باید تلاش کنیم تا زنجیره تکثیر این ویروس را قطع کنیم.

دژپسند همچنین به اهمیت اجرای سیاست‌ های اقتصاد مقاومتی اشاره و اضافه کرد: از سال ۱۳۹۲ که این سیاست‌ها ابلاغ شد هر قدر زمان می‌گذرد، بیشتر به کارساز بودن این سیاست‌ها پی می‌بریم.

وی افزود: این سیاست‌ ها دامنه کاملی را پوشش می‌ دهند و رویکردهایی که در آن وجود دارد از جمله مردم بنیان شدن، عدالت بنیانی، دانش بنیانی، برون گرایی و درون زایی، منظومه کاملی را شکل می‌دهند

وزیر امور اقتصادی با بیان اینکه در شرایط جنگ تحمیلی اقتصادی و کرونا هستیم، گفت: کرونا به شدت دنیا را از نظر اقتصادی، متاثر کرده است، اما خوشبختانه توانستیم مانع از تحقق اهداف دشمنان شویم.

دژپسند با اشاره به اینکه همه بندهای سیاست‌های اقتصادی مقاومتی اجراء شده است، اضافه کرد: در شرایطی که در مصاف با جنگ تحمیلی اقتصادی هستیم آن بنیان‌ها به گونه‌ای باید شکل پیدا کند که آسیب پذیری، کم شود و تاب آوری افزایش یابد.

دژپسند ادامه داد: دو سال پیش در ۱۳ آبان سال ۱۳۹۷، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد می‌خواهد در مدت سه ماه، نظام ایران را تغییر دهد، اما ۲۴ ماه از این اعلام گذشته و اتفاقی نیفتاده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با این جنگ تحمیلی اقتصادی، مشکلاتی بر مردم تحمیل شد و تک تک آحاد جامعه ایران با این مشکلات، دست و پنجه نرم کردند، واردات دارو با مشکلاتی مواجه شد و سختی را بر مردم تحمیل کرد، اما به علت تلفیق مردم بنیانی و دانش بنیانی، دشمن نتوانست به اهداف خود برسد.

دژپسند اضافه کرد: در ۷ ماه پارسال، ۲۷ هزار میلیارد تومان از منابع تنخواه استفاده کرده بودیم، اما این رقم در مدت مشابه امسال به علت افزایش تاب آوری و مردم بنیانی با کاهش ۱۵ هزار میلیارد تومانی به ۱۲ هزار میلیارد تومان رسید.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: بسیاری از مودی‌های مالیاتی، احساس مسئولیت کردند بنابراین مالیات به خوبی محقق شد و هفت دوازدهم امسال ۱۰۰ درصد محقق شد.

دژپسند با بیان اینکه با اصلاح روش‌هایی توانستیم هزینه‌ها را کنترل کنیم، گفت: روش تامین مالی از طریق مراجعه به مردم از جمله فروش اوراق، کمک زیادی به ما کرده است و در ۷ ماه امسال از محل اوراق، ۱۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد و تامین مالی داشتیم که از این رقم، ۹۰ هزار میلیارد تومان از طریق فروش اوراق بوده است.

وی، واگذاری اموال دولتی را از دیگر روش‌های تامین مالی دولت، بیان و اضافه کرد: صندوق‌های (ETF) و فروش دارایی‌های دولت به آحاد مردم با کارت ملی و به صورت برابر از جمله این روش‌ها بود که حدود ۵ و نیم میلیون نفر در خرید این صندوق‌ها مشارکت کردند و مردم با این روش صاحب سهام و دارایی شدند و توزیع عادلانه ثروت انجام شد.

دژپسند گفت: استفاده از این روش‌ها موجب شد که تا کنون بودجه کشور به گونه‌ای مدیریت شود تا بسیاری از نگرانی‌هایی اقتصاددانان بر طرف شود.

جذب ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت:در ۷ ماه امسال توانستیم حدود سه میلیارد و هشتصد میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی را جلب کنیم که در مدت یک تا ۲ سال اجرایی می‌شود.

دژپسند در ادامه برنامه «نگاه یک» با اشاره به اینکه تورم در اقتصاد کشورمان، علل مختلفی از جمله فشار تقاضا، جهش هزینه‌ها و انتظارات داشته است، افزود: در برخی موارد هر سه این موارد با هم بوده است، اما اکنون علت عمده تورم ناشی از افزایش هزینه هاست.

وی با بیان اینکه حدود ۸۰ تا ۸۷ درصد واردات شامل کالاهای واسطه ای، مواد اولیه و ماشین آلات بوده است، ادامه داد: زمانی که این کالاها متاثر از نرخ ارز، دچار افزایش و جهش قیمتی می‌شوند این موضوع به فرآیند تولید منتقل می‌شود و هزینه‌های تمام شده تولید را افزایش می‌دهد و در نهایت، قیمت تمام شده کالا بالا می‌رود.

دژپسند اضافه کرد: کوچ نقدینگی به بازار سکه و ارز هم موجب افزایش نرخ‌ ها می‌شود.

وی گفت: همه توان دشمن صرف شد تا نتوانیم صادرات نفتی و غیر نفتی را انجام دهیم و در صورت انجام صادرات نتوانیم منابع مالی آن را وارد کشور کنیم.

دژپسند افزود: در کنار این موضوع، متاسفانه در برخی مواقع سوداگران به فضای نا اطمینانی دامن زدند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه صادرکنندگان کشورمان در جبهه اقتصادی خارجی ما خوب کار کردند و ارز بسیاری را وارد کشور کردند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه بخش‌ های خصوصی در شرایط تحریم کنونی بازیکن اصلی ما هستند، گفت: برخی افراد از موقعیت کنونی سوء استفاده کردند که با آن‌ها برخورد شده است و با بقیه افراد متخلف هم برخورد لازم انجام می‌ شود.

منبع: سنا

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24