Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

ماجرای عرضه کم محصولات نوردی در بورس کالا و فروش بقیه آن در بازار سیاه، باعث شده تا بازار مسکن نیز دچار آسیب شود. نوردکاران حتی با شیوه‌نامه وزارت صمت که آنها را مکلف کرده همه محصول خود را در بورس عرضه کنند، مخالفت کرده‌اند.

رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان مطرح کرد؛ سود ١۴٠ هزار‌میلیاردی برای نوردکاران متخلف

بورس24 : ماجرای عرضه کم محصولات نوردی در بورس کالا و فروش بقیه آن در بازار سیاه، باعث شده تا بازار مسکن نیز دچار آسیب شود. نوردکاران حتی با شیوه‌نامه وزارت صمت که آنها را مکلف کرده همه محصول خود را در بورس عرضه کنند، مخالفت کرده‌اند. مجتبی بیگدلی، رئیس مجمع ملی صنعت مسکن و رئیس انجمن انبوه‌سازان مسکن و ساختمان در این زمینه گفت که دولت باید توانایی خود در مدیریت این موضوع را نشان دهد و نگذارد عده‌ای خواسته یا نا‌خواسته از این نبود شفافیت استفاده کنند. او گفت رانتی در حدود 140 هزار میلیارد تومان در‌این‌میان به جیب برخی رفته که هیچ نهادی نیز درباره آن پاسخ‌گو نیست. بیگدلی می‌گوید گرانی محصولات نوردی مانند آهن که قیمت آن از سه هزار تومان تا مرز 11 هزار تومان بالا رفته، سودی کلان برای برخی ایجاد کرده که نتیجه آن گرانی مسکن در کلان‌شهری مانند تهران است.

‌برخی از نوردکاران، برخلاف قانون محصول تولیدی خود را در بورس عرضه نمی‌کنند یا به صورت ناقص این کار را انجام می‌دهند. نبود شفافیت آماری نوردکاران چه تأثیری بر بازار دارد؟

دولت در این زمینه برنامه‌ریزی بسیار ضعیفی دارد. یکی از دلایلی که می‌گوییم دولت توانایی اداره این امور را ندارد و همه چیز را به پای تحریم می‌نویسد، همین موضوع است. حدود 20 میلیارد دلار ارز چهار‌هزار‌و 200‌تومانی پرداخت شده است که قطعا سرنخ‌های این منابع که در کجا خرج شده است، وجود دارد. سؤال اینجاست که چرا دولت هیچ گزارشی از آن به مردم و قوه قضائیه نمی‌دهد؟ جواب این سؤال مشخص است. متأسفانه بدنه‌ای از دولت، خواسته یا ناخواسته از این نبود شفافیت، سوءاستفاده می‌کند؛ در‌صورتی‌که با کوچک‌ترین نظارت، پیگیری و مدیریت منابع این مشکلات حل‌شدنی است. دولت در این چند ماه آخر باید به یک روش صحیح و اصولی برگردد و با کمک مجلس و قوه قضائیه، گلوگاه‌ها و راه‌های غارت منابع را ببندد. ارقامی که در این راه نصیب برخی شده، نزدیک 140 هزار میلیارد تومان است که نه وزارت صمت در این زمینه جواب‌گو است و نه نهادهای بازرسی مانند تعزیرات. دولت باید کارنامه خود را درست کند و راه‌هایی را که باعث غارت منابع ملت می‌شود، اصلاح کند.

‌گران‌فروشی محصولات از سوی نوردکاران چه تأثیری در گرانی مسکن داشته است؟

واقعا قیمت آهن و میلگرد هیچ ربطی به تحریم و برجام ندارد و اگر قیمت دلار به صد هزار تومان هم برسد، نباید قیمت هر کیلو‌گرم آهن بالاتر از سه ‌هزار تومان باشد؛ اما الان در حدود 11 هزار تومان به فروش می‌رسد. این مابه‌التفاوت به جیب چه کسانی می‌رود؟ همین اتفاقات باعث شده در کلان‌شهری مثل تهران، قیمت میانگین مسکن از متری 25 میلیون تومان به 80 میلیون رسیده است و حتی در بالای تهران تا 150 میلیون تومان نیز برسد. این یک رانت بزرگ است که باید با آن برخورد شود. واقعا اگر چنین اتفاقی در کشور افغانستان رخ می‌داد، قطعا هیئت دولت استعفا می‌داد و وزیر مربوطه برکنار می‌شد. واقعا مدیران باید به این امور رسیدگی کنند. به عقیده من در مدت 10 روز می‌توان رانت‌خواران را پیدا کرد و مشکلات را حل کرد. بالاخره در هر کشور افراد فاسد نیز وجود دارند. با دامن‌زدن به مشکلات به دنبال سود و منفعت خود هستند.

‌دولت به‌تازگی شیوه‌نامه‌ای را برای فولاد به تصویب رسانده که در یکی از بندهای آن بر عرضه کل محصولات زنجیره فولاد در بورس تأکید شده است. این اقدام در راستای حذف زمینه فسادی که از آن صحبت کردیم، انجام شده است؛ اما برخی از نوردکاران مقابل این تصمیم ایستاده‌اند و با آن مخالفت می‌کنند. تمکین‌نکردن نوردکاران به مصوبه وزارت صمت درباره عرضه کل محصول‌شان در بورس چه نتایجی در بر دارد؟

در این زمینه دولت می‌تواند در یک فضای روشن‌تر عمل کند و استدعا داریم در این ماه‌های آخری که از عمر دولت باقی مانده، مشکلات را حل کنند. مردم زیر چرخ‌های رانت‌خواران خرد شده‌اند و حتی برخی از انبوه‌سازان به زندان افتاده‌اند؛ چون خانه‌ای را ساخته و پیش‌فروش کرده؛ اما ناگهان قیمت آهن از کیلویی چهار هزار تومان به 11 هزار تومان رسیده و ورشکست شده است. دولت باید این مسائل را اصلاح و منابع رانت‌خیز را مشخص کند و سم‌زدایی کند.

منبع: شرق

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24