Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

محمدعلی شیری‌زاده، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس امروز مهمان برنامه به وقت تحلیل با موضوع بررسی پدیده سیگنال‌فروشی در بازار سرمایه از نگاه حقوقی بود.

کلاهبرداری ٨ میلیارد تومانی از مردم با سیگنال فروشی

بورس24 : محمدعلی شیری‌زاده، مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس امروز مهمان برنامه به وقت تحلیل با موضوع بررسی پدیده سیگنال‌فروشی در بازار سرمایه از نگاه حقوقی بود.

شیری‌زاده در بررسی موضوع سیگنال‌فروشی در بازار سرمایه، گفت: سیگنال‌فروشی اصطلاحی است که در محافل بورسی مورد استفاده قرار می‌گیرد که در بازار معادل فارسی آن خبر فروشی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد در فضای مجازی مدعی هستند اطلاعاتی دارند و آنها را با نرخ‌های مختلف می‌فروشند، گفت: سیگنال‌فروشان قیمت‌ها را بر مبنای اطلاعات طبقه‌بندی تعیین می‌کنند مثلا سیگنال نقره‌ای، طلایی و ویژه.

این مقام مسئول سازمان بورس در برنامه به وقت تحلیل با تاکید بر اینکه در اکثر مواقع بررسی‌ها نشان می‌دهد که این افراد هیچ دانشی از بازار ندارند و فقط به برخی اطلاعات نهانی دسترسی دارند، افزود: سرمایه‌گذاران فراموش نکنند اگر این سیگنال‌ها ارزشمند و واقعی باشد، فرد به جای فروش خودش از آن استفاده می‌کند و سودی بسیار بالاتر از درآمد سیگنال‌فروشی کسب می‌کند.

شیری‌زاده در استودیو فرابورس با اشاره به اینکه فرد سیگنال‌فروش دارای اطلاعات نهانی یا اصطلاحا اطلاعات رانتی است که معمولا از دو محل به دست آورده ،گفت: بر اساس قانون تجارت اطلاعات مالی شرکت‌ها در هیئت مدیره تهیه می‌شود ، پس یا در محل تهیه اطلاعات مالی شرکت، نشست اطلاعات اتفاق افتاده که کنترل آن در همه دنیا سخت است، راه دیگر هم در مسیر افشاست که محل افشا سایت کدال است.

به گفته وی سازمان بورس برای اینکه مثل همه مردم هیچ دسترسی به اطلاعات نهانی نداشته باشد، به شرکت‌ها این امکان را داده تا به طور مستقیم اطلاعات را در سایت کدال منتشر کنند که ممکن است برخی از افراد از موقعیت و دراختیار داشتن این اطلاعات قبل از انتشار در کدال سوء‌استفاده کنند.این افراد اکثرا دانش مالی و تخصصی ندارند و فقط از طریق دسترسی به این اطلاعات، اعتماد مردم را جلب می‌کنند.

شیری‌زاده در برنامه به وقت تحلیل فروش سیگنال را کاری غیر قانونی دانست و افزود: اما این موضوع که کسی که سیگنال را خریده مجرم است یا خیر، هنوز پرداخته نشده است. فعلا فقط سیگنال‌فروشی در لایحه جدید بازار جرم‌انگاری می‌شود.

شیری‌زاده ادامه داد: امروز از اداره آگاهی اراک اعلام کردند فردی با عنوان سیگنال فروشی از مردم 8 میلیارد تومان کلاهبرداری‌ کرده که همه این وجوه پس‌اندازهای خرد مردم بوده و الان پاسخ‌گو نیست، این فرد سیگنال‌فروش از طریق کانال تلگرامی بوده، چنین شکایت‌هایی در سازمان بورس زیاد است.

وی با اشاره به اینکه طبق آخرین برآوردها 2 میلیون کانال وجود دارد که درباره بورس بحث می‌کنند، گفت: برخی از این کانال‌ها لیدر هستند و سایر کانال‌ها، دیتاها را از این کانال‌ها دریافت می‌کنند. لیدرها هم اطلاعات را یا‌ از طریق اطلاعات نهانی به دست می‌آوردند یا با دستکاری بازار سیگنال ایجاد می‌کنند که این دستکاری‌ها را از طریق تعداد فالوئرهای بالا ایجاد می‌کنند و نوسان‌های قیمتی از طریق اعضای کانال اتفاق می‌افتد.

شیری‌زاده در ادامه به ارائه آخرین آمارها پرداخت و گفت: تعداد شکایت‌ها در مراجع قضایی زیاد است، امسال 26 سایت در رابطه با مشاور سرمایه‌گذاری که بدون مجوز سازمان بورس مشاوره می‌دادند، فیلتر کردیم. تعداد تخلفاتی که عمدتا به پلیس اقتصادی اعلام کردیم 170 مورد فعالیت‌های غیرمجاز سیگنال فروشی در فضای مجازی بوده و پلیس‌ اقتصادی به طور مستقیم پرونده‌ها را به دادسرای اقتصادی ارجاع می‌دهد. تا امروز 71 مورد هم مستندسازی شده و آماده شکایت است. همچنین 97 مورد هم در دست رسیدگی است که همه این افراد حقیقی هستند و بعضا با افراد یا نهادهای خاص ارتباط دارند.حکم این تخلفات جذای نقدی و سه تا 6 ماه حبس است.

وی خطاب به سرمایه‌گذاران گفت: اگر در دام سیگنال‌فروشان افتاده و متضرر شده‌اید می‌توانید در سایت رسمی سازمان بورس، بخش سامانه شکایت سازمان بورس وارد شده و به تفکیک افراد حقیقی و حقوقی شکایت خود را ثبت کنید که با توجه به چابکی حوزه دادسرای جرایم اقتصادی این پرونده‌ها معمولا سریع به نتیجه می‌رسند.

شیری‌زاده در خاتمه برنامه به وقت تحلیل بحث عدالت ترمیمی را مطرح کرد و گفت: با توجه به اینکه آیین‌نامه میانجی‌گری کیفری تصویب شده، عدالت ترمیمی یک نوع میانجیگری کیفری است و سازمان بورس بر اساس قانون باید همه تخلفات را اعلام و شکایت کند، اما اگر بر اساس تشخیص سازمان بورس جرم فرد عامدانه نباشد و ضرر و زیان قابل توجهی به افراد دیگر وارد نکرده باشد،سازمان بورس برای ارجاع به بخش عدالت ترمیمی به مقام قضایی پیشنهاد و در صورت موافقت مقام قضایی به حوزه عدالت ترمیمی سازمان بورس ارجاع داده می‌شود.

منبع: فرابورس ایران

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24