Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

توزیع رانت در زنجیره تولید فولاد که همواره در دستورکار دولت ها قرار داشته باعث شده افرادی که طی سال های گذشته به دریافت این رانت عادت کرده اند، به محض مقاومت یک عده برای جلوگیری از توزیع رانت، شروع به سروصدا می کنند و مشخص نیست چرا نهادهای نظارتی در مقابل این افراد نمی ایستد.

قیمت گذاری با صنعت فولاد چه می کند؟/ ٢٠هزار میلیارد تومان حق سهامداران فولاد مبارکه در جیب پروفیل کاران

بورس24 : توزیع رانت در زنجیره تولید فولاد که همواره در دستورکار دولت ها قرار داشته باعث شده افرادی که طی سال های گذشته به دریافت این رانت عادت کرده اند، به محض مقاومت یک عده برای جلوگیری از توزیع رانت، شروع به سروصدا می کنند و مشخص نیست چرا نهادهای نظارتی در مقابل این افراد نمی ایستد.

در این گزارش کوتاه نگاهی داریم به رانت توزیع شده در حوزه پروفیل که اتفاقا برخی از افراد فعال این حوزه مدام از گران فروشی فولادسازان گلایه دارند! اما آمارها نشان می دهد که پروفیل کاران در 9 ماهه امسال به مدد قیمت ارزان ورق گرم فولاد مبارکه در بورس، بین 15 تا 20 هزار میلیارد تومان رانت دریافت کرده اند؛ به عبارتی حق سهامداران این شرکت که می توانست صرف توسعه بیشتر شود به افرادی رسیده که اتفاقا برخلاف اهداف قیمت گذاری دستوری، محصول نهایی خود را گران به مردم فروختند.

محاسبه رانت پروفیل

ورق گرم عرضه شده در بورس کالا تبدیل به پروفیل می شود و براساس مصوبات موجود، قیمت بورس کالا به علاوه 10 درصد مالیات و حدود 10 درصد حاشیه سود پایین دستی، قیمت منطقی پروفیل خواهد بود. البته موضوع مهم اینجاست که پروفیلی که حاصل از ماده اولیه ارزان است، در بورس کالا عرضه نشده و راهی بازار آزاد و در نبود نظارت به فروش می رسد.

در نمودار بالا مشاهده می شود در 9 ماهه 99، قیمت پروفیل که در خارج از بورس کالا عرضه می شود اختلاف فاحشی با قیمت منطقی خود دارد و اگر میزان عرضه در هر ماه را ضرب در اختلاف قیمت کنیم، به عدد 15000 میلیارد تومان می رسیم؛ حال اگر خریدار ورق گرم محصول خود را با 40 روز تاخیر فروخته باشد میزان رانت به 20000 میلیارد تومان می رسد.

این موارد در حالی است که تناژ عرضه در بورس کالا در سال جاری 20 درصد بیشتر از سال قبل بوده است.

حالا با نگاهی اجمالی به رقم های فروش پروفیل در بازار که طی بازه های مختلف مشخص است که قیمت محصول در خارج از بورس کالا تا دو برابر قیمت واقعی فروخته شده اما همین افراد دریافت کننده رانت، استدلال می کنند که به خاطر انرژی ارزان، فولاد را باید ارزانتر بخرند.

گفتنی است این اعداد صرفا مختص رانت ورق گرم است و سایر محصولات نیز شرایط مشابهی دارند؛ جالب است بدانیم که کل سود خالص فولاد مبارکه در فصل پاییز 10 هزار میلیارد تومان بوده است و در این مورد خاص به تنهایی 15-20 هزار میلیارد تومان بین عده ای معدود توزیع شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24