Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

دامنه نوسان نامتقارن بحث داغ این روزهای بورس تهران است. اینکه اعمال این قانون جدید چه نقشی در منفی شدن بورس در روزهای اخیر داشته، مورد بحث کارشناسان و فعالان بازار سهام است. فعلا تنها چیزی که از نظر عدد و رقم اثبات شده، این است که از زمان اعمال دامنه نوسان نامتقارن، ارزش معاملات بورس و فرابورس به شدت کاهش یافته و میزان نقدشوندگی در بورس کم شده است.

دامنه نوسان نامتقارن مفید است یا نه؟/ گفت و گو با ۵ کارشناس

بورس24 : دامنه نوسان نامتقارن بحث داغ این روزهای بورس تهران است. اینکه اعمال این قانون جدید چه نقشی در منفی شدن بورس در روزهای اخیر داشته، مورد بحث کارشناسان و فعالان بازار سهام است. فعلا تنها چیزی که از نظر عدد و رقم اثبات شده، این است که از زمان اعمال دامنه نوسان نامتقارن، ارزش معاملات بورس و فرابورس به شدت کاهش یافته و میزان نقدشوندگی در بورس کم شده است. در این رابطه با چند کارشناس بورس گفت و گو کرده ایم.

همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که آیا با دامنه نوسان نامتقارن موافق هستید یا مخالف، گفت: موافقم. با توجه به این که بازار دچار تصمیمات احساسی شده بود به یک شوک نیاز داشت تا مقداری از سرعت افت بازار کم کند. حداقل دستاورد دامنه نوسان نامتقارن این است که بازار کمتر افت می کند. به نحوی که تنها با 4 روز مثبت بازار، منفی های یک ماه جبران خواهد شد. به همین دلیل فعالان بازار می توانند از این فرصت استفاده کرده و کمی زمان بخرند تا بازار از این مرحله گذر کند.

او در ادامه گفت: در حال حاضر بازار سرمایه تحت تاثیر عوامل ریز و درشت پیدا و نهانی قرار دارد که از جمله می توان به لایحه بودجه، مذاکرات و نقدینگی اشاره کرد. از این رو بازار با قانون دامنه نوسان نامتقارن می تواند کمی زمان بخرد تا یک الی دو ماه آینده با همین وضعیت پیش برویم تا تکلیف برخی از موارد مشخص شود. قطعا تحمل شرایط کنونی بازار بسیار سخت است اما در نهایت امیدوارم که نتیجه مثبتی را برای بازار به دنبال داشته باشد.

وی در خصوص پیش بینی بازار در ماه های آتی و این که چه زمانی بازار از حالت رکود خارج خواهد شد، اظهار داشت: البته در بازار پیشگویی نمی توان داشت. لایحه بودجه اولین موردی است که باید نهایی شود. از طرفی مذاکرات سیاسی نیز باید تکلیفش مشخص شود. به هر حال دو طرف وارد یک پینگ پنگ مذاکرات سیاسی شده اند و فعلا نتیجه آن مشخص نیست. از سوی دیگر انتخابات ریاست جمهوری را در پیش داریم و هنوز کاندیداها و سیاست هایشان مشخص نشده. به همین دلیل به نظر می رسد حداقل در فروردین و اردیبهشت ماه یا حداکثر در تیر ماه بازار می تواند بازگشت داشته باشد. باید تا آن زمان هر طور که می شود برای بازار زمان بخریم.

استراتژی مناسب برای کند شدن شیب نزولی بازار

ولید هلالات، کارشناس بورس در همین رابطه گفت: بازار سرمایه به دلیل برخی دلایل و شرایط روانی افت کرده و علت افت آن عدم ارزندگی سهام نیست. در چنین مواردی اگر برای رسیدن بازار به نقطه تعادل راهکار مناسبی پیدا نشود تنها راه آن است که شیب نزول بازار کند شود تا متغیرهایی که همه از آن می ترسند و به خاطر همان متغیرها در حال خروج از بازار هستند، تعیین تکلیف و شفاف شود.

وی افزود: اما باید توجه داشت که قطعا وقتی دامنه نوسان کاهش یابد نقدشوندگی آسیب می بیند و برعکس زمانی که دامنه نوسان بالا برده شود نقدشوندگی در بازار بهتر خواهد شد که در این شرایط افراد آماتور آسیب زیادی می بینند.

او در ادامه به شرایط بازار در ابتدای سال جاری نقبی زد و گفت: با توجه به دعوت دولت از مردم برای سرمایه گذاری در بازار سرمایه که در ابتدای سال جاری اتفاق افتاد بازار ما در سال 99 آماتورتر از سال های قبل است و این موضوع فضایی را ایجاد کرده که اگر دامنه نوسان را باز کنیم ممکن است طی یک روز نوسانات عجیب و غریبی در بازار رخ دهد. با توجه به این که متولی این امر و در واقع دعوت کننده مردم، راهکاری برای این موضوع نداشته تنها راهی که در پیش داشت این بود که دامنه نوسان کاهش یابد تا زمان بگذرد.

پس از تعادل، دامنه نوسان فرموله شود

وی اضافه کرد: می دانیم که دستکاری کردن دامنه نوسان و کوچک کردن آن به منظور کاهش شیب نزولی بازار می تواند در کوتاه مدت استراتژی خوبی باشد اما بعد از آن حتما باید حرکت دیگری انجام داد. یعنی پس از آن که بازار با نقدینگی خوبی به تعادل رسید دامنه نوسان پویا شود. به این معنا که از حالتی که یک عدد یا درصد مشخصی باشد و فرموله نباشد خارج گردد.

هلالات تاکید کرد: به طور کلی دامنه نوسان در مسیر صعود باعث می شود تا هیجان صعود به وجود آید و در مسیر نزول نیز هیجان نزول را در پی خواهد داشت. به عنوان مثال اگر اکنون دامنه نوسان به منفی 2 تا مثبت 3 درصد تغییر کند بازار از فردا مثبت و حتی صف خرید خواهد شد. زمانی که فاصله مثبت زیاد باشد صفوف خرید شکننده می شوند. در شرایط کنونی علت این که صفوف فروش پرقدرت هستند این است که دامنه منفی کوچک است. بنابراین در شرایط فعلی و برای کوتاه مدت استراتژی دامنه نوسان نامتقارن که در نظر گرفته شده جهت کاهش شیب نزولی بازار تصمیم درستی است اما در ادامه و پس از متعادل شدن بازار باید راهکارهای دیگری را در نظر گرفت.

شاهین احمدی، مدیر سرمایه گذاری گروه مالی سپهر صادرات نیز در این خصوص گفت: با توجه با تاثیر عوامل متفاوت بر بازار سرمایه و رشد ریسک سیستماتیک و غیرسیستماتیک در بازار سرمایه، ایجاد محدودیت برای دامنه نوسان و استفاده از دامنه نوسان نامتقارن باعث شده شناسایی زیان برای سرمایه گداران با تاخیر همراه شده و همچنین اصل نقدشوندگی در بازار سرمایه با مشکل روبرو شده است.

بازار به حالت قبل برگردد، با این کار فقط بر صف فروش ها افزوده ایم

سیامک جوان، فعال بازار گفت: ایجاد بازه نامتقارن خود باعث به وجود آمدن صف فروش می شود و زیاد کردن بازه مثبت به شش درصد امید صف خرید شدن را کاهش می دهد. هر گونه تصمیم نامتعارف برای بازار سرمایه یعنی ایجاد ناهنجاری و بی اعتمادی سرمایه گذاران و این خود باعث خروج نقدینگی از بازار خواهد شد. پیشنهاد می کنم بازار به حالت قبل برگردد. هرچند تصمیمات این مدلی شوکی برای بازار به حساب می آیند.

رضا علوی ، رییس هیات مدیره سبدگردان داریک پارس گفت: با توجه به اینکه نقد شوندگی از مزایای کلیدی بازار سرمایه است ، دامنه نامتقارن باعث خدشه‌دار شدن این مزیت می‌شود. قطعاً در شرایط کنونی این سیاست نمی‌تواند کاربردی باشد و شاید باز شدن دامنه نوسان گزینه بهتری برای ادامه روند بازار سرمایه باشد.

وی گفت: اما در حالت‌های خاص که سیاست‌گذار نیاز به دخالت در بازار می‌بیند، می‌تواند از گزینه دامنه نوسان در کنار مجموعه‌ای از سیاست‌های دیگر برای کنترل بازار استفاده کند. قطعاً عدم مدل‌سازی و آشنایی با اثرات سیاست محدود کردن دامنه نوسان ، باعث آسیب بر اصل نقد شوندگی بازار سرمایه و بی‌اعتمادی به بازار می‌شود .

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24