Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

هفته پیش بود که پتروشیمی اروند در بورس تهران درج نماد شد تا محیای عرضه اولیه شود.خبرنگار بورس ٢۴ در گفت و گو با حسن نشان زاده معاون وضعیت مالی و عملیاتی پتروشیمی اروند آخرین وضعیت این شرکت را در آستانه ورود به بازار سهام بررسی کرده است...

با پتروشیمی تازه درج شده در بورس تهران بیشتر آشنا شوید ؛ «اروند»

بورس24 : هفته پیش بود که پتروشیمی اروند در بورس تهران درج نماد شد تا محیای عرضه اولیه شود. خبرنگار بورس24 در گفت و گو با حسن نشان زاده معاون وضعیت مالی و عملیاتی پتروشیمی اروند آخرین وضعیت این شرکت را در آستانه ورود به بازار سهام بررسی کرده است.

سود شرکت در ۶ ماهه امسال رشد ۶۱ درصدی را داشته است که بخش مهمی از این سود ناشی از سود تسعیر ارز بوده است. آیا این سود قابل تکرار برای سال آینده می باشد؟

نرخ تسعیر ارز هم در خوراک و هم در محصولات اعمال می شود که ممکن است تعادلشان در تاثیر پذیری بیشتر از خوراک و در قیمت تمام شده باشد. در واقعیت در مجتمع اروند بخشی از این افزایش ناشی از رشد ۵ درصدی تولید کل مجتمع نسبت به سال قبل و مدیریت بهینه انرژی و تمرکز بر اقتصاد تولید در جهت کنترل میزان ضایعات شرکت است. به طور قطع این سود با برنامه ریزی که انجام شده است و با افزایش ظرفیت کلان توانستیم نسبت به سال گذشته پیشرفت کنیم‌. در مجتمع مخصوصاً در واحد کلر آلکالی کارخانه استراتژیک است و علاوه بر این که کلر زنجیره PVC خودمان را تامین می کند، کلر PVC غدیر، بندر امام و همچنین کلر کارون را تامین می نماید و توانستیم افزایش ۱۱ درصدی در ظرفیت در مقایسه با سال قبل داشته باشیم، به همین خاطر هرچقدر بتوانیم ظرفیت خالی افزایش دهیم، یقینا قیمت تمام شده کاهش پیدا خواهد کرد و سود عایدی شرکت بیشتر خواهد شد.

چه میزان از تولیدات شرکت، صادراتی و چه میزان از آن ها داخلی هستند؟

محصول ما استراتژیک است و اصولا محصولات به صورت مایع و جامد هستند و در تمام صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. امسال با توجه به شرایط کرونا و از آنجایی که موارد کاربرد فراوانی در صنایع شوینده، آرایشی، بهداشتی و صنعتی دارد، عمده محصول بالای ۸۰ درصد را در داخل توزیع کردیم.‌ محصول جامد بالغ بر ۲۰۰ مشتری عمده در کشور دارد، به صورت کل ۷۰ درصد مصرف داخل و ۳۰ درصد هم صادر می شود.

شرکت با چه ظرفیتی در حال تولید است؟ آیا طرح توسعه خاصی برای اجرا دارد؟

شرکت یک رشد ۵ درصدی را نسبت به سال گذشته داشته است. اکنون مجمتع نزدیک به ۸۰ درصد ظرفیت اصلی خودش کار می کند که با برنامه ۶ ماهه دومی که برای سال آینده داریم، بتوانیم آن را ارتقا دهیم. امسال با درایت و تدبیر هلدینگ خلیج فارس، احداث مجتمع عظیم پتروشیمی الماس ماهشهر بعد از سال ها تحقق پیدا کرد و موافقت اصولی آن‌ اخذ شد. ما به عنوان سهامدار عمده این مجمتع، سهام در هلدینگ خلیج فارس به ما اختصاص داده شد که در راستای تامین خوراک و اطمینان از پایداری تولید در مجتمع کمک شایانی به ما می‌کند و ارزش افزوده بسیار بالایی برای ما دارد. ان شاءالله مطالعات امکان سنجی یا طرح های توسعه اروند از فروردین ۱۴۰۰ استارت خواهد خورد.

طبق آخرین صورت های مالی ۶ ماهه شرکت دارای بیش از ۴۰۰ تومان به ازای هر سهم سود انباشته است. آیا برنامه‌ای برای افزایش سرمایه وجود دارد؟

در طول دو سال گذشته ما دو بار اقدام به افزایش سرمایه در اروند داشته ایم. در سال ۹۸ و ۹۹ با حمایت و پشتیبانی که هلدینگ خلیج فارس به عنوان سهامدار عمده ما از ما داشتند، ما توانستیم دو بار افزایش سرمایه بدهیم. در آینده هم متناسب با شرایط، برای بحث افزایش سرمایه تصمیم می‌گیریم.

دلیل اصلی ورود به بازار سرمایه پتروشیمی اروند چیست؟

به طور کلی ورود به بورس مزیت های بسیار مهمی دارد که یکی از بهترین منابع تامین مالی و خرید و مشارکت است که بروکراسی حاکم بر بانک مرکزی را نداشته باشد و از همه مهم تر شفاف سازی است. مجتمع عظیم اروند به عنوان یکی از زنجیره های مهم کلر و معدن PVC با ورود به بورس می تواند یک محصول رقابتی خاص در تکنولوژی روز دنیا تولید کند و می تواند شفافیت مالی در جهت ایجاد ارزش افزوده در ساختار خودش پیدا کند و می تواند جنبه مالی برای پروژه های آینده خودش داشته باشد. یکی از سیاست های کلی هلدینگ خلیج فارس و سهامدار ما این است که مطابق اصول حاکم بر کسب و کار در صنعت این شفاف سازی در جهت سالم سازی و تامین منابع مالی انجام شود که نام ما هم به عنوان پتروشیمی اروند با نماد «اروند» در بورس درج شد که امیدوارم به زودی بتوانیم با خارج شدن بازار از التهاب و روند صعودی بورس، جلسه معارفه خود را برگزار کنیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24