Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس ٢۴ : از سال ٩٨ تاکنون بانک مرکزی متهم است به دستکاری در بازار بین بانکی و علامت دهی به همه بازارهای سرمایه گذاری ، مخصوصا بازار سهام که در انتهای ٩٨ بانک مرکزی با کاهش نرخ این متغیر مهم به بورس بازان سیگنال سرمایه گذاری داد و در کمتر از دو ماه نرخ بهره بین بانکی از ۸ درصد به ۲۲ درصد رسید تا علامتی باشد برای خروج و متعاقبا سقوط!! حال فرهاد حنیفی معاون نظارت بانک مرکزی در گفت و گو با بورس ٢۴ به چالش بزرگ دستکاری عمدی در نرخ بین بانکی برای سیگنال دهی به بازار سرمایه پاسخ داده است.

بانک مرکزی علامت دهی به بورس از طریق دستکاری در بازار بین بانکی را رد کرد / اعلام مخالفت با طرح نظام بانکداری و طرح اشکالات آن

بورس24 : از سال 98 تاکنون بانک مرکزی متهم است به دستکاری در بازار بین بانکی و علامت دهی به همه بازارهای سرمایه گذاری ، مخصوصا" بورس که در انتهای 98 بانک مرکزی با کاهش نرخ این متغیر مهم به بورس بازان سیگنال سرمایه گذاری داد و در کمتر از دو ماه نرخ بهره بین بانکی از ۸ درصد به ۲۲ درصد رسید تا علامتی باشد برای خروج و متعاقبا" سقوط!!
حال فرهاد حنیفی معاون نظارت بانک مرکزی در گفت و گو با بورس24 به چالش بزرگ دستکاری عمدی در نرخ بین بانکی برای سیگنال دهی به بازار سرمایه پاسخ داده است.


به نظر می رسد که نرخ بهره بین بانکی نرخی است که در بازار پول کارکرد جهت‌دهی به نرخ‌های بهره بازار را دارد ، در مورد ماهیت این نرخ توضیح می دهید؟  
در رابطه با موضوع نرخ بین بانکی، باید در ابتدا متوجه شویم که این بازار چه ویژگی ها و چه مشارکت‌کنندگانی دارد، این بازار یک بازار کوتاه مدت شبانه است و بانک‌هایی که مازادنقدینگی دارند به بانک هایی که در همان روز کسری نقدینگی دارند، منبع شان را در اختیار می گذارند و روز آتی هم تسویه می‌شود، بنابر‌این ، این نرخ ربطی  به قرارداد و ارتباط بین مردم و بانک ها ندارد، بلکه فقط بین بانکی است.
 افزایش و کاهش نرخ در این بازار  هیچ ارتباطی به  روابط سپرده‌ پذیری بانک ها با مردم ندارد و چارچوب آن  کاملا  متفاوت است. این که گفته شده، تغییرات  این نرخ باعث  افزایش شاخص یا کاهش شاخص بورس و  جذب  سرمایه گذاران به بورس می‌شود، اساسا اشتباه است.
اولا این که این موضوع در سال های گذشته هم بوده ،همیشه و هر زمان منابع بانک ها فزونی یابد این نرخ مقداری کاهشی خواهد بود و بانک‌ها بر اساس استراتژی‌هایی که برای ارائه تسهیلات دنبال می‌کنند ممکن  است که از بازار بین بانکی کمتر و یا بیشتر استفاده کنند، نکته  قابل توجه دیگری که به شرایط حاضر شاخص بورس بر می‌گردد،  این است که،  حتی زمانی که نرخ های بازار بین بانکی به حدود نرخ های معمول رسید، پس از آن  هم شاخص ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، بنابراین، نشان می‌دهد که این بازار نمی‌توانسته باعث افزایش هیجانی شاخص بورس باشد.
 طرح بانکداری جمهوری اسلامی ایران به کجا رسید؟
در مورد طرح بانکداری جمهوری اسلامی ، مجلس چندین سال است که تلاش شده و  مشخص است که نمایندگان محترمی که روی این طرح کار کرده اند، متوجه اشکالات موجود شده اند و خلا ها را خیلی خوب شناسایی کرده اند .
مشکل اینجاست که راه حل های منطقی و قابل قبولی برای رفع خلا ها  و نارسایی ها  ارائه نشده است مهمترین و با اولویت ترین بخش های طرح در دوسال اخیر به دفعات عملا تغییر کرده و به نظر می‌رسد که خود نمایندگان هم متوجه هستند  که به آن بخش ها جواب مناسبی داده نشده است و به همین دلیل بارها نسبت به اصلاح  وتغییر متن طرح اقدام کرده‌اند.
 اشکال اساسی طرح چیست؟
این طرح ، علیرغم تمام تلاش هایی که برای آن  انجام شده مشکلات بانک مرکزی را حل نمی‌کند کند و حتی اداره داخلی بانک مرکزی را هم دچار  مشکل می‌کند ،  جایی که همه اعضای غیر اجرایی به صورت تمام وقت در بانک مستقر هستند، نمایندگان هیئت نظارت  به صورت تمام وقت آن هم از سه قوه در بانک مرکزی حضور دارند، قطعا این موضوع ، در اداره بانک مرکزی اشکال ایجاد می‌کند.این که گروه زیادی  تصمیم گیر به عنوان کمیته های مختلف در بانک مرکزی حضور تمام وقت دارند، مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه قطعا این موضوع لطمات بسیار بیشتری نسبت به منافع احتمالی ایجاد می‌کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24